هر روز که می گذرد و به ایام پایانی سال نزدیک می شویم صدای انفجار انواع ترقه در گوشه کنار شهر، تلنگری است بر اینکه سال در حال اتمام است و سال جدید فرا خواهد رسید .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سال جدید فرا خواهد رسید گویی اگر این صدا ها به گوش نرسد کسی متوجه فرا رسیدن سال نو نمی شود و اگر در گذشته اجرای سنت های زیبای چهارشنبه سوری نوید گر فرا رسیدن سال نو بود هم اکنون با عجین شدن با نافرهنگ های تازه متداول شده تداعی گر خاطرات تلخ از آسیب های جسمی و روحی بیشماری شده است.


سالانه هزاران نفر از هموطنان در این مراسم مصدوم و معلول میشوند قطع دست، پا و انگشتان و سوختگی های عمیق اعضای مختلف بدن، نابینایی و گاهاً مرگ از جمله آثار به جا مانده از این روز است که جبران آن سخت و گاهی غیر ممکن است و صد حیف که با گذشت زمان از برگزاری آیین ها، رسوم زیبا و خاطره انگیز فاصله گرفته ایم.

آیین شب آخرین سه شنبه سال آیین آتش افروزی است که از روزگار باستان بر جای مانده است و نام چهارشنبه سوری به خود گرفته است اما متاسفانه در سالهای اخیر چهار شنبه سوری از حالت سنتی و شاد خارج شده و به سمت خشونت کشیده شده است و اصل وجودی بر پایی این جشن را فراموش کرده ایم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه حوادث چهار شنبه سوری سال گذشته فوتی نداشتیم افزود: اما متاسفانه در سال 92 دو فوتی داشتیم و امید است امسال شاهد کاهش تعداد مصدومان باشیم. 

علی احسان صالح یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات ناگوار چهار شنبه سوری را ارتقای سطح آگاهی مردم به ویژه گروهای در معرض خطر دانست و آموزش والدین و نوجوانان را از اصلی ترین موارد پیشگیری برشمرد.

وی نقش مدارس در آموزش و پیشگیری حوادث چهارشنبه آخر سال را بسیار موثر دانست و گفت: بدیهی است ارتقای سلامت از طریق مدارس یکی از موثرترین و کارآمد ترین راه های بهبود کیفیت زندگی بچه هاست، مدرسه جایگاهی است که بسیاری از افراد در آن زندگی می آموزند.

وی تاکید کرد: سیاستگذاری و مقررات می تواند در محدود کردن و تحت کنترل در آوردن استفاده از وسایل محترقه و منفجره موفق باشند و نظارت بر تولید و توزیع مواد استاندارد و وضع مقررات لازم از جمله اقدامات این رویکرد است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان توصیه کرد شهروندان تا حد امکان از وسایل آتش بازی بی خطر استفاده کنند و از حمل مواد محترقه آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر کم در جیب لباس و کیف جداً خود داری کنند.

صالح تاکید کرد: شهروندان  باید از نگهداری مواد محترقه تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به ویژه در منزل ، زیر زمین ، محل کار و سایر مصادیق جدا خودداری کنند، همچنین در صورت نگهداری مواد آتش بازی حتی کم خطر حتماً آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کنند و همیشه در موقع آتش بازی برای اطفاءحریق ،آب ،کپسول اطفاءحریق وحتی الاامکان جعبه کمکهای اولیه در دسترسشان باشد.

به سراغ یکی از مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته رفتم، امید رنجبر 15 ساله است چهارشنبه سوری سال گذشته مواد محترقه دست ساز در دستش منفجر شد ومتاسفانه دست او از مچ قطع شده ویکی از چشمانش شدیداً دچار آسیب شده است.

امید نه تنها از لحاظ جسمی دچار مشکل شده بلکه از نظر روحی نیز آسیب دیده است بطوریکه نمی توانست به سوالاتم پاسخ دهد مادر امید در حالیکه اشکهایش را صورتش را خیس کرده بود گفت: امید دچار افسردگی شدید شده و ترک تحصیل کرده و از ظاهر شدن در میان مردم واهمه دارد.

مادر امید خطاب به مسئولان گفت: مهروموم کردن و یا جریمه فروشگاهای که عرضه کننده این مواد هستند افتخار نیست زیرا تا زمانی که تقاضا هست عرضه نیز خواهد بود حال چه این عرضه از طریق فروشگا ها ،سوپر مارکت ها لبنیاتی ها و....باشد یا به صورت تجارت زیر زمینی و پستویی این مواد عرضه شوند.

وی در پایان گفت: اگر مسئولان  به جای اعلام تعداد فروشگاهای پلمپ شده و دستگیری افراد از ریشه موضوع را بررسی و با عملی کردن راهکارهای درست به آن جامه عمل بپوشانند بیشتر جای افتخار داشت.

بر اساس آمار مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان تعداد مصدومان چهارشنبه سوری متاسفانه هر ساله از رشد صعودی بر خوردار است. 

علیرضا مغیث متخصص پزشکی اجتماعی در ادامه گفت: همراه شدن خانواده ها با فرزندانشان، جایگزین کردن رفتارهای کم خطر، همکاری و تعامل بیشتر ارگان ها و مسئولان از جمله راهکارهای  کاهش این آسیب است.

وی تصریح کرد: می توان با ارائه راهکارهای درست و عملی در طول مدت زمان و صرف هزینه های نه چندان زیاد و فرهنگ سازی برای مردم این رفتارهای اجتماعی را اصلاح کرد زیرا در کل نمی توان منکر اینگونه ابراز شادی ها در جامعه شد.

مغیث گفت: شهروندان باید در صورت هر گونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با شماره تلفن 115 مرکز مدیریت و فوریت های پزشکی و 125 ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهند.

برپایی این آیین محقق نخواهد شد مگر با رعایت لازم ها وملزومات آن که این امر هم نیز محقق نخواهد شد مگر با فراهم کردن زمینه هایی مانند ساخت برنامه های فرهنگی و آموزشی در طول سال ،حذف ناهنجاری های اجتماعی و جایگزین کردن برنامه های درست و اصولی و برخورد با اراذل و اوباشی که با سوء استفاده از چنین موقعیت های موجبات بروز خطر و آسیب ها را برای عموم مردم در گروه سنی فراهم می کنند. 

هر سال هزاران خانواده ایرانی سال نو را با غم واندوه آغاز میکنند لحظه های غفلت مسیر زندگی این افراد را تغییر میدهد و هیچ فردی اعم از تولید کننده ،مجری آتش بازی ، ناظران یا حتی عابران پیاده و رهگذران از آسیب های چهارشنبه سوری در امان نیستند.

به امید آن روز که با همکاری و تعامل خوب مسئولان و در عین حال اجرای برنامه های متنوع فرهنگی به منظور ارتقای آگاهی های عموم و همچنین همکاری و همراهی خانواده ها در بر پایی سنت آتش افروزی کمتر کسی آسیب ببیند و سال نو را همه با جسمی سالم و روحی شاد آغاز کنیم و دیگر چهار شنبه سوری تداعی کننده دلهره های مرگ آفرین نباشد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار