به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر جمعه گذشته، "ترانگ تان سانگ" رئیس‌جمهور ویتنام در سفری سه روزه به منظور بررسی توسعه روابط دو‌ جانبه درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی وارد تهران شد و در بدو ورود به فرودگاه مهر آباد مورد استقبال نعمت‌زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت قرار گرفت.

مقامات دو کشور بر این باورند که تهران و هانوی روابط دوستانه بسیار خوبی دارند اما روابط تجاری - اقتصادی متناسب با ظرفیت‌ها توسعه‌نیافته ست اما در دوران پساتحریم زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها به‌ویژه در بخش‌های نفت و گاز- صنعتی - کشاورزی فراهم شده است.


.............


مراسم استقبال رسمی حسن روحانی از رئیس‌جمهور ویتنام نیز روز شنبه 24 اسفندماه در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد انجام شد.  در این مراسم پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ویتنام، رؤسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیدند و هیأت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.



.............


حسن روحانی و ترانگ تان سانگ بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی وارد محل مذاکرات دوجانبه شدند. بررسی راه‌های گسترش هرچه بیشتر روابط تهران و هانوی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهمترین محورهای مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور بود.  

پس از برگزاری مذاکرات دوجانبه روسای جمهور دو کشور، روحانی و ترانگ تان سانگ در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ویتنام حضور یافتند.

رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست با بیان اینکه دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها و مسایل سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی، منافع مشترک و نقطه نظرات نزدیکی دارند، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها و روابط میان تهران و هانوی وجود دارد که باید از آنها در راستای توسعه مناسبات همه‌جانبه و منافع دو ملت استفاده کنیم.


از احتمال واردات برنج از ویتنام تا


وی با اشاره به اینکه باید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور فعالتر شده، زمینه‌های گسترش روابط را بررسی و آنها را به اسناد همکاری تبدیل کند، اظهار امیدواری کرد که ایران و ویتنام  بتوانند در یک برنامه ۵ ساله رقم مبادلات تجاری خود را به سقف دو میلیارد دلار برسانند.

رئیس جمهور ویتنام نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تقدیر از میهمان نوازی مسئولان کشورمان گفت: موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای و تعامل سازنده با جهان موجب خوشحالی ملت ویتنام شده و ما انعطاف و مقاومت مردم ایران را به خاطر مجاهدت‌ در دوران تحریم و نیز موفقیت‌هایی که در سال‌های اخیر بدست آورده‌اند، تحسین می‌کنیم.

وی تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را موجب تحرک در مسیر گسترش مناسبات فیمابین برشمرد و با تأکید بر ضرورت شناسایی زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و تقویت مناسبات خاطرنشان کرد: ویتنام آمادگی دارد تا در زمینه گسترش همه‌جانبه مناسبات و تبادل تجربیات با ایران فعال‌تر از پیش گام بردارد.


از احتمال واردات برنج از ویتنام تا

از سوی دیگر روحانی در نشست خبری که پس از پایان نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد، با بیان اینکه مردم ویتنام به عنوان ملتی مقاوم و سختکوش که در برابر تجاوز بیگانگان به خوبی ایستادگی کرده‌اند در افکار عمومی مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، ‌اظهار داشت: هر دو کشور دو تجربه تلخ جنگ تحمیلی و تحریم داشتند که هر دو در مقابل آن به خوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه تهران و هانوی در خصوص مسایل منطقه‌ای و جهانی از نظرات نزدیک بهم برخوردار هستند و در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکی دارند، گفت: این همکاریها بیش از پیش تقویت خواهد شد.

رئیس‌ جمهور ویتنام نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به اینکه سی نفر از جامعه بازرگانی و تجاری ویتنام را به همراه خود به تهران آورده است، تأکید کرد: دو طرف توافق کردیم که اولویت اصلی ما همکاری‌های اقتصادی و تجاری است و توافق کردیم که شرایط مساعد را برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور به منظور استفاده از مزیت‌ها و پتانسیل‌های موجود فراهم آوریم.


