به مناسبت روز جهانی حیات وحش ، همایش بین المللی محیط زیست و حیات وحش در تالار شهر قزوین برگزار شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در این همایش ابتدا پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل درباره حفاظت از محیط زیست قرائت شد.

بان کی مون در پیام خود به نگرانی از کشتار فیل های آفریقایی، افزایش شکار فیل های آسیایی، نابودی یوزپلنگ، ببر، لاک پشت دریایی و کوسه و وال اشاره کرده و آورده است: ملتها و دولتها باید نقش خود را در صیانت از محیط زیست و جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی و جانوری جدی بگیرند و برای همراهی در این کار مهم همت کنند.

در ادامه پیام معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به صورت تصویری پخش شد.
ابتکار در این پیام تصویری گفت: از دریچه مشارکت مردم باید برای صیانت از گونه های در معرض تهدید و خطر اقدام کرد.

وی بیان کرد: تنوع زیستی ایران ایجاب می کند با جلب مشارکت بین المللی برای صیانت از گونه های جانوری و گیاهی اقدام و شعار امسال «آینده حیات وحش در دست ماست» را محقق کرد.
ابتکار گفت: تحریم ها موجب شده بود همکاری های بین المللی هم متوقف شود که امروز با برجام این همکارهای برقرار شده و فرصت خوبی را برای ما ایجاد می کند که با استفاده از آن می توانیم کارهای خوبی را اجرا کنیم.

وی گفت :باید بتوانیم از انقراض یوزپلنگ آسیایی جلوگیری کنیم و دولت یازدهم در این راستا برنامه ریزی مهمی دارد و در صیانت از پلنگ ایرانی هم جدی است.

ابتکار در پیام خود گفت : همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا برنامه های محیط زیست عملیاتی شود و گام ارزشمندی برای صیانت از گونه های گیاهی و جانوری برداشته شود. 

 نایب رییس مجلس شورای اسلامی میهمان این همایش گفت  :روز حیات وحش هشداری به انسانهاست تا سرمایه های خدادادی را جدی بگیرند و نگذارند این موهبت های الهی نابود شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت وقتی از حیات انسانی فاصله گرفته ایم شاهد نابودی نباتات و حیوانات و محیط زیست هستیم و کره خاکی را برای زندگی نامطلوب کرده ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس اضاف کرد: وقتی روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنیم با دست خود نابودی زمین را آغاز کرده دایم در حالی که در سایه دستورات دینی و قرآنی و عمل به آن می توانیم ضمن صیانت از منابع طبیعی زندگی خوبی هم داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان هم در این همایش گفت :حرمت تخریب محیط زیست کمتر از قضا شدن نماز و روزه نیست  چرا که از بین رفتن ان فرصت ادای فرایض دینی را از میان می برد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: خدای متعال زیباترین تصویر را از محیط‌زیست به ما ارائه کرده است و هر چه زیبایی در عالم وجود دارد از آنِ خدای متعال است و هر کجا ضعف و کاستی در محیط‌زیست دیده می‌شود، مربوط به اقدامات نادرست انسان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که ۸ هزار گونه گیاهی در استان قزوین وجود دارد که ۴ هزار آن در معرض انقراض قرار دارند و از این تعداد هزار گونه منحصر به فرد است، گفت :برای حفظ گونه‌های گیاهی استان، باید نگاه دقیق‌تری نسبت به مسائل زیست‌محیطی داشته باشیم و از مصرف بی‌رویه آب و آلوده کردن هوا پرهیز کنیم.

مسعود نصرتی شهردار قزوین هم گفت: اولین برنامه جهانی حیات وحش را در قزوین در شرایطی برگزار می کنیم که در سال های اخیر گامهای موثری برای صیانت از محیط زیست برداشته شده است.

شهردار قزوین گفت : هر کشوری یک برند برای گردشگری خود دارد و در شرایطی که سال ۲۰۱۶ با اولویت گردشگری تعیین شده به نظر می رسد ما نیز باید از این قابلیت برای برون رفت از مشکلات اقتصادی بخوبی استفاده کنیم.

در ادامه این همایش فاز سوم دهکده ی طبیعت در بوستان ملی باراجین افتاح شد.

این بخش از دهکده طبیعت شامل ۱۵ هزارمترمربع زیستگاه میوه خواران، میمون، گرگ، روباه، خرس هر کدام دو خانواده است. 
انتهای پیام/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار