مرجع عالیقدر شیعیان گفت: کسانی که تربیت شده مفاهیم قرآن هستند باید بتوانند در دنیا خود را به عنوان فردی نمونه معرفی کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛مرجع عالیقدر در دیدار با خواهران فرهیخته و جامعه هدف سراسر کشور که برای دوره تفهیم و تفسیر قرآن به قم آمده بودند، اظهار داشتند: معنای تفقه در قرآن بهره برداری فرهنگی و به طور دقیق است و به خطر همین هر علمی را فقه نمی گویند و این که حضرت قرآن را بهار دلها می داند به این معنا است که وقتی می گوییم فصل بهار موقع شکوفایی و بالندگی است، باید با قرآن هم به قدری انس و الفت گرفت که در دلهای انسان ها اثر بگذارد و باعث بالندگی و شکوفایی فرهنگ اسلام در دل بشود.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی با اشاره به این که توجه به مطالب قرآن و فهم آن توفیق بزرگی برای انسان است، خاطرنشان کردند: پیامبراکرم(ص) در حدیثی نورانی نعمت فهم قرآن را نعمت بزرگی می داند و می فرماید: کسی که خداوند به او قدرت فهم قرآن را داده است و گمان می کند از این نعمت بالاتر هم وجود دارد، به یقین نعمت های خدا را کوچک شمرده است.

معظم له ادامه دادند: پیامبر اسلام در روایت نورانی دیگری می فرماید: هیچ شرافتی بالاتر از این نیست که شخصی نور قرآن در دل او باشد و شب ها نیز با خود راز و نیاز داشته باشد. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این که در برخورد با قرآن باید چهار مرحله اساسی را در نظر گرفت، تصریح کردند: مرحله نخست یادگرفتن شیوه درست ادا کردن مخارج حروف و نحوه صحیح قرائت قرآن است و مرحله دوم فهم ترجمه صحیح قرآن است که باید برای این کار ادبیات عربی و فارسی آموزش دیده شود و مرحله سوم روی آوردن به کتب تفسیر است که از میان تفاسیر فراوان کتاب های که با اخبار اهل بیت(ع) نوشته شده است از ارزش زیادی برخوردار است.

ایشان افزودند: در میان تفاسیر کتاب هایی مثل الصافی، مجمع البرهان و المیزان خیلی عالی هستند و به ویژه کتاب شریف المیزان که علامه طباطبایی که قرآن را به روح و روان خود درک کرده بود نوشته است و بنده که چند سال در درس تفسیر ایشان شرکت کردم به واقع فهمیدم تجسم مفاهیم قرآن در روح علامه وارد شده بود.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی در ادامه با اشاره به مرحله چهارم فهم قرآن، به الگو بودن فرد قرآنی اشاره کردند و ابراز داشتند: کسانی که تربیت شده مفاهیم قرآن هستند باید برای دیگران اسوه و الگو باشند و بتوانند در دنیا خود را به عنوان فردی نمونه معرفی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار