رئیس جمهور افغانستان امروز صبح رسما دور شانزدهم تقنینی شورای ملی را در کابل افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛دور شانزدهم تقنینى شوراى ملى با حضور رییس جمهور غنى امروز صبح در کابل آغاز شد.

این مراسم، با حضور  رییس جمهور غنى، معاون دوم ریاست جمهورى، حامد کرزى رییس جمهور پیشین، کریم خلیلى معاون اسبق رییس جمهور و عبدالله رییس اجرایى حکومت و معاونان آن و برخى مقامات فعلى و قبلى آغاز شد.

تعطیلات یک و نیم ماهۀ زمستانى شوراى ملى امروز به پایان رسید.

بر اساس مادۀ ١٠٧ قانون اساسى کشور، شوراى ملى در هر سال دو اجلاس عادى دایر مى‌کند، مدت کار هر 2 اجلاس شورا، در هر سال 9  ماه مى‌باشد.

بر اساس این ماده؛ شورا مى‌تواند این مدت را تمدید کند. 

جلسات فوق‌العاده شورا مى‌تواند در ایام تعطیل به امر رییس جمهور دایر شود.

 شوراى ملى در حالى آغاز به کار کرده که رییس جمهور غنى بعد از مشورت با نمایندگان شوراى ملى فرمان تقنینی اصلاحات در نظام انتخاباتی را امضاء کرده  و حکومت امیدوار است تا این فرمان، مانند فرمان اولى رییس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتى از سوی مجلس رد نشود.

در مادۀ ٧٩ قانون اساسى آمده است که رییس جمهور مى‌تواند در حالت تعطیل ولسى جرگه، در صورت امر ضرور و مسئله فوریت، فرامین تقنینى صادر کند و بر اساس این ماده؛ فرامین تقنینى بعد از امضای رئیس جمهور قانون اجرایی خواهد شد.

فرامین تقنینى باید در خلال 30 روز از تاریخ انعقاد نخستین جلسه شوراى ملى، به آن تقدیم شود و در صورتى که از طرف شوراى ملى رد شود، از اعتبار ساقط مى‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار