سخنگوی وزارت کشورگفت: به دستور رئیس جمهور صندوق ها شفافند اما اصل مخفی بودن رای مردم حفظ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان ، حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در ارتباط زنده با شبکه خبر اظهار داشت: به دستور رئیس جمهور صندوق ها شفافند اما اصل مخفی بودن رای مردم حفظ شده است.

وی  با بیان اینکه 120 هزار صندوق در 207 حوزه اصلی داریم، افزود: این صندوق‌ها پلمپ و در اختیار روسای حوزه‌های انتخابیه گذاشته شده و با حضور نماینده هیئت نظارت در محل مشخص قرار داده گرفته است.

امیری تصریح کرد: امسال 55 میلیون نفر در کشور واحد شرایط رای دادن هستند.

قائم مقام وزیر کشور افزود: از 120 هزار صندوق اخذ رای، 14 هزار صندوق سیار هستند که کاربرد آنها در مناطق روستایی، صعب‌العبور، پادگان‌ها و مناطقی است که جمعیت آنها برای دایر کردن یک شعبه دائم کافی نبوده است.

وی افزود:به دستور وزیر کشور مسیر همه صندوق‌های سیار مشخص شده و هر صندوق باید در مسیر خود حرکت کند، حمل صندوق‌های سیار توسط خودروهای بزرگ اتفاق می‌افتد تا امکان نظارت نماینده نامزد‌ها در کل مسیر امکان‌پذیر باشد.

امیری گفت: برای کسانی که شماره ملی خود را فراموش کرده‌اند، یک سامانه در شعب اخذ رای قرار داده شده که افراد می توانند شماره ملی خودشان را از آن سامانه بگیرند.

وی با بیان اینکه اخذ رای فقط با شناسنامه امکان پذیراست، افزود: از مردم می خواهیم که اگر شناسنامه ندارند به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند چرا که این دفاتر آماده ارائه اسناد هویتی هستند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوالی درباره لزوم درج کد داوطلبان تصریح کرد: نوشتن کد داوطلبان الزامی نیست اما در جاهایی که مشابهت اسمی وجود دارد می تواند کمک کند.

امیری گفت: داوطلبان می‌توانند نمایندگانی را انتخاب کنند و به هیئت نظارت شورای نگهبان معرفی کنند تا برای آنها کارت صادر شود اما این نماینده به هیچ وجه حق دخالت ندارد.

امیری در پاسخ به این سؤال که در این دوره چه میزان برگ تعرفه رأی صادر شده و این برگه ها چه ویژگی‌هایی دارند، اظهار داشت: ما دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و واجدین شرایط حدود 55 میلیون نفر هستند، با توجه به اینکه دو انتخابات داریم 110 میلیون برگ تعرفه رأی به علاوه 15 درصد بیشتر به دلیل جمعیت شناور چاپ شده است.

وی افزود: تعرفه فاکتوری بسیار مهم و امنیتی است چرا که گاهی در بعضی از انتخابات‌ها یک رأی در سرنوشت انتخابات‌ مؤثر بوده است، به فرموده مقام معظم رهبری حتی یک رأی هم حق‌الناس است و این حق‌الناس در سال 92 معجزه آفرید لذا حتی یک برگه رأی هم نباید ابطال شود یا مشکلی برای آن پیش‌ آید.

امیری همچنین در تشریح ویژگی‌های برگه‌های تعرفه اظهار داشت: در این دوره تعرفه‌ها را به چاپخانه اسکناس دادیم  چرا که به دلیل مسائل امنیتی، حساسیت خاصی در چاپ تعرفه‌ها وجود دارد که به راحتی قابل جعل نیستند، همچنین  هر استان برگه رأی خود را دارد و رنگ تعرفه هر شهر با هم متفاوت و ویژگی تعرفه رأی هر استان با استان دیگر متمایز است.

وی گفت: وزیر کشور در این دوره دستور داده که 60 هزار بازرس آموزش دیده به پای صندوق‌های رای بروند.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه در شعب اخذ رای ماموران نیروی انتظامی حضور دارند، تصریح کرد:مسئولیت حفاظت از صندوق‌های رای به عهده نیروی انتظامی است.

امیری درباره زمان اخذ رای اظهار داشت: قانونا باید اخذ رای 10 ساعت باشد یعنی  از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر که با تصمیم وزیر کشور این زمان تمدید می‌شود، بلافاصله پس از اتمام زمان رای‌گیری در شعب اخذ رای، شمارش آغاز خواهد شد ولی بر اساس تجربه در بعضی از کلانشهرها  به خصوص تهران به دلیل جمعیت و همچنین تعداد چهل و شش نفر نامزدهای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی احتمال اینکه شمارش با تاخیر آغاز شود وجود دارد.

امیری درمورد تعطیلی مدارس در روز پس از برگزاری انتخابات اظهار داشت: بعضی از مدارس شعب اخذ رای هستند اما به هیچ وجه برنامه ای برای تعطیلی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: ما تمام تمهیدات را برای برگزاری یک انتخابات سالم فراهم کرده ایم، نتیجه انتخابات هرچه که باشد نامزدها باید آن را بپذیرند و اگر احیانا اعتراضی وجود داشت اعتراض خود را از طرق قانونی پیگیری کنند.


انتهای پیام/



برچسب ها: امیری ، انتخابات ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.