کارشناس تعميرات مکانيک نيروگاه فولاد مبارکه اصفهان گفت: با اجراي اين طرح علاوه بر بالا بردن دانش فني کارکنان، بيش از 3 ميليارد ريال براي فولاد مبارکه صرفه جويي اقتصادي بدست آمد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، بشاتيان با بيان اينکه نيروگاه فولاد مبارکه داراي سه توربين بخار 67 مگاواتي است، افزود: بر اساس تعميرات برنامه ريزي شده، مقرر بود تعميرات اساسي توربوژنراتور واحد شماره يک از ابتداي آبان ماه 94 انجام و در اين تعميرات روتور توربين دمونتاژ و تستهاي NDT بر روي آن انجام شود که طي مراحل اجرا مشاهده شد بر روي دو عدد از پرههاي رديف 18 توربين ترک و شکستگي وجود دارد.

وي در خصوص ويژگيهاي اين پرهها يادآور شد: تعويض اين پرهها داراي پيچيدگي فني بالايي ميباشد زيرا معمولاً باعث ايجاد نابالانسي و در نتيجه ضرورت بالانس مجدد روتور در دور 3000 مي شود که اين امر مستلزم ارسال روتور به کارگاه بيرون از شرکت بود، بنابراين براساس اظهار نظر بسياري از کارشناسان نيروگاههاي مختلف توانير، پيشنهاد ارسال روتور به کارگاههاي مذکور جهت تعمير و بالانس مجدد به علت هزينه حدود 3ميليارد ريال و توقفي حداقل شش ماهه و همچنين ريسکهاي بسياري از قبيل مشکلات حمل و نقل مقرون به صرفه نبود ضمن اينکه قبلاً در دهه هفتاد عمليات تعويض پره در نيروگاه فولاد مبارکه برروي هر سه واحد بخار توسط شرکت سازنده توربين (آنسالدو) و بدون نياز به بالانس مجدد انجام شده بود ، به همين دليل درخواست استفاده از کارشناس خارجي بعمل آمد که ميسر نشد.

کارشناس تعميرات مکانيک نيروگاه در ادامه درخصوص مشکلات اجراي اين طرح گفت: انجام تعويض پره توربين در محل نيروگاه، داراي ريسک بالايي بود که احتمال دمونتاژ مجدد توربين را بههمراه داشت.

با اين حال با توجه به سوابق قبلي و پيگيري واحد نيروگاه و حمايت مدير ناحيه انرژي و سيالات و همچنين مديرارشد خدمات فني و پشتيباني، با ارزيابي همه ريسکها و احتمالات، تعويض پره در محل نيروگاه در دستورکار گروههاي تعميراتي قرار گرفت.

بشاتيان تصريح کرد: در اين خصوص از ابتدا با انجام کار گروهي و اخذ نظرهاي کارشناسي گروههاي مختلف از جمله دفتر فني تعميرات ناحيه انرژي و سيالات و بازرسي فني ماشينهاي دوار، عمليات تعويض پره توسط مجموعه شرکت تابان نيرو به گونهاي انجام شود که در مراحل برشکاري شرود رينگها و دمونتاژ پرهها و تايرادها، انتخاب پرههاي جايگزين و مونتاژ مجدد، سوراخکاري و تراشکاري شرودرينگها و نهايتاً مونتاژ توربين حداقل تغيير جرم برروي روتور توربين بهوجود آيد.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.