صنایع دستی استان كردستان به علت ويژگي زندگي سنتي و استيلا نیافتن بخش صنعتي از لحاظ كيفيت و زیبایی در سطح كشور مطرح مي‌باشد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان ازسنندج،صنایع دستی استان کردستان به عنوان یکی ازسوغاتی های منحصربه فرد وباسابقه ای دیرینه شهرت و اعتبار جهانی دارد و هرساله درایام نوروز نظر گردشگران رابه خودجلب می کند.

محسن علوی مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کردستان می گوید: صنايع دستى رايج دراستان کردستان شامل نازك كارى چوب، زیور آلات محلى، فرش دستباف، سوزن دوزى، روكارى، گلدوزى، محصولات چرمى، حصيربافى، قالى‏بافى، جاجيم بافى، جولايى، گيوه بافى، دباغى، گليم بافى، نساجى ، قلاب دوزى، پولك دوزى، منجوق دوزى، موج و شالبافى است.

فرش و گليم كردستان به همراه محصولات نازك‌كاري چوب مانند تخته‌نرد و شطرنج شهرت جهاني پيدا كرده است و بيشتر مسافران و گردشگراني كه به كردستان سفر مي‌نمايند حتماً از محصولات نازك‌كاري و فرش و گليم كردستان خريد مي‌نمايند.

در این میان قالی و گلیم استان كردستان به دلیل تنوع رنگ ، گیاهی بودن ، اصالت طرح و كفیت آن شهرت جهانی دارد و از سوغاتی هایی است که علاقمند فراوانی در میان گردشگران دارد

زیبایی لباس کردی در پوشاک زنان این منطقه از تجلی ویژه ای برخوردار است. دامن ‌های بلند و بعضا پرچین و پیراهن ‌های رنگارنگ که به همراه بخش‌ های دیگر این پوشش هر بیننده ‌ای را متقاعد می ‌کند که به این زیبایی اعتراف کند.

لباس های محلی مردان در استان کردستان نیز در نوع خود بی نظیر است و به دلیل زیبایی و راحتی که دارد علاقمندان خاص خود را دارد

کلاش بافی در اصلاح محلی استان کردستان یا همان گیوه دوزی در بازارهای محلی و ملی رونق بسیاری دارد و هماهنگی جالبی با لباس کردی دارد.

زیورآلات محلی به عنوان یکی از سوغاتی های کردستان سابقه ای دیرینه دارد و هنرمندان سنندجی از دیرباز از قراضه‌های مس، ورشو و برنز انواع زیورآلات را که عموما طرح و شکل محلی دارد، تولید می‌کنند. این زیورآلات سنتی شامل انواع گردنبند، دستبند، سربند، سینه‌ریز، النگو، انگشتر و گوشواره در اشکال مختلف است که با نام‌های محلی ساخته می‌‌شود

دراستان کردستان هرساله بافرارسیدن سال نو جشنواره سوغات و صنایع دستی این استان به منظورآشنایی مسافران وگردشگران داخلی وخارجی باهنرهای دستی که برگرفته ازذوق وسلیقه مردم کردستان است برپامی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.