بانوان عشایری و روستایی با بافت هنرمندانه گلیم نقش بسزایی در چرخه اقتصاد استان فارس ایفا می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسئول آموزش، توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی استان فارس گفت: گلیم بیشتر در مناطق روستایی و عشایری استان فارس تولید می شود، که شاخص ترین این مناطق فیروزآباد، قیروکارزین، نورآباد و کازرون هستند .
ارژنگ ربیعی افزود: اغلب گلیم ها در استان فارس به صورت پراکنده تولید می شوند و در صورت ایده آل بودن شرایط بازار، 150 هزار گلیم باف در بخش های خصوصی به بافت گلیم می پردازند.
وی با بیان اینکه شاخص ترین گلیم های استان فارس گلیم های ایل قشقایی منطقه فیروزآباد هستند، تصریح کرد: نقوش ذهنی بافت با رنگ های شاد، رنگ ریزی های سنتی- گیاهی و بافت عالی سبب تمایز این بافته ها با دیگر گلیم ها شده است.
مسئول آموزش، توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی استان فارس، رنگ های استفاده شده در گلیم ها را برگرفته از رنگ های گیاهی و سنتی دانست و اظهار کرد: اغلب رنگ هایی که در متن و زمینه گلیم به کار گرفته می شوند قرمز، سفید، طلایی و سرمه ای هستند.  
همچنین به گزارش روابط عمومی اداره کل عشایر استان فارس گلیم های قشقایی نه تنها در ایران که در جهان نیز به واسطه اصالت نقش ها، رنگ های زیبا و کیفیت ممتاز بافت مشهور و مورد تقاضا است.  
بر اساس این گزارش هنر و صنعت بافندگی فارس در وهله نخست، هنری عشایری و در وهله دوم هنری روستایی است . عشایر فارس به ویژه قشقائی  ها و ایل خمسه بیش از دیگر عشایر به این هنر اشتغال دارند و روستائیان که در مسیر این ایل ها زندگی می کنند نیز به کار تولید قالی و دیگر دستبافت ها مبادرت می کنند.  
فرش بافان این استان معمولاً دستبافت های خود را نه به عنوان یک کالای تجارتی بلکه برای خود تولید می کنند و چون دنباله رو نوسان بازار فرش نیستند، طرح های آنها دارای رنگ آمیزی و طراوت خاصی است. البته در سالهای اخیر بافندگان عشایری که به طور عمده زنان هستند به بافتن فرش برای فروش و به سلیقه مصرف کنندگان روی آورده اند.
 انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار