فایننشال تایمز در گزارشی نوشت سیاست‌های نفتی عربستان بیش از آنکه تحت تأثیر عوامل ژئوپولیتیکی باشد، دلایل اقتصادی دارد.

فایننشال تایمز: چرا سیاست‌های نفتی ریاض غیرقابل پیش‌بینی است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه «فایننشال تایمز» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: عربستان ماه گذشته، اعلام کرد به منظور جلوگیری از سقوط بیش از پیش بهای نفت‌خام، با روسیه و دیگر صادرکنندگان بزرگ جهان بر سر ثابت نگه داشتن سطح تولید طلای سیاه به توافق رسیده است. همگان این تصمیم را نشانه‌ی تغییر سیاست ریاض تلقی و تصور کردند اقتصاد در نهایت بر مسائل ژئوپولیتیکی پیروز شده است. 
این در حالی است که بر خلاف تصور همگان، دلیل اصلی مقاومت عربستان در برابر کاهش تولید نفت‌خام، عوامل اقتصادی بود و نه رقابت ژئوپولیتیکی با ایران و روسیه. ریاض سال 2014 (1392)، دیگر اعضای «اوپک» (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) را متقاعد کرد به جای کاهش تولید نفت، برای حفاظت از سهم خود در بازار تلاش کنند. این موضوع باعث شد بهای جهانی طلای سیاه بشدت سقوط کند. 

کارشناسان با توجه به حمایت ایران و روسیه از «بشار اسد،» رئیس‌جمهور سوریه، از یک سو و احتمال حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی از سوی دیگر که به لغو تحریم‌های ایران منجر می‌شد، به این نتیجه رسیدند که تصمیم آن هنگام ریاض تنها بُعد ژئوپولیتیکی داشت. 

این اقدام ریاض مشکلاتی را برای مسکو و تهران، دو دشمن دیرینه‌اش، بوجود آورد؛ اما، واقعیت این است که با توجه به شرایط آن‌ روزهای بازار نفت و اقدامات شرکت نفت «شیل» آمریکا، عربستان گزینه‌های چندانی در اختیار نداشت. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
چون آمریکا واسرائیل براش تصمیم می گیرند وسعودی ها فقط بلدند بگویند چشم قربان بالفور اجرا می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار