نقاشی که دوست ندارد تابلوهایش را به فروش بگذارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ پروفسور فرخ شایسته فرزند استاد صدرالدین شایسته از دانش آموختگان مکتب کمال الملک است . او اکنون  استاد دانشگاه می ای ژاپن است و آثار پژوهشی برگزیده ای در سطح جهانی درباره فرهنگ و هنر شرق و غرب به ویژه هنر ایرانی  دارد. آثار او از پیوند هنر مدرن و سنتی نقاشی ایرانی است. اندازه کوچک تابلوهای نقاشی او در این نمایشگاه بسیار  جلب توجه می کند.

دوست دارم نقاشی ایرانی را جهانی کنم

سین: خودتان را معرفی کنید؟
جیم: فرخ شایسته نقاش و استاد دانشگاه می ای ژاپن .
سین: اولین استاد نقاشی شما چه کسی بوده  است ؟
جیم: پدرم صدر الدین شایسته شیرازی از نقاشان سرشناس شیراز بود، پدرم حکمت ادبیات و نقاشی را نزد فرصت الدوله شیرازی، خط و تذهیب را نزد میرزا تقی مذهب باشی و نقاشی و مجسمه سازی را در تهران در نزد کمال الملک آموخته بود.   
سین: فقط آبرنگ ابزار نقاشی شما است؟
جیم: وقتی  کارم را با آبرنگ و رنگ روغن آغاز کردم، پی بردم  کار با آبرنگ برایم لذت بخش تر است . 

دوست دارم نقاشی ایرانی را جهانی کنم

سین: اندازه  کوچک تابلوهای نقاشی شما در این نمایشگاه جلب توجه می کند، دلیل انتخاب این اندازه چیست ؟
جیم: بله اندازه 11در 8 و نیم برای نقاشی کوچک است. من کارهایم را در اندازه های بزرگ در ایران شروع  کردم و حتی موقع تحصیل در آمریکا هم تا دو سال ادامه دادم، اما می توانم بگویم احساس بازگشت به خویشتن باعث شد من با پیوند به نقاشی سنتی و مدرن کار تازه ای را شروع کنم .
سین: کارهایتان تا چه اندازه با استقبال روبه رو شد ؟
جیم: می توانم بگویم اوایل کارهایم برای اساتید دانشگاه جای سوال بود، اما آنها چنان متقاعد شدند، که من سالهای آخر تحصیل توانستم  از بورس تحصیلی استفاده کنم. در دانشگاه کانزاس جوایز بسیاری کسب کردم و در دانشگاه برکلی کالیفرنیا هم موفق بودم، چون آثارم نو بود .کارهای ظریف من در میان آثار چند متری خودشان را به خوبی نشان می دادند .  
سین: اندازه کوچک نقاشی هایتان به نقاشی ایرانی ارتباطی دارد؟
جیم: نقاشی سنتی ایران تا قبل از دوره قاجار اندازه های کوچکی داشته است و یا تصویر سازی برای کتابها بوده است.اگر شما به آثار لطفعلی صورتگر در موزه پارس نگاه کنید، اندازه آنها هم کوچک است، این آثار تاثیر زیادی روی من گذاشت. اما! من سعی کردم برای خلق کاری نو در کوچکی اندازه نقاشی هایم اغراق کنم و تا جایی که  امکان کار با آبرنگ برایم وجود داشت تابلوهای کوچکتر از اندازه نقاشی سنتی ایرانی بکشم. اما اندازه کوچک کارهایم دلیل دیگری هم داشت، آن  هم این که من دایما در حال سفر بودم و حمل تابلوهای کوچک بسیار راحت تر است . 
دوست دارم نقاشی ایرانی را جهانی کنم
سین: مهمترین تفاوت تابلوهای نقاشی در اندازه کوچک و اندازه بزرگ را در چه می دانید ؟
جیم: برای بهتر دیدن تابلوهای نقاشی بزرگ باید از آنها دورشد، اما برای دیدن تابلوهای اندازه کوچک باید به آن نزدیک شد تا جایی که بیننده و اثر من در یک حریم می مانند.  
سین: مدت زمانی که صرف کشیدن یک نقاشی می کنید چقدر است ؟  
جیم: می توانم بگویم حدود 80 ساعت. من از رنگ های خالص استفاده می کنم هیچ گاه رنگ ها را با هم ترکیب نمی کنم ، از رنگ سیاه هم استفاده نمی کنم ، رنگ سیاه در نقاشی سنتی ایران به ندرت استفاده می شده است.  
 سین: چه چیزهایی الهام بخش سوژه نقاشی شما می شود ؟
جیم: من بسیار تحت تاثیر محیط قرار می گیرم، به ویژه چیزهایی که برای اولین بار در یک محیط تازه می بینم و برایم  نمادهایی از فرهنگ آن محیط می شود و یا چیزهایی که برایم تداعی گر خاطرات شیرین می شود .
سین: نقاشی که در ایران کشیدید با نقاشی هایی که در ژاپن یا امریکا کشیدید چه تفاوتی دارد ؟
جیم: فرهنگ یک محیط تاثیر زیادی روی هر اثر هنری دارد و این مساله در نقاشی های من هم به خوبی نمایانگر است. آثار من ریشه در مکتب شیراز دارد و برای اهل هنر ایرانی بودن آثارم قابل تشخیص است. من بارها از شنیدن این نکته از زبان ببینندگان هنرمند آثارم خوشحال شده ام، چون تاییدی بر تفکراتم بوده است. 
سین: مهمترین پیام نقاشی های شما به بیننده چیست ؟
جیم: من تفسیر کارهایم را به عهده مخاطب می گذارم، کارهای من در هر مجموعه از واقع گرایانه شروع و به انتزاعی می رسد. شنیدن اظهار نظرهای بینندگان آثارم هر چند دور از هدفم باشد باز هم برایم جالب و لذت  بخش است .  
سین: مهم ترین پیام نقاشی برای شما چیست ؟
جیم: سخن نو آر که سخن نو را حلاوتی است دیگر. من می خواهم سخنی نو در نقاشی داشته باشم، دوست دارم نقاشی ایرانی را جهانی کنم. می دانم کار در وادی هنر پایانی ندارد جز سعی و تلاش برای پیشرفت .
سین: فکر می کنید بیننده های آثار نمایشگاه های نقاشی شما در نقاط مختلف دنیا چه تفاوتی با هم دارند ؟
جیم : بازدید کننده ای در نمایشگاه نقاشی که در امریکا به صورت گروهی بود به من گفت آثار شما در این نمایشگاه به گونه ای است که آثار دیگران در برابرش بی رنگ است، بازدیدکننده ای در نمایشگاهی که در تهران گذاشته بودم به من گفت نزدیک  دوساعت مشغول تماشای آثارتان بوده چشم هایم خسته نشده  ، پاهایم خسته است که می خواهم بروم ، شنیدن هر دو نظر بدون توجه به مکان برایم بسیار ارزشمند بود . گفتم  شنیدن  تفسیر نقاشی هایم از نظر بیننده ها برایم لذت بخش است حتی اگر نگاهشان انتقادی باشد .
سین: سرگرمی شما چیست ؟
جیم :برای ایجاد تنوع، عکاسی یا فیلم سازی می کنم . هنر همه زندگی من است. 
دوست دارم نقاشی ایرانی را جهانی کنم
سین: در میان تحقیقاتی که انجام داده اید ؟ کدام سوژه پژوهشی برایتان جالب تر بود ؟
جیم: من در دانشگاه ژاپن هنرهای تطبیقی تدریس می کنم .  
آوازه باغ های ایرانی هم به شرق و هم به غرب رفته است، من باغ های ایرانی را با دیگر باغ های دنیا مقایسه کرده ام و تاثیر آب در طراحی باغ های ایرانی برایم بسیار جالب بود.  
سین : اگر نقاش نبودید چه حرفه ای داشتید ؟
جیم :پدرم نقاش بود ، من هم از  چهار سالگی شروع کردم و حتی نمی توانم فکر کنم که می توانستم شغل دیگری داشته باشم ، هر چند پدرم مرا از این که نقاشی پیشه ام باشد بر حذر می داشت و من هم معماری را به عنوان رشته دانشگاه انتخاب کردم ، اما پی بردم که نمی توانم غیر از نقاش، کس دیگری باشم و بعد از یک سال و نیم معماری را رها کردم. و الان هم راضی هستم.
سین : آیا نقاشی شغل اصلی شما است؟
جیم:  نه، من از تدریس در دانشگاه امرار معاش می کنم و ترجیح می دهم تابلوهای نقاشی خود را نفروشم.  
سین: به نظر شما مهمترین ویژگی که یک نقاش باید داشته باشد چیست ؟
جیم :سخن نو ، که نو را حلاوتی است دیگر.  
سین: فرخ شایسته کیست ؟
جیم : نقاش سخت کوشی که با اعتماد کامل مسیری صحیح را برای ادامه فعالیت هایش انتخاب کرده است .
انتهای پیام/ن
برچسب ها: دوست ، دارم ، نقاشی ، ایرانی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار