ابوالفضل جلیلی، فیلم‌نامه‌نویس و كارگردان، گفت: اگر جشنواره‌ای بتواند مشكل فقدان رویكردهای دلی و معرفتی را حل كند به همه نتایجی كه می‌خواهد رسیده است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛  ابوالفضل جلیلی، فیلم‌نامه‌نویس و كارگردان، در آستانه برگزاری دهمین جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت: همیشه دوست داشتم كه در جمع بچه‌های بااستعداد كشورم درباره برخی از شاخصه‌های فیلم‌سازی حرف بزنم. اما متاسفانه یكی از معضلات اساسی كشور ما این است كه كارهای فرهنگی در كشور ما بیش از اندازه بی‌برنامه و غیرمعرفتی و تا حد زیادی بی‌كاركرد و پوچ برگزار می‌شود و بهره‌ای از آن‌ها گرفته نمی‌شود.

وی اظهار كرد: زمانی می‌دیدم در فرانسه هر ماه یك بار یك جشنواره سینمایی برگزار می‌شود و با خودم می‌گفتم كاش در ایران هم چنین شرایطی وجود داشت؛ الان می‌بینم در ایران هم این شرایط وجود دارد ولی این كجا و آن كجا!؟ در كشور فرانسه كه من تجربه حضور در آنجا را داشتم جشنواره‌ها با یك برنامه‌ریزی هدفمند و بسیار دقیق و پركاركرد برگزار می‌شوند ولی متاسفم كه بگویم در ایران چنین برنامه‌ریزی‌هایی وجود ندارد.

جلیلی عدم ظهور چهره‌های سینمایی ویژه و موفق از دل جشنوارهای متعدد ایرانی را دلیلی بر بی‌كاركردی و بی‌برنامگی این جشنواره‌ها دانست و گفت: اگر مسئله مسئولان جشنواره‌های ما موضوعات معنوی و معرفتی باشد، هیچ گاه چنین اتفاقی در كشور نمی‌افتد. متاسفانه جشنواره‌های ما در دوران بعد از انقلاب مانند بسیاری از موارد دیگر شكل مادی پیدا كرده و هنرمندان هم بیشتر دغدغه جایزه دارند تا خلق یك اثر هنری تاثیرگذار و خوب.

وی با بیان اینكه مسئولان جشنواره‌های ما از جمله جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای حوزه هنری باید تلاش كنند این اتفاقات هنری در یك فضای «دلی» و «معرفتی» برگزار شوند، ادامه داد: بیشتر شركت‌كنندگان جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای از قشر جوان هستند و این‌ها نیاز به گفت‌وگو و مشورت دارند، در این گفت‌وگوها به جای اینكه به آن‌ها شیوه‌های موفقیت در كسب یك جایزه را یاد داد، باید با آن‌ها از رویكردها و نگاه‌های معرفتی و دلی در خلق آثار هنری حرف زد. ما به جای اینكه همواره به مادیات و جوایز فكر كنیم، باید بحث از معنویت را به صورت جدی طرح كرده و در شكلی غیرشعاری و غیركلیشه‌ای آن را در آثار هنری ببینیم.

جلیلی اظهار كرد: تجربه این سال‌ها به ما ثابت كرده است كه با پول نمی‌شود همه كاری كرد، اگر می‌شد الان شرایط ملت ما این‌چنین نبود. جشنواره‌ها و اتفاقات فرهنگی و هنری را هم با پول نمی‌توان به شكل تاثیرگذار و نتیجه‌بخش برگزار كرد. به نظر من به جای این نوع نگاه باید برای یك بار هم كه شده با هنرمندانی كه قرار است در این جشنواره‌ها شركت كنند حرف بزنیم و بگوییم بیایند فارغ از جوایز و كسب مقام و... واقعا فیلمی را كه از عمق دل و جانشان برمی‌آید بسازند. من یقین دارم كه چنین آثاری بر دل می‌نشیند و تاثیرگذار خواهد بود.

این كارگردان موفق در عرصه‌های بین‌المللی گفت: در یكی از سریال‌های تقریبا ضعیف صدا و سیما فقط یك سكانس داشت كه واقعا به دل من نشست؛ در آن سكانس دختری یك لیوان آب خورد و گفت «سلام بر حسین(ع)» و آنقدر این سلام بر دل من نشست كه منقلب شدم و با خود گفتم بالاخره یك سلام بر حسین(ع) خوب در فیلم‌ها و سریال‌های ما دیده شد. من فكر می‌كنم علت خوب بودن این بخش سریال و بر دل نشستن آن این بود كه بازیگر در ان زمان واقعا با یك حس معنوی درونی و از صمیم قلبش آن سلام را به امام حسین(ع) داد.

كارگردان فیلم «گال» در پایان گفت: جشنواره‌ فیلم‌های 100 ثانیه‌ای حوزه هنری كاملا مورد تایید من است و من واقعا آرزو دارم به جایگاه خوبی برسد و آثار و چهره‌های تاثیرگذاری از دل آن بیرون بیاید. فكر می‌كنم اگر این جشنواره بتواند آن مشكل فقدان رویكردهای دلی و معرفتی را حل كند به همه نتایجی كه می‌خواهد رسیده است. چون اگر آن مشكل حل شود، هم پول هست، هم هنرمندان زیادی هستند و هم امكانات هست كه آثار خوبی تولید شود.

جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای نیز در 4بخش اصلی(مسابقه ملی)، بخش سینمای اخلاق، بخش بین‌الملل و بخش چشم انداز 1404(مسابقه) از 14-12 اسفندماه 94 در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار