مسئله مهم محصولات تراریخته یا همان "محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی" به‌صورت مستقیم با سلامت و زندگی نسل امروز و نسل‌های آینده گره خورده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است که بحث مواد تراریخته جنجال های داغی را به پا کرده است و سازمان های مختلفی را به واکنش واداشته است زیرا شنیده هایی به گوش می رسد که حاکی از مولد بیماری بودن این محصولات دستکاری شده ژنتیکی دارد. این در حالی است که به گفته رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو 72 محصول تراریخته در اتحادیه اروپا به ثبت رسیده است. از میان محصولات پر تعداد تراریخته موجود در دنیا روغن و برنج ها بیشتر از سایرین زیر ذره بین مخالفن وموافقان این محصولات رفته اند.

رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع خاطر نشان می کند: محصولات دستکاری شده ژنتیکی وارداتی هستند و هنوز در ایران تولید نمی‌شوند.

تراریخته در معرض فرصت طلبی سودجویان
محصولات ترا ریخته موافقان و مخالفانی دارد که مخالفان آن تا کنون پر صداتر عمل کرده اند.
هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی معقتد است:محصولات تراریخته‌ یک بحث پیچیده و در عین حال بسیار مهم هستند که یک عده درباره آن ها نظر مثبت داشته و عده‌ای دیگر با آن مخالفند که در حال حاضر با گذشت زمان نیز به تعداد مخالف‌ها افزوده می‌شود چرا که ممکن است این محصولات توسط افراد سودجو برای موارد مخاطره‌آمیز استفاده شود.

رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع با بیان این که محصولات تراریخته در اکثر کشورها مانند آمریکا، هند، چین و... تولید و مصرف می‌شوند، عنوان کرد: من نظرات مخالفان این محصولات را درک می‌کنم اما اگر مجوز ندهیم شرایط بدتر از بلاتکلیفی است. زیرا اگر مجوز ندهیم تراریخته ها یا به صورت قاچاق و یا با سایر تقلبات وارد کشور می‌شوند.

جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی نیز می گوید: تراریخته‌‌ها یک موضوع بین المللی هستند که موافقان و مخالفان زیادی دارند در مورد این محصولات دو دیدگاه زیست محیطی و سلامتی انسان‌ها مطرح است.

از نظر سازمان محیط زیست، فعالیت های پژوهشی و زراعی در خصوص مواد دستکاری شده ژنتیکی باید بر اساس ضوابط و مقررات خاص بین المللی انجام شود ولی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که برای تولید گیاهان تراریخته نیازی به مجوز سازمان محیط زیست ندارد و تعیین سلامتی غذا به عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست.

حق انتخاب با شماست، مستند ها کافی نیست
رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع با درنظر گرفتن بررسی‌های دقیق آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو معتقد است: در فرآورده‌های تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی نوع ژن و میزان تغییرات آن بسیار حائز اهمیت است. پس از بررسی‌ها اگر نوع ژن و میزان تغییرات با ضوابط هم‌سطح باشد به محصول مربوطه مجوزهای لازم داده می‌شود. اگر این فاکتورها بین حدود خاصی باشد با نصب برچسب و اعلام این حدود حق انتخاب به خریدار داده می‌شود. در صورت بالا بودن فاکتورها از یک حد مشخصی مجوز داده نمی‌شود. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این محصولات با عقیم‌سازی، سرطان و... مرتبط هستند، گفت: هنوز مستند محکمی دال بر عقیم‌سازی محصولات تراریخته وجود ندارد. هر چند که تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است.

جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی با تاکید بر اینکه واردات محصولات تراریخته با کنترل کامل انجام می‌شود، می گوید: سازمان غذا و دارو یکی از اعضای فعال آئین نامه قانون ایمنی زیستی است که محصولات مجاز را از طریق مستندات و آزمایشات کنترل و سپس تاکید می‌کند.

بیش از 90 درصد روغن های  سویا تراریخته هستند
حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت سازمان غذا و دارو  می گوید: بیش از 90 درصد تولیدات روغن سویا تراریخته است.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی در این خصوص گفت: در مورد این محصولات مخاطرات کمتر است زیرا در روغن‌ها پروتئین وجود ندارد و معمولا مخاطرات و حساسیت‌ها از طریق پروتئین فرآورده‌های تراریخته وارد بدن میزبان می‌شود بدین ترتیب مشکل خاصی در روغن‌های تراریخته نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فقط روغن‌های تراریخته وارد کشور می‌شوند و محصول دیگری نداریم. روغن‌های تراریخته‌ سویا، ذرت و کلزا تقریبا در همه دنیا استفاده می‌شود چرا که همه مراحل کنترل سلامت را گذرانده و تغییری در سلامت افراد ایجاد نکردند.

 شکایات دنباله دار برنج های طلایی چین
برنج های ترا ریخته برنج هایی هستند که با اضافه شدن ژن حیوان مقاوم به سرما فاکتورهایشان تغییر پیدا می کند.

جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی گفت: در مورد برنج‌های تراریخته باید بگویم که در دنیا برنج تراریخته تجاری وجود ندارد و تمام اقدامات انجام شده در این خصوص آزمایشگاهی بوده است.

اما در این میان برخی کارشناسان معتقدند که شکایات بین المللی در مورد محصولات تراریخته در سطح دنیا به دلیل برنج های چینی هنوز ادامه دارد.

دولت مسئول سلامت مردم است
جنت مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی آرایشی و بهداشتی خاطر نشان کرد: ممکن است محصولات ترا ریخته از لحاظ سلامتی مشکلی نداشته باشد اما از نظر زیست محیطی مخاطراتی را در پی خواهد داشت.در نتیجه این محصولات مورد به مورد برررسی می شوند.

ما نیز قضاوت در مورد محصولات تراریخته را به کارشناسان واگذاری کنیم اما انتظار می رود این افراد به عنوان امین مردم به درستی از سلامتی آن ها مراقبت کنند.

گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار