جانداد سپین‌غر، رییس نهاد دیدبان انتخابات افغانستان با ابراز خرسندی از این موضوع گفته که نگرانی‌ها از احتمال بروز مشکلی دیگر در اصلاح نظام انتخاباتی همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛جانداد سپین‌غر، رییس نهاد دیدبان انتخابات افغانستان با ابراز خرسندی از این موضوع گفته که نگرانی‌ها از احتمال بروز مشکلی دیگر در اصلاح نظام انتخاباتی همچنان وجود دارد.

او تاکید کرد که اگر کمیته‌ی گزینش کمیشنران جدید را بر بنیاد معیارها و قانون انتخاب نکند و حکومت نیز در گزینش کمیشنران دخالت کند، اصلاحات به میان خواهد آمد؛ اما نمادین خواهد بود.

روز شنبه‌ی همین هفته رییس جمهور غنی فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی را صادر کرد و به گفته‌ی مسوولان ارگ، حکم این فرمان با مشوره‌ی اعضای پارلمان امضا شد.

نهادهای ناظر انتخاباتی اما تاکید دارند که شاید حکومت در پیوند با این فرمان با چالش حقوقی روبه رو شود.

آنان از احتمال دخالت حکومت و گروه‌های سیاسی در گزینش کمیشنران و اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی به شدت هشدار داده اند.

رییس جمهور غنی ۴۴ روز پس از رد فرمان نخستش، فرمان جدید را در این مورد صادر کرد.

اکنون اما شماری از اعضای پیشین کمیته‌ی گزینش از تاخیر در فرمان رییس جمهور به شدت انتقاد کرده اند.

فهیم دشتی، عضو پیشین کمیته‌ی گزینش گفت که تاخیر در صدور فرمان رییس جمهور، تاخیر در گزینش کمیشنران و سپس تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی را در پی خواهد داشت.

او افزود، در صورتی که این فرمان مورد تایید شورای ملی باشد و حمایت این شورا را نیز داشته باشد، این تاخیر قابل توجیه است.

رییس جمهور غنی یک روز پیش از آغاز سال ششم کاری پارلمان کشور این فرمان را صادر کرد.

دیروز آقای غنی در مراسم افتتاح پارلمان گفت که اصلاحات در نظام انتخاباتی همچنان پابرجا است و به زودی کار عملی آن آغاز خواهد شد.

با وجودی که پیشتر نیز حکم رییس جمهور در مورد اصلاح نظام انتخاباتی از سوی پارلمان رد شد؛ اما قرار است به زودی فرمان جدید نیز در مجلس شورای ملی به رای گیری گذاشته شود.

انتخابات پُر از تقلب، افغانستان را نزدیک به سقوط سیاسی ساخت؛ اما مداخله‌ی جامعه‌ی جهانی سبب ایجاد حکومت وحدت ملی شد.

حال توقع می‌رود پیش از برگزاری هر انتخابات دیگر، باید اصلاحات بنیادی در نظام انتخاباتی وجا به جایی مدیران خوب انتخابات به وجود آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.