بزرگترین کارخانه تولید واکسن تب برفکی خاورمیانه پس از چهار سال وقفه ، مجددا کار خود را شروع کرد.

 

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ؛ این واحد تولیدی که در نوع خود ، سومین کارخانه در جهان است دیروز با حضور رییس سازمان دامپزشکی و معاون وزیر جهاد کشاورزی در مهاباد به بهره برداری رسید.

کارخانه تولید واکسن تب برفکی مهاباد در بیستم تیرماه سال 90 با حضور رییس جمهور وقت به بهره برداری رسیده بود که پس از مدتی کوتاه غیرفعال شده و به حالت راکد درآمد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم آغاز به کار مجدد این کارخانه گفت: موسسه سرم سازی رازی یکی از مراکزی است که سعی شده تا تولیدات آن به بخش خصوصی واگذار شود که کارخانه سرم سازی روناک مهاباد نخستین واحد از این دست است

اسکندر زند با بیان اینکه واگذاری تولید سرم و واکسن به بخش خصوصی ابلاغ شده است افزود: تعداد دیگری از محصولات تولیدی موسسه رازی در این زمینه به بخش خصوصی واگذار می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور هم با اشاره به اهمیت تأمین بهداشت دام و کنترل بیماری های دامی در کشور ، اظهارداشت:بیماری تب برفکی هم به دلیل اینکه از مهمترین بیماری های دامی است، به توجه و برنامه ریزی بیشتری نیاز دارد.

مهدی خلج گفت: با توجه به اهمیت بیماری تب برفکی در اقتصاد کشور، راه اندازی این واحد تولیدی در تامین نیاز واکسن کشور به این بیماری نقش مهمی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت واکسن روناک مهاباد هم در این مراسم گفت: این کارخانه واکسن سازی میتواند سالانه بیش از 50 میلیون دوز واکسن تب برفکی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

جلال شلماشی افزود: این واحد تولیدی که درفضایی با زیربنای ده هزار و 600 متر مربع ساخته شده، اولین شرکت بخش خصوصی در کشور است که یکی از محصولات موسسه رازی را با هدف صادرات و رفع نیازهای داخلی تولید می کند.


برای راه اندازی این کارخانه تولیدواکسن ، در مجموع 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که 33 میلیارد ریال آن را بخش خصوصی تامین کرده و بقیه از محل تسهیلات بانکی است.

شلماشی با اشاره به اینکه ارزش تولید سالانه این شرکت بیش از یکهزار میلیارد ریال است،افزود: این شرکت میتواند میزان تولیدات خود را در صورت نیاز بازار مصرف ، 20 درصد افزایش دهد.

با بهره برداری از این کارخانه، کشور ما به لحاظ ظرفیت تولید، سومین تولیدکننده واکسن تب برفکی جهان خواهدبود که تولیدات آن نیاز کشور را در این زمینه تامین می کند و مازاد تولید آن هم امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم می کند.

کارخانه تولید واکسن تب برفکی مهاباد زمینه اشتغال 120 نفر را فراهم خواهد کرد.

این کارخانه درکیلومتر4جاده مهاباد–میاندوآب واقع شده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.