در یک سیستم کامپیوتری علاوه قطعاتی چون CPU، VGA، Motherboard و HDD عنصر دیگری نیز وجود دارد که در افزایش کارایی نقش اساسی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در علوم سخت‌افزار، RAM را حافظه اصلی کامپیوتر می‌دانند. بر خلاف تصور هارد دیسک را حافظه جانبی می‌نامند.

رم‌ها جز پیچیده‌ترین عناصر یک سیستم کامپیوتری هستند. شاید به همین دلیل است که به نسبت حجم کمی که دارند، قیمتشان بالاست.

مثلاً تصور کنید یک رم به اندازه یک هارد حجیم باشد. مثلاً 250 گیگ رم یا 1 ترابایت رم!


1 - فناوری RAMهای امروزی بر پایه مکانیزم DDR، DDR2 و DDR3 طراحی می‌شود. البته نسخه‌های 2 و 3 جدیدتر و طبیعتاً‌ گران‌تر هستند. در نظر داشته باشید عملکرد رم‌ها در سطح مادربورد پایین می‌آید. یعنی اگر یک رم DDR3 باشد ولی مادربورد تا DDR2 را پشتیبانی کند، سیستم ویرایش DDR2 را شناسایی می‌کند.

2 - به حرفه‌ای‌ها توصیه می‌شود به میزان BUS نیز توجه کنند. اغلب آنچه از سرعت رم با معیار گیگا هرتز شناخته می‌شود، توانایی این قطعه در پردازش اطلاعات داخلی‌اش است. اما باس سرعت انتقال اطلاعات با مادربورد را تعیین می‌کند. هرچقدر باس بالاتر، کیفیت کار نیز بیشتر می‌شود. هم‌خوانی سرعت بین بورد و رم در این گزینه نیز صدق می‌کند.

3 -تجربه نشان داده رم‌هایی که در دو سوی آنها چیپ تعبیه شده از کارایی بهتری برخوردار هستند. به اصطلاح به این مدل‌ها 2 ور چیپ می‌گویند.

4 - قطعه فلزی که روی برخی از مدل‌ها نصب شده هیت سینک نام دارد و وظیفه‌اش خنک‌کنندگی رم است. طبیعی است مدل‌هایی که دارای هیت سینک هستند هم کیفیت بالاتری دارند و هم قیمت بالاتری.

5 - دقت کنید رم خریداری شده قبلاً استفاده نشده باشد. یا محصول خود را به صورت وکیوم بخرید و یا پایه‌های طلایی آن را تست کنید. به این صورت که در نور روشن اگر این رم قبلاً داخل اسلات رفته باشد، شیارهایی روی آن نمایان می‌شود.

6 -به طرز شدیدی گارانتی این قطعه کامپیوتری مهم است. در نظر داشته باشید ضمانت‌نامه رم خریداری شده مادام‌العمر و بدون هزینه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
من مادربورد کامپیوترم ازراک g31m-sو گرافیکش دو گیگ gt630و هاردم پاور گرین ۵۰۰گیگه . به نظر شما کامپیوترم تا رم چند ساپورت میکنه
آخرین اخبار