فایننشال تایمز:‌ ایران در تلاش برای پاکسازی نظام بانکی خود است

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت بانک مرکزی ایران در حال آماده کردن خود برای ایجاد "بانک تسویه کننده" است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ فایننشال تایمز در گزارشی به قلم "مارتین آرنولد" نوشت: بانک مرکزی ایران در حال آماده کردن خود برای ایجاد «بانک تسویه کننده» با هدف پاکسازی نظام مالی خود در پی بررسی الگوی های مورد استفاده دیگر کشورها از قبیل سوئد، ژاپن و کره جنوبی است.
 
نظام مالی ایران مملو از «وام های سمی» -وام های بدون بازگشت- است. طرح بانک مرکزی بخشی از یک سری اصلاحات با هدف تقویت اقتصاد ایران است.
 
"پیمان قربانی عقیل آبادی،" معاون امور اقتصادی در بانک مرکزی ایران، روز گذشته در لندن اعلام کرد:‌ ما به کاهش وام های غیر قابل بازگشت متعهد هستیم  و در صورت لزوم یک شرکت مدیریت دارایی ایجاد می کنیم.

او گفت بانک مرکزی ایران در تلاش برای جذاب کردن ایران برای سرمایه گذاران خارجی، نرخ سود رسمی و بازار ارز را با یکدیگر هماهنگ خواهد کرد و همه اقدامات لازم را برای سرمایه گذاری در نظام بانکی انجام می‌دهد. 
عقیل آبادی از پیشرفت ها در زمینه کاهش نرخ سود بدهی های میان بانکی از 25 درصد به 17 درصد تمجید و اعلام کرد در راستای کاهش نرخ تورم، اقداماتی برای کاهش نرخ سود انجام خواهد شد زیرا نرخ تورم از بیش از 40 درصد در سه سال گذشته به تنها 12 درصد کاهش یافته است.

این مقام بانک مرکزی ایران همچنین فاش کرد ایران در حال ارزیابی کسب پول از سرمایه گذاران خارجی در بازار یوروبوند است.

این طرح تنها چند ماه پس از آن مطرح شده است که ایران و شش قدرت پیشروی جهانی -آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان- در ماه ژوئیه گذشته به توافق هسته‌ای رسیدند. بر اساس این توافق، ایران موافقت کرده است فعالیت های هسته ای خود را در ازای برداشته شدن تحریم ها محدود کند.

این توافق سبب افزایش امیدها در بخش مالی و تجاری ایران در این باره شد که آنها پس از سالها تحریم، سریعا به نظام مالی جهان متصل خواهند شد.

با این حال، نگرانی های شدیدی در این باره وجود دارد که ضعف نظام بانکی - که 90 درصد از روند تأمین مالی اقتصاد را انجام می دهد- ممکن است سبب کاهش سرمایه گذاری بر این بخش شود و این در حالی است که ایران به شدت به سرمایه گذاری نیاز دارد.

"پرویز عقیلی،" مدیر اجرایی بانک خاورمیانه، اعلام کرد:‌ شماری از بانک های ایرانی بر اساس بازل سه، سرمایه منفی خواهند داشت و بانک مرکزی مطمئنا از این موضوع آگاه است و در تلاش برای کمک به آنهاست.

"بشار النطور،" رئیس بخش نظام مالس اسلامی در موسسه اعتبار سنجی فیچ، اعلام کرد بانک های ایرانی باید به طور کامل به روند وام های بدون بازگشت پایان دهند که به گفته مقامات، بیش از 15 درصد از ترازنامه آنها را تشکیل می دهد. این در حالی است که سطح متوسط این رقم در جهان حدود 4 درصد است.

او گفت:‌ نخستین اقدام باید اطلاع یافتن از حجم مشکل باشد و سپس می توان راهکاری برای آن پیدا کرد.

"مجید زمانی،" مدیر اجرایی بانک سرمایه گذاری کاردان، اعلام کرد تضمین هایی که بر اساس اوراق قرضه از سوی بانک های تجاری ارائه شده اند، در توسعه بازار سرمایه نوپای ایران بسیار ناچیز بوده است.

همچنین بانکداران ایران به سبب پایین بودن سطح پیشرفت در زمینه یافتن سرمایه گذاران خارجی برای انجام دادن پرداخت های بین المللی برای آنها دچار ناامیدی شده اند. 
به گفته بانکداران ایرانی و بانکداران آمریکایی در منطقه، برخی از بانک های تهاتری آمریکایی به بانک ها در اروپا، آسیا و خاورمیانه هشدار داده اند اگر آنها با ایران وارد مراوده شوند، حساب های مبتنی بر دلار آنها -که در آمریکا قرار دارد- تحت موشکافی های دقیقی قرار خواهد گرفت.

این هشدار –از سوی مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در نشست ها در کشورهای منطقه خلیج فارس منعکس شد- مانع از آن شده است که مراودات بانکی با ایران با وجود برداشته شدن بسیاری از تحریم ها بار دیگر آغاز شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار