شماری از مسئولان و خبرنگاران افغانستان از آغاز بکار 6 کمیسیون جهت دفاع از حقوق خبرنگاران خبرداده و اعلام کردند: رقابت‌های ناسالم میان رسانه‌های زنان و مردان در شرق افغانستان جریان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛کنفرانس ملی «رسانه‌‌های افغانستان، زنان در رسانه‌ها، چالش‌ها و فرصت‌ها»دیروز (شنبه) به همت نهاد «صدای خبرنگاران زن افغان» با حضور مقامات دولتی و خبرنگاران 31 ولایت در کابل برگزار شد.

حضور زنان برای زیبایی در رسانه‌ها

«مژگان مصطفوی» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این نشست گفت: عمده‌ترین چالش‌های فرا‌ روی زنان، تثبیت نشدن جایگاه زنان در رسانه‌ها و مسائل امنیتی و فرهنگی است.

وی با تأکید بر اینکه زنان باید در رأس رسانه‌ها قرار داشته باشند، افزود: اکنون از زنان بخاطر زیبا ساختن برنامه‌ها استفاده می‌شود، در حالی که باید آنها به عنوان رئیس، مدیر و یا آمر یک رسانه فعالیت کنند.

مصطفوی تصریح کرد: ضرورت جدی حضور زنان در رسانه‌ها احساس شده، اما ما حضور سمبولیک آنان را نمی‌خواهیم.

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ ابراز کرد: دولت و نهاد‌های مدنی مکلف هستند تا 30 درصد از کارمندان خود را در اختیار زنان واگذار کنند، زیرا با وجود 30 میلیون جمعیت در افغانستان، 15 میلیون آن را زنان تشکیل می‌دهد، بنابراین باید خود آنها قادر به حل مشکلات‌شان باشند.


ایجاد 6 کمیسیون برای دفاع از خبرنگاران

مژگان مصطفوی اظهار داشت: اکنون هم در رسانه‌های دولتی و هم در رسانه‌های غیردولتی، زنان نقش کمرنگ دارند، اما ما متعهدیم که این کمرنگی باید به زودی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برای دفاع از حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها 6 کمیسیون جدید در وزارت اطلاعات و فرهنگ ایجاد شده گفت: کمیسیون‌های رسانه‌های همگانی، تخلفات رسانه‌ای، دسترسی به اطلاعات، جلوگیری از خشونت‌ها علیه خبرنگاران و کمیسیون کد‌های اخلاقی برای دفاع از حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها ایجاد شده است.

مصطفوی از ایجاد کمیسیون حقوق خبرنگاران نیز خبر داد و افزود: به زودی کمیسیون حقوق خبرنگاران نیز ایجاد می‌شود که در آن حق تقاعد، حق تعطیلی، حق کار و جلوگیری از خشونت‌‎ها علیه خبرنگاران گنجانده شده است.

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ در پایان سخنان خود از تمام خبرنگاران به‌ویژه زنان خواست تا به وظیفه خود عمل کرده و جنایات جاری افغانستان را افشا سازند.



رسانه‌های افغانستان در منطقه بی‌نظیر است


در همین حال «فوزیه کوفی» عضو پارلمان و فعال حقوق زن با بیان اینکه در سال جاری ما قربانی‌های زیادی را از قشر خبرنگاران زن تقدیم راه آزادی بیان کردیم، گفت: تغییر بدون قربانی نتیجه‌بخش نخواهد بود، زیرا با تقدیم قربانی ما می‌توانیم تغییر را به وجود بیاوریم.

وی نقش زنان را در تمام عرصه‌ها موثر خواند و ابراز داشت: دولت باید از زنان به‌ویژه خبرنگاران حمایت کند، زیرا آنها جزو اصلی پیشرفت جامعه هستند.

کوفی با تأکید بر اینکه دولت باید منابع بیشتری را برای حمایت از آزادی بیان در نظر بگیرد، تصریح کرد: رسانه‌های افغانستان در سطح کشور‌های منطقه بی‌نظیر هستند و دولت باید از آنها حمایت کند، زیرا برای حصول این ارزش بهای سنگینی پرداخته‌اند.



زنان 10 درصد رسانه‌ها را مدیریت می‌کنند


«نجیبه ایوبی» معاون اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان و رئیس «کلید گروپ» در این نشست گفت: زنان در 100 سال تاریخ گذشته رسانه‌های افغانستان حضور داشته‌اند که 15 سال اخیر سال‌های خوبی برای حضور آنها در رسانه‌ها بوده است.

ایوبی رسانه‌های افغانستان را رسانه‌های مردانه خطاب کرد و ابراز داشت: اکنون 10 درصد از رسانه‌های افغانستان توسط زنان و 90 درصد آن توسط مردان مدیریت می‌شود.

رئیس کلید گروپ نیز با تأکید بر افزایش نقش زنان در رسانه‌ها از مسئولان و دولت افغانستان خواست تا به زنان فرصت بیشتری بدهند، زیرا آنها توانایی مدیریت یک رسانه را دارند.


حقوق بالاتر مردان نسبت زنان


«طیبه نوری» یکی از خبرنگاران ولایت «قندهار» با اظهار نارضایتی از وضعیت نامطلوب امنیتی در این ولایت، اظهار داشت: زنان این ولایت از درس و آموزش محروم و از حقوق خود بی‌خبر هستند و اکنون تنها راه آگاهی‌دهی و دفاع از حقوق آنها همین رسانه‌ها است.

نوری افزود: زنان خبرنگار در قندهار از سوی گروه‌های تروریستی تهدید می‌شوند و به این صورت، خودم نیز چندین بار از طریق تماس تلفنی مورد تهدید قرار گرفته‌ام.

وی با اشاره به چالش‌های فرا‌ روی زنان خبرنگار، افزود: در رسانه‌های ولایت قندهار امتیازات برای زنان اندک است، در حالی‌که آقایان از هرگونه امتیاز خبرنگاری مستفید می‌شوند.

این خبرنگار افغانستانی، محیط ناآرام، نبود ترانسپورت برای حمل و نقل و عدم تضمین کار خبرنگاران زن را چالش‌های دیگری فراروی زنان عنوان کرد و گفت: حقوق کارمندان زن در رسانه‌ها از 5 تا 8 هزار افغانی است، در حالیکه حقوق حداقلی مردان خبرنگار بیش از 10 هزار افغانی است.

نوری عدم دسترسی به اطلاعات از سوی نهاد‌های دولتی را نیز یکی از چالش‌های فرا‌ روی زنان خبرنگار در جنوب افغانستان عنوان کرد و ابراز داشت: زنان برای حفظ امنیت جانی و سایر تهدیداتی که با آن مواجه هستند، به نام‌های مستعار فعالیت می‌کنند.



رقابت ناسالم میان رسانه‌های زنان و مردان


در همین حال «یاسمین حسینی» یکی از خبرنگاران شمال شرق افغانستان با بیان اینکه خانواده‌ها برای کار کردن و فعالیت زنان در رسانه‌ها کم علاقه هستند، گفت: دولت در مورد حضور زنان در رسانه‌ها هیچگونه همکاری نمی‌کند.

وی حضور زنان در رسانه‌های شمال شرق را سمبولیک توصیف کرد و ابراز داشت: حضور زنان در تمام عرصه‌‌های رسانه‌‌ای نیاز است، اما در افغانستان از آنها فقط بخاطر زیبا ساختن برنامه‌ها استفاده می‌شود.

حسینی با تأکید بر اینکه دولت باید برای رُشد زنان در شمال شرق افغانستان توجه داشته باشد، تصریح کرد: در ولایت‌های شمال شرق، زورمندان مانع رُشد زنان خبرنگار می‌شوند و حتی میان رسانه‌های زنان و مردان جدایی را به وجود آورده و رقابت ناسالمی را راه‌اندازی کرده‌اند.

یاسمین حسینی افزود: در شمال شرق کشور فقط برای زنان خبرنگار فرصت داده‌اند که مطابق با قانون اساسی رسانه ایجاد کرده و فعالیت کنند، در حالی‌که این مورد نیز مورد تاخت‌وتاز زورمندان و گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.



خبرنگاران زن در برخی رسانه‌ها مورد ازار و اذیت قرار می‌گیرند


«معصومه حیدری» مسؤل رادیو «سحر» ولایت هرات در این نشست گفت: در ولایت‌های غرب کشور 100 خبرنگار فعالیت دارند که با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه هستند.

حیدری عُرف و عنعات ناپسند، محیط کاری نامناسب، برخورد‌های سلیقه‌ای و 2 گانه، نداشتن بیمه کار و تهیدیدات گروه‌های هراس‌افگن را از جمله مشکلات زنان خبرنگار در ولایت‌های غرب کشور عنوان کرد و اظهار داشت: زنان خبرنگار در این ولایت‌ها مصونیت شغلی ندارند و از سوی مدیران و کارمندان رسانه‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

مسؤل رادیو سحر در پایان سخنان خود از دولت خواست تا توجه جدی به وضعیت خبرنگاران غرب کرده و زمینه حضور بیشتر زنان را در تمام عرصه‌ها مهیا کند.

این در حالی است که طی 2 و نیم ماه نخست سال جاری میلادی تنها 36 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده و آمار کشته شدگان کارمندان رسانه‌ها نسبت به سال‌های پیش نیز افزایش یافته است.


انتهای پیام/

منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.