در آستانه آغاز سال نو و سفرهای نوروزی از مسمومیت با مونوکسیدکربن، پیشگیری کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسئول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در آستانه آغاز سال نو و سفرهای نوروزی که در مواردی، همراه با استفاده از وسایل گرمایشی است، گفت: با آگاهی و رعایت برخی از موارد، می توانیم از مسمومیت با مونواکسیدکربن، پیشگیری کنیم.
دكتر محمدرضا كریمی افزود: اصول پیشگیری از مسمویت با مونوکسیدکربن، شامل استفاده نکردن از منقل، باربکیو، اجاق، شومینه زغالی یا هیزمی و گاز پیک نیک در داخل منزل یا فضای بسته مانند چادرهای مسافرتی و اتاق های اسکان موقت است.
او ادامه داد: استراحت نکردن در درون ماشین روشن و بدون حرکت، استفاده نکردن از گاز خوراک پزی برای گرم کردن منزل، چادر مسافرتی و محل های اسکان موقت، دیگر مواردی است که باید در سفرها جدی بگیریم.  
دکتر کریمی اطمینان از نصب صحیح وسایل گرمازا و بخاری، بر اساس شیوه نامه کارخانه سازنده و از سوی افراد متخصص، بررسی دودکش و دریچه های وسایل گرمازا از نظر نشتی، خوردگی و زنگ زدگی و شل شدن اتصالات، اطمینان از بازبودن و مسدود نبودن دودکش برای استفاده از شومینه، اجاق یا هر وسیله گرمازای گازی، نفتی و هیزمی را، از دیگر اصول پیشگیری از  مسمویت با مونواکسید کربن، عنوان کرد.  
دکتر کریمی ادامه داد: استفاده از سوخت تعیین شده از سوی کارخانه سازنده برای وسایل گرمازا، خاموش بودن خودرو و موتور برق، درون پارکینگ با فضای بسته، پارکینگ با در های باز، زیر زمین، فضاهای سقف دار مانند چادر و کانکس حتی برای چند دقیقه؛ باید برای پیشگیری از مسمویت با مونوکسیدکربن، مورد توجه قرار گیرد.
مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: از وسایل گرمازای بدون تهویه و دودکش، برای گرم کردن فضاهای خواب انسان، استفاده نشود، حتی اگر کارخانه سازنده ادعا می کند، این وسیله نیاز به دودکش ندارد.  

انتهای پیام/ن


برچسب ها: وسایل ، گرمازا ، بدون ، تهویه ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار