واعظی در دیدار با وزیر انرژی روسیه مطرح کرد؛

یک و نیم میلیون دلار حجم روابط مبادلات دو کشور روسیه و ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حجم روابط مبادلات بین دو کشور ایران و روسیه در حال حاضر یک و نیم میلیون دلار است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه دیدار با وزیر انرژی روسیه  در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نشست با هدف پیگیری نتایج اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه که در مسکو در آبان‌ ماه 94 برگزار شد برپا شده و همچنین به دنبال پیگیری توافقات حاصله سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران بوده است.

وی افزود: در این نشست تقریبا همه‌ آن‌چه که در کمیسیون مشترک ایران و روسیه توافق کرده بودیم و آن‌چه که رئیس جمهور روسیه با رئیس جمهور ایران بر سر آن به توافق رسیده بودند را مورد بررسی قرار دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خوشبختانه روابط بین دوکشور روی ریل مثبت قرار گرفته است و در این ملاقات نکات مهمی مطرح شد.

واعظی در ادامه تصریح کرد: از نکات مهم مطرح شده در این نشست دو پروژه‌ای بود که از اعتبارات اختصاصی روسیه به ایران داده شد که یکی خط راه‌آهن گرمسار به اینچه‌برون و دیگری نیروگاه بندرعباس است که این اعتبار اختصاص یافته اجرایی خواهد شد و بیش از 2 میلیارد دلار حجم این پروژه‌هاست.

وی افزود: به منظور سرعت گرفتن و نهایی شدن این اقدامات مذاکراتی امروز انجام شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از نکات مهم دیگر مطرح شده در این جلسه خط آهن رشت-آستارا است که قرار شد وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه در آینده جلسه‌ای داشته باشند و در این جلسه بتوانند سرمایه‌گذاری در این زمینه را نهایی کنند.

واعظی در ادامه تصریح کرد: صادرات میوه، سبزیجات، طیور و آبزیان به روسیه از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود که با توجه به بازار بسیار بزرگی که این محصولات به خود اختصاص داده است در گذشته روسیه این بازار را در اختیار ترکیه قرار داده بود که به دلیل اتفاقات اخیر در کشور ترکیه قرار است این بازار به ایران اختصاص یابد.

وی افزود: هماهنگی‌هایی را با وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی به منظور در دست گرفتن این بازار بزرگ انجام دادیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با بحث تعرفه‌ها گفت: به همین منظور تعرفه‌ها را هم کاهش داده‌اند و امیدواریم صادرات به روسیه به همین منظور در آینده‌ای نه چندان دور افزایش یابد.

واعظی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با برقراری روابط  استانی در دو کشور توافقاتی را انجام دادیم که بر این اساس قرار شده است که روابط افزایش یابد.

وی افزود: در بندر آستاراخان از بخش خصوصی دو کشور ایران و روسیه به منظور افزایش روابط استانی شرکت خواهند داشت تا بتوانیم همکاری‌های دو جانبه را پیش ببریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از جمله موضوعات دیگری که در این نشست مطرح شد بحث نیرو، برق، نفت و گاز و حمل‌و نقل بین دوکشور بود.

واعظی تصریح کرد: امروز وزیر روسیه با وزرای نفت، نیرو و راه و شهرسازی ملاقاتی خواهد داشت.

وی در رابطه با بحث گردشگری بین دو کشور افزود: با توافقاتی که دراین نشست انجام شد قرار بر این است که در بحث گردشگری تعداد پروازها و گردشگرها نیز افزایش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این نشست با توجه به موافقت‌نامه تسهیل روادیدی که بین دو کشور امضا کرده بودیم برای حل برخی مشکلات صدور روادید و به منظور تسهیل و رفع موانع هم برای گردشگرها و هم برای رانندگان توافقی صورت گرفته تا بسیاری از مسائل برطرف شود.

واعظی در ادامه تصریح کرد: به هر حال روابط ایران و روسیه از نظر علمی-فرهنگی ، اقتصادی-تجاری و صنعتی در حال گسترش است و امیدواریم که دو کشور همسایه با توجه به زمینه‌های زیادی که برای همکاری با یکدیگر دارند بتوانند روابط خود را افزایش دهند.

وی افزود: حجم روابط مبادلات بین دو کشور ایران و روسیه در حال حاضر یک و نیم میلیون دلار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پیش‌بینی ما این است که با توجه به این که یک و نیم میلیون دلار حجم روابط دو کشور است توافقی را برای حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل امضا کنیم که به این ترتیب تجار به راحتی می توانند به فعالیت‌های اقتصادی خود بپردازند در نتیجه امیدواریم این حجم روابط بین دو کشور در سال آینده دو برابر افزایش یابد.

انتهای پیام / 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار