نبود فرزند دلیلی برای پایان زندگی نیست!

زوج‌هایی که مشکل عدم باروری دارند گاهی معظل از آن فراتر رفته و حتی به مرز جدایی و افسردگی نیز کشیده می‌شود.

محمدرضا نظامی روانشناس خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: وجود فرزند در زندگی زوجین باعث استحکام خانواده و به نوعی شیرین تر شدن زندگی شده ولی گاهی بر اثر عواملی، زوجین قادر به فرزند آوری نبوده خصوصاً در شرایطی که زن عامل این مسئله باشد که باعث ایجاد مشکلاتی از جمله افسردگی درونی خواهد شد.
 
وی در ادامه افزود: در شرایطی که زن عامل عدم باروری باشد معمولاً این شرایط را پذیرفته و به همسرش حق انتخاب در ادامه زندگی با او داده که مرد باید با بیان جملاتی او را آرام ساخته و نشان دهد که وجود همسرش از فرزند نیز برایش مهم‌تر و شیرین‌تر است.
 
نظامی گفت: اگر عشق واقعی بر پایه تعهد و وفاداری بنا باشد، هیچ مشکل و حتی نبود فرزند نیز قادر به ایجاد خلل و کم رنگ شدن عشق میان زوجین نبوده چون اساس زندگی بر پایه عشق و صمیمیت نهاده شده است.
 
وی اضافه کرد: زمانی که مشکل عدم باروری از سوی مرد باشد نیز معمولاً باعث ایجاد اختلالاتی از جمله افسردگی، اضطراب، استرس و ناتوانی شده و نیز عدم تمایل در صحبت کردن با اطرافیان و راه‌های درمانی از دیگر نشانه‌های رفتاری آن‌ها است.
 
این روانشناس خانواده در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکل زوجین در این رابطه، فشار روانی اطرافیان نیز مزید بر علت شده و بر استرس و نگرانی آن‌ها افزوده که در این شرایط والدین باید آن‌ها را درک کرده و تصمیم نهایی را برعهده خودشان گذاشته همچنین زوجنی نیز باید پشت یکدیگر را خالی نکرده و به همدیگر قوت قلب و امیدواری دهند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار