کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: ترکیب مواد شوینده و سفید کننده، مشکلات شدید تنفسی ایجاد می کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اسفند ماه ،  ماه خانه تکانی است.

در این ماه بانوان با  زدودن گرد و غبار از خانه به استقبال بهار می روند ، درواقع تلاش خانمها در این ماه  دوصد چندان است .
برای اینکه  خانه تکانی بی خطر باشه باید به چند نکته پزشکی توجه کرد ، بهمین دلیل به سراغ کارشناسان بهداشت حرفه ای  رفتیم .

مسمویت و کمردرد از عوارض خانه تکانی


*از ترکیب مواد شوینده در خانه تکانی خودداری کنید 

به گفته کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین ترکیب مواد شوینده و سفید کننده، مشکلات شدید تنفسی ایجاد می کند . 

صفورا آشوری گفت : ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده ها با مواد سفید کننده  مخصوصا در فضاهای کوچک  مانند حمام یا دستشویی، خطرناک است و موجب علائم شدید تنفسی می شود . 

این کارشناس،  اولین و بهترین اقدام هنگام مسمومیت ریوی را خروج سریع فرد از محل سر بسته و استفاده از هوای آزاد و قرار گرفتن در معرض جریان هوا دانست و اضافه کرد : باید ضمن استفاده از بخور سرد و خودداری از صحبت کردن، هرچه سریع تر با اورژانس تماس گرفت.

وی افزود : مخلوط کردن مواد پاک کننده و شوینده با اب گرم هم در محیط های بسته ای که بخار آب وجود دارد خطرناک است .

آشوری استفاده  از پودرهای شوینده آنزیم دار  و پاک کننده های  استاندارد  را به جای مواد سفید کننده بخاردار مناسب دانست .

این کارشناس بهداشتی  همچنین گفت : برای کاهش ضریب حوادث خانه تکانی در زمان غیبت کودکان انجام شود .

اشوری اضافه کرد: در صورت مسمومیت خوراکی کودکی با مواد شوینده، نباید او را وادار به استفراغ کرد، زیرا این کار موجب آسیب دیدگی و سوختگی بیشتر دستگاه گوارش  فرد می شود. 

وی افزود : در صورت بروز این مشکلات باید بلافاصله دهان کودک را شستشو و نباید به او آب داد، چون ترکیب ماده شوینده با آب باعث جذب سریع تر آن و وضعیت بدتر می شود و  چنین مصدومی را سریع به بیمارستان برسانید .

*آسیبهای بدنی خانه تکانی 

بهروز پور ارجمند کارشناس مسوول بهداشت حرفه ای شهید بلندیان  مچ درد را یکی از  شکایت های زنان خانه دار در روزهای خانه تکانی  عنوان کرد و گفت :  مهمترین علت ان  استفاده زیاد از دست ها برای شستشو در طول شبانه روز است .

بهروز پور ارجمند در مورد  پیشگیری از بروز این درد گفت : باید ضمن کاهش فعالیت هایی که از طریق دست انجام می شود، کارهای روزانه به گونه ای برنامه ریزی شود که زمانی هم برای استراحت و نرمش دادن دست ها اختصاص یاید.

به گفته این کارشناس بهداشت حرفه ا ی، باید از انجام حرکات تکراری و کارهایی که نیاز به فشار و نیروی زیاد دارند تا حد امکان خودداری کرد و بهتر است در مواقع فعالیت زیاد از مچ بند استفاده شود . 

وی کمر درد را از دیگر مشکلات ، شایع در طی خانه تکانی نام برد .

پور ارجمند  اضافه کرد :  بیشتر کمر دردها در اثر و یا به واسطه عامل مکانیکی، مانند  ضربه، حرکات فیزیکی نامناسب، فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات کمری و در اثر وضعیت بد قرار گرفتن بدن در حالت نشسته و ایستاده به وجود می آید.

این کارشناس بهداشت حرفه ای  توصیه کرد: قبل از شروع کار مدتی با حرکات ورزشی، نرمشی و کششی، اندام های فوقانی و تحتانی، بدن خود را برای کار آماده کنید ، به روش صحیح اجسام را از روی زمین بلند کنید ، در حین جابجا کردن وسایل منزل، پاک کردن شیشه ها و گردگیری از وارد کردن بیش از اندازه فشار به کمر خود خودداری کنید و  هنگام بلند کردن اجسام سنگین ، برای حفظ تعادل اول پاها را به اندازه عرض شانه ها باز و بعد جسم را بلند کنید .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار