سالانه پنج میلیون نفر گردشگر و زائر به آبادان و خرمشهر سفر می کنند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ یکی از مزیت های سفر نوروزی آن است که در کنار دیدن مناطق و بکر از ایران اسلامی مردم با سوغاتی ها و صنایع دستی شهرهای مختلف ایران آشنا شده و ضمن این آشنایی سبب رونق بازار کسب و کار و اشتغال در ابعاد وسیع تر این سفرها می شوند.

این سوغاتی ها می تواند شامل صنایع دستی، انواع و اقسام خوراکی ها و غذاهای محلی و بومی هر منطقه می شود؛ سوغاتی هایی که در بسیار از مواقع با استقبال مسافران روبرو شده و هنرمندان صنایع دستی را به خلق آثار جدید تشویق می کند.

امسال نیز همانند سال‌های گذشته استان‌ خوزستان مملو از مسافر، جاده‌های پرترافیک، هتل‌ها و مراکز اقامتی است که در محاصره گردشگران نوروزی قرار دارند و البته در این میان برخی از شهرستان ها با استقبال بیشتری نسبت به دیگر شهرها روبرو می شوند.

در خوزستان شهرستان‌های خرمشهر و آبادان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مورد استقبال بیشتر مسافران نوروزی قرار می‌گیرد. از این رو معرفی کردن سوغات این شهرستان‌ها اجتناب ناپذیر است.

اهمیت معرفی کردن سوغات شهرهای آبادان و خرمشهر تا جایی است که سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در سفر اخیر خود به این دو شهر بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کند.

شهرستان‌های خرمشهر و آبادان از دیر باز محل تردد و گشت و گذار مردمی بوده و هست که به واسطه کار و یا تفریح به این شهر می‌آیند. وجود اماکن مختلف اعم از تفریحی، زیارتی، دفاع مقدس، طبیعی، تاریخی و فرهنگی و صنایع دستی، سوغات و به خصوص مهمان نوازی و خونگرمی مردمانش، این شهرهای جنوبی کشور را به جذاب‌ترین شهرهای ایران بدل کرده است.

خرما یکی از سوغاتی‌های استان‌های جنوبی کشور و به ویژه شهرستان آبادان است که دارای خواص و انواع مختلفی است و از جمله آنها می‌توان به سعمران، برحی، گنطار، بریم، سودانی و زاهدی اشاره کرد، حلوای خرما، رولت خرما، رنگینک، انواع شیرینی و خرمای شکلاتی، کلوچه و نان‌های خرمایی، عدس پلو با خرما، خرما ارده و کوکوی شیره خرما نیز برخی از غذاهایی است که با خرما درست می‌شود.خرمای معروف این شهرستان، استعمران (سعمران و یا سایر) است که در کنار برخی گونه‌های دیگر شامل خارک صادراتی هستند.

یک کارشناس تغذیه در زمینه فواید مصرف خرما می گوید: این میوه خوش طعم که در بین کارشناسان تغذیه طرفدار زیادی دارد سرشار از انرژی بوده و مصرف آن برای کودکان و نوجوانان بسیار توصیه می شود.

آیدا محمدی افزود: خرما علاوه بر خاصیت انرژی زایی برای افرادی که از کمبود آهن رنج می برند، می تواند به عنوان یک میان وعده بسیار با اهمیت مصرف شود.

از دیگر سوغاتی های شهر آبادان می توان به ادویه اشاره کرد.ادویه در زبان عربی جمع مکسر دواء می‌باشد و به گیاهان و طعم دهنده‌هایی اطلاق می‌گردد که برای مقاصد خوراکی یا دارویی به کار می‌روند. در میان سوغات آبادان، شاید ادویه بیشتر از سایر ارمغانهای این شهر توجهات را به خود جلب کرده است. اصولا مردم آبادان با توجه به طبع جنوبی و دریایی خود و نوع غذاهایی که خاص این مناطق است علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات به ویژه ادویه جات تند هندی و پاکستانی دارند که شامل ادویه کاری هندی، زردچوبه، ادویه کاری خورشتی، ادویه کاری مرغ و ماهی، ادویه ترشی می شود البته یک نوع فلفل خاص به نام پاپریکا نیز طرفداران بسیاری دارد.

از دیگر سوغاتی های مردم آبادان می توان به صنایع دستی اشاره کرد.رئیس اداره صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی آبادان با اشاره به صنایع دستی این شهرستان گفت: در زمان حاضر رایج ترین و پر استفاده ترین صنایع دستی آبادان جاروبهایی است که به وسیله برگ درخت خرما(سَعَف) بافته می شود.

سید شمس الدین نوربخش غفاری کلاه حصیری آفتابی، زیر انداز حصیری، باد بزن، سبد نان و خورجین خرما از دیگر صنایع دستی آبادان است که از برگ درخت خرما درست می شود. همچنین از لیف و خوشه (پَنگ) این درخت برای ساختن طناب، قفس یا تور ماهیگیری، زنبیلهای بزرگ حمل خرما و بالابر درخت خرما(فروند) مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در شهرستان آبادان غذاهای مخصوص محلی طبخ می شود که در کشور با نام غذاهای آبادانی شناخته شده و در بین مسافران طرفداران بسیاری دارد. قلیه ماهی غذای خورشتی است که از ماهی، سبزی، سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص تشکیل می شود و آن را به شیوه ای شبیه قرمه سبزی طبخ می کنند. دال عدس هم غذایی است که در آن علاوه بر عدس قرمز از سیر، سیب زمینی و ادویه جات استفاده می شود این غذا به همراه پلو مورد استفاده قرار می گیرد.سمبوسه نیز یکی از غذاهای هندی است که در ایران از طریق مردم آبادان به شهرت رسیده است. مواد اولیه سمبوسه شامل سیب زمینی، جعفری و تره است که این سه ماده را به همراه ادویه های مخصوص با هم مخلوط می کنند و در غلافی از نان می پیچانند و سرخ می کنند.

فلافل هم نوعی غذای خشک است که مربوط به کشور لبنان بوده اما در ایران به نام آبادان شناخته شده است.عمده ماده اولیه این خوراک از نخود پخته چرخ کرده است که با خمیر نان باگت، پیاز و ادویه جات مخلوط سرخ و در بازار به صورت ساندویچ عرضه می شود.پاکوره غذای کشور هند است که از قدیم الایام در آبادان درست می شده، مواد اولیه و اصلی خوراک پاکوره شامل سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه جات است. این غذا به دلیل استفاده از ادویه های مختلف مثل ادویه مرغ و ادویه خورشی دارای طعم های متفاوتی است.

یکی دیگر از غذاهای محبوب آبادانی ها خورشت بامیه است که در اصل یک غذای عربی است که در فرهنگ غذایی آبادان جایگاه خاصی دارد. رنگینک نیز یک شیرینی خانگی است که آن را با رطب مرغوب و خرما تهیه می کنند و معمولا در هیچ فروشگاه و قنادی عرضه نمی شود. آرد سفید تفت داده شده در روغن، دارچین، خاک قند و رطب مواد تشکیل دهنده ی این غذا هستند.

در کنار این غذاهای پرطرفدار صبور یک ماهی بسیار چرب و دارای تیغ ریز فراوان است که باید آن را حتما در تنور و یا فر پخت و برای تهیه مواد درون شکم ماهی از کمی سبزی گشنیز و شنبلیله، سیر، پیاز، تمرهندی و فلفل قرمز که پیشتر با هم مخلوط کرده شده استفاده کرد؛ که این نوع طبخ با ماهی صبور جزیی از غذاهای اصلی مردم آبادان است.

یکی دیگر از شهرهای جنوبی کشور که در سفرهای نوروزی با استقبال بسیار مردم و کاروان های راهیان نور روبرو می شود خرمشهر است.خرمشهر نیز همچون آبادان دارای سوغاتی‌های فراوانی است که در چند مورد با این شهر هم‌جوارش مشترک است مانند خرما و ماهی که در این دو شهر طرفدار بسیاری دارد.

در خرمشهر اما کلوچه خرمایی از بارزترین سوغاتی‌های این دیار است، کلوچه ایی که از خوش‌طعم‌ترین سوغات‌های استان خوزستان و حتی جنوب و جنوب غرب کشور از آن یاد می‌شود.

این کلوچه بومی یکی از شیرینی‌های مخصوص و محلی مردم خرمشهر است که با استفاده از خرما، آرد درجه یک و همچنین کنجد تهیه می‌شود که علاوه بر تأمین نیازهای اساسی بدن می‌توان به‌عنوان یک میان وعده سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی از آن استفاده کرد.

یکی از مسافران کاروان های راهیان نور با اشاره به سوغاتی های شهرهای آبادان و خرمشهر می گوید: ماهی و میگو جز سوغاتی هایی است که به طور حتم در سبد خرید من جا دارد.

مریم احمدی که مسافری از شهر قم است درخصوص تهیه غذاهای مختلف با ماهی می گوید: این نعمت خدادای دارای خواص بسیاری است که به راحتی می توان با انواع و اقسام سبزیجات آن را ترکیب کرده و به عنوان یک غذای اصلی در سفره های ایرانی مصرف شود.

سالانه پنج میلیون نفر گردشگر و زائر به آبادان و خرمشهر سفر می کند که اگر به طور متوسط هر نفر یک کیلو از این سوغات ها بخرد بیش از پنج هزار تن خرمای منطقه که مردم این دیار برای به بازار رسانی آن مشکل دارند فروش خواهد رفت و رونق زیادی به نخلستان های آبادان و خرمشهر می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.