از احتمال واردات برنج از ویتنام تا


ترانگ تان سانگ در ادامه سفر خود به تهران، به دیدار مقام معظم رهبری رفت. رهبر انقلاب در این دیدار ، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را همکاری با کشورهای آسیایی از جمله ویتنام خواندند و افزودند: ما از همکاریهای شما در مجامع جهانی نیز مطلع هستیم و معتقدیم تا جایی که امکان و ظرفیت وجود دارد، باید همکاریها را گسترش داد.

در این دیدار "ترانگ تان سانگ" رئیس‌ جمهور ویتنام با تشکر از سخنان رهبر انقلاب در تجلیل از مبارزات مردم و رهبران ویتنام علیه بیگانگان، گفت: مردم ویتنام دهها سال در مقابل تهاجم خارجی‌ها مقاومت کردند تا توانستند به استقلال و آزادی دست یابند.



از احتمال واردات برنج از ویتنام تا


در مراسم دیگری با حضور رئیس جمهور ویتنام و وزیر صنعت، معدن و تجارت، همایش فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام نیز برگزار شد . نعمت زاده در این مراسم با اشاره به سوابق روابط تجاری و اجتماعی دو کشور گفت : ایران و ویتنام از پتانسیلهای بیشتری برای همکاری اقتصادی  برخوردارند . وی تصریح کرد: با توجه به جمعیت 80 میلیونی ایران و جمعیت 90 میلیونی ویتنام دو کشور می توانند شریک تجاری خوبی برای هم باشند .
 
وزیر صنعت و معدن افزود: با تفاهمنامه‌هایی که بین بانک‌های مرکزی دو کشور به امضاء رسیده است، راه برای فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی دو کشور باز شده است و امیدوارم در آینده نیز هموارتر شود.

 نعمت زاده گفت : در زمینه های کشاورزی ، آموزشی ، نفت و گاز و محصولات صنعتی و معدنی و محصولات مهندسی و خدمات حمل و نقل دو کشور ایران و ویتنام می توانند همکاری گسترده ای با هم داشته باشند و بازارهای بزرگ یکدیگر را پوشش دهند.

ترونگ تان سانگ نیز در این نشست تجاری یادآور شد : در ملاقات با آقای روحانی در مورد افزایش روابط  بانکی و مالی مذاکرات خوبی صورت گرفت و با توجه به اینکه ویتنام توانسته 6 هزار شرکت را در زمینه های مختلف به ثبت برساند و در نشست‌های  اقتصادی بین‌المللی از جمله GDP  و آ.س.آن  نیز فعال است از لحاظ استراتژیک، می‌تواند شریک مناسبی برای ایران باشد.

در ادامه این نشست تجاری رئیس اتاق بازرگانی ویتنام به حوزه های مختلف روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت : بیش از 40 شرکت به ایران آمده که با همتایان تجاری خود گفت و گو کنند .

وی گفت با توجه به اینکه ایران سومین وارد کننده بزرگ برنج در دنیاست و نیز ویتنام بزرگترین تولید کننده برنج می‌باشد ، می‌تواند  در زمینه واردات  برنج ، پارچه و نساجی و کفش به ایران و از طرف مقابل در خصوص صادرات صنایع نفت وگاز و پتروشیمی همکاری مناسبی داشته باشند.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه نشست با بیان مشترکات تجاری فیمابین دو کشور اظهار داشت : عضویت ویتنام در سازمانهای اقتصادی بین المللی GDP  و آ.س.آن  امکان تجارت با کانادا و آمریکا را برای ایران فراهم می کند.

جلال پور افزود: سهم ایران از بازار ویتنام هم اکنون به میزان 348  میلیون دلار است و سهم ویتنام از بازار ایران 14 میلیون دلار که بسیار اندک است و تا 2 میلیارد دلار در افق 5 ساله قابل تحقق می‌باشد.

به هرحال باتوجه به اهتمام تهران و هانوی به افزایش رقم مبادلات تجاری دو کشور به 2 میلیارد دلار در طی پنج ساله آینده، باید منتظر ماند و دید چه میزان از توافقات حاصل‌شده در سال‌های آینده جامه عمل به خود خواهد پوشاند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار