معاون وزیر خارجه پیرامون روند اجرای برجام توضیحاتی ارائه کرد.

وجود برخی مشکلات فنی و تاکتیکی در روند لغو تحریم‌ها/ طرف غربی همکاری بیشتری داشته باشد
سیدعباس عراقچی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون مشکلات ایجاد شده در رابطه با سوئیفت اظهار داشت: سوئیفت موضوعی است که از روز ۲۶ دی ماه که تحریم ها برداشته شد سوئیفت نیز برداشته و همه بانک های ایرانی که تا قبل از آن ممنوع بود با سوئیفت کار کنند مجاز شدند تا از سرویس خدمات رسانی سوئیفت استفاده کنند.

*تمام اقدامات اتصال به سوئیفت انجام شد
 
وی ادامه داد: سوئیف در اصل اتصال میان بانکها است و درخواست های انتقال پول از طریق سوئیفت انجام می شود و مسیر بسیار مطمئنی است و روال قانونی داشت که فرم هایی را باید پر می کردند و درخواست را رسما ارائه می دادند که این کار صورت گرفت و‌نرم افزار مربوط به رمزهای پولی باید نصب و اموزش لازم داده میشد که همه اینها انجام شد.

*وجود برخی مشکلات فنی و تاکتیکی در روند لغو تحریم ها

 
رییس ستاد پیگیری برجام پیرامون اینکه ایا غربی اقدامی در راستای خدشه وارد کردن به برجام انجام داده گفت: غربی ها روز اجرایی شدن باید تحریم ها را بر می داشتند که این کار صورت گرفت و قوانین مربوط به لغو‌ و برداشته شدن را تصویب و‌ دستوراتش را صادر کردند و زیر ساخت حقوقی و‌ سیاسی برداشته شدن تحریم ها برداشته شده است اما اینکه در عمل این موضوع چگونه خود را نشان داده باید بگوییم که یک سری مشکلات فنی و تکنیکی وجود دارد از جمله تداخل تحریم های اولیه انقلاب که پس از انقلاب پایه گذاری شده و باعث شده بعضی از امور به سهولت پیش نرود.

*صراحت به امریکایی ها گفتیم اجرای موفق برجام را تضمین کنند

 
وی تاکید کرد: به صراحت به امریکایی ها گفتیم اجرای موفق برجام را تضمین کنند و‌فقط کافی نیست تحریم ها را بردارند این موضوعی است که داریم پیگیری می کنیم. بعضی از موانع برداشته شده، بحث بیمه و نفت کش ها برقرار شده در مجموع روز به روز به مسیر بهتری نزدیک میشویم.

*گزارش واقع بینانه آژانس
 

معاون حقوقی و بین المللی وزارتخارجه پیرامون اولین گزارش امانو بعد از اجرایی شدن برجام گفت: این گزارش از نظر ما گزارشی است که واقعیات صحنه مبنی بر اجرای مطلوب تعهدات ایران را منعکس می کند و راستی ازمایی توسط آژانس صورت گرفته و ممکن است در بعضی جزئیات نقطه نظراتی داشته باشیم که با آژانس هم مطرح کردیم و در مجموع آژانس به وظیفه خودش عمل کرده و‌گزارش واقع بینانه ای را ارائه داده است.

*لزوم همکاری بیشتر طرف غربی در اجرای برجام

 
عراقچی اظهار داشت: نقض آشکار برجام را در طرف مقابل مشاهده نکردیم و اجرای مطلوب، برداشته شدن تحریم ها بود که نیاز هست غربی ها همکاری های بیشتری با ما داشته باشند.

*هم و غم وزارت خارجه بر مسئله هسته ای و منطقه

 
وی در پایان در پاسخ به این سوال که چه کاری قرار بود وزارتخارجه در سال ۹۴ انجام دهد و تا کنون صورت نداده چیست خاطرنشان کرد: اولویت وزارتخارجه هسته ای و مسائل منطقه ای بود که در هسته ای پیشرفت داشتیم و در موضوعات منطقه واقعا وزارتخارجه هم و غم خود را روی آن گذاشت و فکر می کنم در تنها چیزی که عقب گذاشته شد و صدمه خورد رسیدگی به خانواده هایمان بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار