کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از اواخر بهمن ماه نظارت بر توزیع بهداشتی ماهی حدود 6 میلیون قطعه ماهی قرمز شب عید آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر علیرضا آریان افزود: برای نخستین بار در کشور، یک نفر دامپزشک بخش خصوصی در مراکز توزیع ماهی قرمز شهرستان مشهد به مدت 2 ماه بکارگیری شده تا ضمن قبول مسئولیت بهداشتی، نظارت بر توزیع بهداشتی و کنترل بیماری های ماهی قرمز را در شهر مشهد انجام داده باشد.

وی گفت: نظارت مستمر دامپزشکان شبکه های دامپزشکی شهرستان ها همانند قبل در این زمینه در حال انجام است.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: تمام مزارع پرورشی ماهی تزئینی و ماهی قرمز در سطح استان مورد بررسی و پایش قرار گرفته و در حال حاضر بیماری خاصی در این مراکز مشاهده نشده است.

آریان اعلام کرد تمامی پرورش دهندگان و مراکز توزیع ماهی قزمزاستان باید دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور را رعایت نمایند و ضمن ارتقای شرایط امنیت زیستی در مزارع خود، جا بجایی و فروش ماهیان تزئینی و ماهی قرمز خود را با اخذ گواهی های بهداشتی و حمل از شبکه های دامپزشکی انجام دهند.

هشدارشبکه دامپزشکی برای خرید ماهی قرمز

رئیس شبکه دامپزشکی چناران هم به شهروندان در مورد خرید ماهی قرمز هشدار داد گفت: مردم ماهی نوروز خود را فقط از مراکز دارای مجوزدامپزشکی، تهیه نمایند.

محمد سیاح افزود: به منظور جلوگیری از هرگونه انتقال بیماری قارچی، هنگام خرید ماهی و یا تعویض آب آکواریوم ازهرگونه تماس مستقیم دست با ماهی خودداری نمایند.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی تنها مرجع نظارتی در خصوص فروشگاه های عرضه ماهی قرمز می باشد ؛ اظهار داشت: کلیه مراکز عرضه ماهی قرمز قبل از اقدام به فروش ماهی بایستی مجوزهای لازم را از شبکه دامپزشکی اخذ نمایند .

رئیس شبکه دامپزشکی چناران تصریح کرد: قارچها جزو عوامل بیماریزای ثانویه به شمار می آیند ماهی توسط عواملی نظیر بیماریهای عفونی، میکروبی و یا ویروسی همچنین در اثر صدمات فیزیکی مانند صید و جابجایی نامناسب و حتی درگیری میان ماهیان، جراحت می یابد سپس قارچها بر روی آن موضع شروع به رشد و تکثیر می نمایند.

سیاح افزود: گاهی درمان با موفقیت انجام نمی پذیرد و قارچها موجب جلوگیری از بهبودی موضع مجروح و همچنین سبب تورم و عفونت مجدد آن می گردند و یا با گذشت زمان یک بیماری پوستی و یا یک جراحت سطحی محل زخم بهبود نمی یابد بلکه بتدریج متورم و قرمز گشته و یا توده ای سفید و پنبه شکل و برجسته روی زخم را می پوشاند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان چناران خاطر نشان کرد: این علائم ممکن است به تنهایی و یا توام با هم بروز نمایند به علاوه در چنین شرایطی ماهی با ساییدن بدنش به اجسام داخل آکواریوم سعی دارد تا بدن خود را از آلودگی پاک نماید که این عوامل قارچی ممکن است بر اثر تماس با پوست دست انسان به راحتی منتقل شده و سبب آلودگی در انسان شود لذا شهروندان باید موقع خرید ماهی قرمز موارد فوق را توجه کنند.

وی با بیان این مطلب که ماهی سالم باید دارای رنگ یکنواخت و فاقد هرگونه جراحت پوستی و لکه باشد از کلیه همشهریان خواست: ماهی نوروز خود را فقط از مراکز دارای مجوزدامپزشکی ، تهیه نمایند و به منظور جلوگیری از هرگونه انتقال بیماری قارچی، هنگام خرید ماهی و یا تعویض آب آکواریوم ازهرگونه تماس مستقیم دست با ماهی خودداری نمایند.

انتهای پیام//

برچسب ها: نظارت ، فروش ، ماهی ، قرمز ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.