«زمان در حبس قصر» نمایشی شبیه سازی شده از شخصیت‌های تاریخی موزه زندان قصر است که در ایام نوروز برای تماشاگران اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تا دیروز درها و دیوارها و سلول‌های موزه زندان قصر بیانگر اسرار پنهان بخشی از تاریخ این زندان بودند. امروز هنر تئاتر روایتگر و کاشف اسرار این زندان شده. نمایش «زمان در حبس قصر» بسیاری از شخصیت‌های بزرگ تاریخ معاصر و زندانیان این زندان را به صورت زنده برای بازدیدکنندکان به تصویر می‌کشد.

«آزادی یکی از بزرگترین و عالی‌ترین ارزش‌های انسان‌هاست». این دیالوگی است که بازیگر نقش شهید مطهری در مقابل بازدیدکنندگان تکرار می‌کرد. به نوعی برخی یادداشت‌های شهید مطهری در زندان قصر توسط این بازیگر برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود. 

میلاد جباری مولانا کارگردان و طراح این اثر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عنوان کرد: امروز در باغ موزه قصر شاهد این هستیم که نمایشی در قالب تئاتر کاربردی موزه برای اولین‌بار در کشور به  روی صحنه می‌رود و تقریبا هفت ماه است که برای اجرای این کار پژوهش کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در باغ موزه قصر شخصیت‌ها و مفاخر بزرگی همچون شهید مطهری و آیت‌الله طالقانی، فرخی یزدی در این زندان می‌زیستند و ما سعی کردیم به عنوان ارزش افزوده این اجرا را در باغ موزه قصر داشته باشیم و امیدواریم در موزه های دیگر کشور هم شاهد چنین تئاتری باشیم تا موزه‌های ما از حالت مردگی به پویایی و زنده تبدیل شوند.

جباری تصریح کرد: مخاطبان وقتی وارد این موزه می‌شوند، به صورت شبیه‌سازی شده با شخصیت‌های تاریخی از نزدیک ارتباط برقرار می‌کنند و تاریخ را مصور روبروی خودشان می‌بینند.

وی افزود : «زمان در حبس قصر» حاصل زحمات 70 پرسوناژی است که اکنون در مجموع فعال هستند و اگر این موضوع حمایت شود، در حوزه اقتصاد تئاتر تاثیر بسزایی دارد. 

ساناز عزیزی بازیگر نقش یکی از زندانیان سابق این زندان تاریخی قصر در ادامه گفت: مهمترین خصوصیات نمایش ما این است که تماشاگر به ما بسیار نزدیک است و وقتی ما در اینجا با حس دیالوگ می‌گوییم، اکثر مخاطبان با خیره به چشم‌های ما این را می‌گویند که ما نماینده کسانی هستیم که اینجا به خاطر اهداف بلندی که داشتند با وجود آزارهایی که می‌دیدند، ایستادگی کردند.
 
پوریا خشاوی زاده، بازیگر نقش شهید مطهری در گفتگویی کوتاه درباره این نمایش گفت: افراد زیادی در این زندان اسیر بودند. البته به نوعی در اینجا زندگی می‌کردند اما حالا مردم تنها چند تا دیوار می‌بینند. ما به نحوی زندگی کردن این افرادی که در این زندان‌ها هستند را به مردم نشان می‌دهیم.
 
گفتنی است؛ در این نمایش سعی شده هر آنچه بر شخصیت‌های تاریخی این زندان گذشته به مخاطبان این موزه به صورت مصور بازگو کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار