قلعه جلال الدین یکی از برجسته ترین قلعه های نظامی که در سده های 7-6 هجری ساخته شده است.

قلعه جلال الدين برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بجنورد، این قلعه با مصالح سنگ و ساروج به صورت یک شش ضلعی منظم روی سطح ناهموار و صخرهای تپه ای بلند احداث شده است.

موقعیت جغرافیایی قلعه بر سر راه ارتباطی شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ایران همچون نیشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهمیت راهبردی قلعه را دو چندان می کرد .

قلعه جلال الدین از نظر ابعاد معماری در نوع خود کم نظیر است

در کف برجها و راهروهای تراز فوقانی باروی قلعه خمره های بزرگی کار گذاشته شده که درمواقع نیاز آب یا آذوقه مورد نیاز را تامین می کرده است.

هر یک از این خمره ها نزدیک به 150 لیتر حجم دارد و با در نظر گرفتن مجموع 128 خمره موجود در فضاهای مختلف برآورد می شود در این ظروف حدود 19000 لیتر یا20 تن مایع یا غله ذخیره می شده است.

بعلاوه چاهی به قطر حدود 3 متر در گوشه غربی حیاط قلعه حفر شده است که شاید دسترسی قلعه نشینان به منبع آب دایمی را فراهم می کرده است.

با توجه به بستر صخره ای قلعه، بی تردید حفر این چاه در دل سنگ از شاهکارهای مهندسی در زمان خود بوده است

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف احیای قلعه جلال الدین به عنوان موزه از سال 1386 مطالعه و مرمت این بنا را به طور متمرکز آغاز کرد و در خرداد سال 1390 این بنا با عنوان موزه معرفی شخصیتهای جلال الدین شهیر تاریخ ایران با تاكید بر شخصیت جلال الدین خوارزمشاه افتتاح شد .

با توجه به معروف بودن قلعه به «قلعه جلال الدین» و اینكه نمی توان آن را به یقین به هیچ کدام از شخصیتهای معروف جلال الدین در تاریخ ایران منسوب کرد در ضلع شرقی موزه در طبقه اول شرح احوال و آثار شخصیتهای معروف جلال الدین در قالب تابلوهایی به بازدیدكننده ها معرفی شده است .

یكی از وی‍ژگی های منحصر به فرد این موزه قلعه كه آنرا از نظر محتوایی از نمونه های مشابه خود متمایز ساخته ، شیوه پرده خوانی و نقالی در آن است كه نوعی نمایشِ مذهبی و ملی ایرانی است.

در این نمایش،داستان تصویری نقش شده بر پرده های درون هر برج به شیوه نقالی روایت می شود كه درآن وقایع تاریخی دوران مغول و مصایب اولیای دین با کلام آهنگین بازگو می شود .

برج های موجود در موزه به این نوع روایتگری اختصاص داده شده است و در هر برج پرده ای با داستانی جداگانه نصب شده است. از ویژگیهای منحصر به فرد این موزه استفاده از سیستم دیجیتال برای پخش این نوع روایتگری در هر کدام از برجها به صورت جداگانه می باشد.

سایر قسمتهای نمایشی موزه در مسیرهای بازدید قرارگرفته است که این ویژگی به بازدید کننده امكان می دهد تا ضمن حرکت در مسیر و مرتفع ترین قسمت های قلعه، با ویژگی های معماری نظامی، مصالح بکار رفته، خمره های تاریخی كار گذاشته شده در دل دیوارهای قلعه و در نهایت شیوه های تدافعی قلاع تاریخی از نزدیک آشنا شود .

این اثر به شماره 1577 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است 


قلعه جلال الدين برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالی

قلعه جلال الدين برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالی

قلعه جلال الدين برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالی

قلعه جلال الدين برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالی

قلعه جلال الدين برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالی

قلعه جلال الدين برجسته ترین قلعه نظامی خراسان شمالی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.