وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه در زمان تصویب بودجه سال آینده به سر می‌بریم اکنون فرصت مناسبی برای مطرح کردن حمایت از بیماران سوختگی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه پنجمین کنگره کشوری سوختگی با اشاره به اینکه درمان سوختگی بسیار سخت و پرهزینه است بیان کرد: اکنون فرصت مناسبی برای افزایش حمایت از بیماران سوختگی است زیرا اکنون زمان تصویب برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سال آینده است.

وی با بیان اینکه بیماری سوختگی برای بیماران، اطرافیان و پزشکان ملال آور است عنوان کرد: سوختگی حادثه بدی است که باید پیشگیری شود، مجموع اعتبارات حمایت از بیماران سوختگی 35 میلیارد تومان در سال است، در حالی که این رقم در خارج از کشور یک میلیارد تومان به ازای هر نفر است.

هاشمی با اشاره به اینکه سالانه 25 هزار بیمار سوختگی داریم اظهار کرد: تعداد تخت‌های استاندارد سوختگی کمتر از 100 عدد است، در این دولت تلاش‌های بسیاری شد و اکنون نزدیک 1000 تخت سوختگی داریم اما گفتنی است حداقل به میزان 2.5 برابر این تعداد تخت نیاز داریم.

وی ادامه داد: حمایت بیمه‌ها در این امر بسیار لازم است، با وجود شروع حمایت‌های بیمه‌ای اما هنوز نقدهای زیادی وجود دارد. واقعیت این است که باید توجه ویژه‌ای به امر آموزش و پیشگیری شود.

وزیر بهداشت با اشاره‌ به حادثه‌ای که برای دانش‌آموزان شین‌آبادی اتفاق افتاده است، گفت: هیچ کدام از این بچه‌ها کمتر از 50 بار عمل نشدند، در حالی که اگر برای گرمایش آنها فکری کرده بودند رقم آن بیش از یک میلیون تومان نمی‌شد. سوختگی علاوه بر سختی و رنج زیاد هزینه زیادی را نیز برای دولت به بار می‌آورد.برای مراقبت از بیماران سوختگی، غذا، تجهیزات پزشکی، تغذیه مناسب، حمایت بیمه‌ای و ... لازم است. باید بگویم هیچ کدام از این موارد در کشور در میزان حداقل هم وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه بیمه‌ها تقصیری ندارند اذعان کرد: بیمه‌ها مقصر نیستند زیرا باید یا حق بیمه‌ای خوبی بگیرند و یا از منابع عمومی استفاده کنند. مجلس و دولت در این خصوص باید تصمیم‌گیری کنند. تعدادی از بیماری‌های پرهزینه را معرفی کردیم تا به عنوان بیماری‌های خاص معرفی شوند از جمله این بیماری‌ها می توان به بیماری‌های اعصاب و روان، پوستی، خونی و ارثی اشاره کرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: به طور متوسط هزینه درمان یک بیمار سوختگی 300 هزار دلار است، اگر یک هزارم این مقدار تأمین شود موفقیت‌هایمان بیشتر از این می‌شود. مردم هم می‌توانند کمک‌های بسیاری را به بیماران سوختگی بکنند زیرا تألمات روحی و روانی نیز بخشی از درمان آنهاست.

80 درصد تخت‌ها سوختگی استاندارد نیستند
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به سخت بودن تحمل سوختگی برای کادر ارائه‌کننده خدمات بیان کرد: بدترین خاطرات من از دوره پزشکی مربوط به 2 سالی است که در بخش سوختگی کار می‌کردم متأسفانه در حال حاضر حدود  900 تخت سوختگی داریم که بیش از 80 درصد آنها استاندارد نیست، ایجاد تخت‌های سوختگی تنها موردی است که علاقه‌مندیم اگر پول هم نداریم با فروش مایملکمان این تخت‌ها را بخریم.

وی افزود: تیم درمانی بیماران سوختگی و خانواده‌های این بیماران به روانپزشک نیاز دارند اگر بگویم هر ماه سوختگی را دنبال می‌کنم اقرار نیست.

هاشمی عنوان کرد: در کشور ما اگر مسائل را تجربه نکنند، تصمیم نمی‌گیرند. حتما باید مسجد ارگی آتش بگیرد تا مسئولین به فکر بیفتند. حتماً باید یکی از بستگان آقایان دچار سوختگی شود تا اقدامی بکنند.

وی ادامه داد: در مورد نیروی متخصص کمبودی نداریم اگر هم کمبودی باشد به دلیل تعرفه دولت است، اکنون تقریبا کمتر از 50 تخت استاندارد داریم حتی طراحی بیمارستان‌های جدید هم مربوط به حدود 12 سال پیش است. علاوه بر نیروی انسانی و فضا حمایت‌های مالی نیز اهمیت بسیاری دارد.
 35 میلیارد تومان پول برای حمایت از بیماران سوختگی کافی نیست
وزیر بهداشت اظهار کرد: دولت و مجلس تنها 35 میلیارد تومان برای 25 هزار نفر بیمار سوختگی در نظر گرفته‌اند و این مقدار در مقابل این تعداد بیمار اصلاً عددی نیست. به همین دلیل وضعیت مراکز ما این گونه است. مدیران ارشد نیز به دلیل هزینه‌ها و سایر موارد سراغ این حوزه نمی‌آیند. زایمان چشم و قلب به دلیل سود آور بودن در صدر برنامه‌ها قرار دارند. در کتاب ارزش نسبی نگاه ویژه‌ای به سوختگی شده است اما کافی نیست.

وی با اشاره به حادثه صنایع پتروشیمی اضافه کرد: در این حادثه هزینه هر بیمار بالای یک میلیون دلار است، با وجود پیشرفت‌های صنایع پتروشیمی حتی یک تخت سوختگی هم اضافه نشده است، انگار که مسئولیت اجتماعی ندارند من قول می‌دهم در مورد سوختگی هر کاری از دستم بر می‌آید کوتاهی نکنم. اگر شلختگی‌ای که ما در اداره امور داریم در کشورهای دیگر هم وجود داشت، معلوم نبود چقدر بیمار سوختگی داشتند. آنها به سمت پیشگیری رفته‌اند همچنین قوانین مترقی دارند که باعث اطلاع‌رسانی نیز می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر تب و تاب‌های سیاسی فروکش کند باید به اطلاع‌رسانی و توانمندسازی مردم برسیم، به نظر من ارزش معنوی هیچ کاری بیشتر از کمک به بیماران سوختگی نیست.

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: لازم است به ازای هر یک یا دو نفر یک پرستار وجود داشته باشد، در حالی که اکنون به ازای هر 4 تا 6 بیمار یک پرستار داریم.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار