آبادان هر ساله پذیرای میهمانان نوروزی از سراسر کشور است که بی شک آنها بعد از سفر به این شهر به کوله باری از خاطرات فراموش نشدنی آن را ترک می کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ شهرستان آبادان از دیر باز محل تردد و گشت و گذار مردمی بوده و هست که به واسطه کار و یا تفریح به این شهر می آیند. وجود اماکن مختلف اعم از تفریحی، زیارتی، دفاع مقدس، طبیعی، تاریخی و فرهنگی وصنایع دستی، سوغات و به خصوص مهمان نوازی و خونگرمی مردمانش، این شهر را به یکی از جذابترین شهرهای ایران بدل کرده است.

آبادان در جنوب غربی استان خوزستان و شمال جزیره ای به همین نام واقع شده است. این جزیره به واسطه وجود دو رودخانه اروندرود و بهمنشیر در شمال و شرق و نیز خلیج فارس در جنوب آن به وجود آمده است و با مساحتی حدود دو هزار و 796 کیلومتر مربع در منتهی الیه خلیج فارس واقع شده است. طول آن حدد 68 کیلومتر، پهنای آن بین سه تا 20کیلومتر و ارتفاع بالاترین نقطه ی آن سه متر از سطح دریاست. این شهرستان از جانب شمال به شهرستانهای شادگان و خرمشهر، از شرق به شهرستان ماهشهر و رودخانه بهمنشیر، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به عراق و اروند رود محدود است.

رودخانه های اروند و بهمنشیر مهمترین رودهای منطقه محسوب می شوند. آبادان به شکل جزیره ای در میان این دو رود و خلیج فارس قرار گرفته و دارای آب و هوایی گرم و مرطوب (شرجی) است.

جزیره آبادان یکی از قطبهای تولید خرما در کشور محسوب می شود . در میان مناطق خرما خیز ایران همیشه نام آبادان و اروندکنار در ردیف اول است، قابل ذکر است که پاجوش خرما را نخستین بار از آبادان به کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا بردند و در آنجا نخلستانهایی ساخته اند که نام آنها از همین نامهای محلی آبادان برگرفته شده است.

کشاورزی در آبادان بیشتر به کشت و پرورش درخت خرما(نخل) اختصاص دارد، که برای آبیاری این نخیلات از رودخانه های بهمنشیر و اروند استفاده می شود.

خرما یکی از سوغاتیهای استانهای جنوبی کشور و به ویژه آبادان است که دارای خواص و انواع مختلفی است و از جمله آنها می توان به سعمران، برحی، گنطار، بریم و زاهدی اشاره کرد، حلوای خرما، رولت خرما، رنگینک، انواع شیرینی و خرمای شکلاتی، کلوچه و نانهای خرمایی، عدس پلو با خرما، خرما ارده و کوکوی شیره خرما نیز برخی از غذاهایی است که با خرما درست می شود. ببریانی، بریمی، کبکاب، حلاوی، حمراوی، دیری، سرخ، سویدانی، عروی، فرسی، زاهدی، قصبی، گنطار، لیلو، مجول و مکتوم نیز از دیگر انواع خرمای این مناطق به شمار می روند.

در میان سوغات آبادان، شاید ادویه بیشتر از سایر ارمغانهای این شهر توجهات را به خود جلب کرده است. اصولا مردم آبادان با توجه به طبع جنوبی و دریایی خود و نوع غذاهایی که خاص این مناطق است علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات به ویژه ادویه جات تند هندی و پاکستانی دارند. در این شهر مغازه های ادویه فروشی همه گونه ادویه را برای عرضه آماده دارند.

در شهرستان آبادان غذاهای مخصوصی طبخ می شود که در کشور با نام غذاهای آبادان شناخته شده اند. قلیه ماهی غذای خورشتی است که از ماهی، سبزی، سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص تشکیل می شود و آن را به شیوه ای شبیه قرمه سبزی طبخ می کنند. دال عدس هم غذایی است که در آن علاوه بر عدس قرمز از سیر، سیب زمینی و ادویه جات استفاده می شود این غذا به همراه پلو مورد استفاده قرار می گیرد.

سمبوسه نیز یکی از غذاهای هندی است که در ایران از طریق مردم آبادان به شهرت رسیده است. مواد اولیه سمبوسه شامل سیب زمینی، جعفری و تره است که این سه ماده را به همراه ادویه های مخصوص با هم مخلوط می کنند و در غلافی از نان می پیچانند و سرخ می کنند

ماهی صبور از جمله ماهی های بسیار چرب و دارای تیغ ریز فراوان است که باید آن را حتما در تنور و یا فر پخت، برای تهیه مواد درون شکم ماهی از کمی سبزی گشنیز و شنبلیله (زیادی آن باعث تلخی مواد می شود)، سیر، پیاز، تمرهندی و فلفل قرمز که پیشتر با هم مخلوط کرده ایم، استفاده می شود، پس از پاک کردن درون شکم ماهی صبور و نمک سود کردن آن موادی را که از قبل آماده کرده ایم را در درون شکم ماهی گذاشته و به مدت 30 دقیقه آن را در تنور و یا فر می پزند

خورشت بامیه یک غذای عربی است که در فرهنگ غذایی آبادان جایگاه خاصی دارد ، برای تهیه آن، دمباله بامیه را طوری قطع می کنند که مایع لزج بامیه خارج نشود، به غیر از بامیه مابقی مواد تشکیل دهنده شبیه خورشت بادمجان است که بایستی مهیا شود، سپس بامیه را که پیشتر در ماهی تابه سرخ شده را با مقداری سیر درسته به خورشت اضافه می شود و با آتش ملایم می پزند.

رنگینک یک شیرینی خانگی است که آن را با رطب مرغوب و خرما تهیه می کنند و معمولا در هیچ فروشگاه و قنادی عرضه نمی شود. آرد سفید تفت داده شده در روغن، دارچین، خاک قند و رطب مواد تشکیل دهنده ی این غذا هستند.

در زمان حاضر رایج ترین و پر استفاده ترین صنایع دستی آبادان جاروبهایی است که به وسیله برگ درخت خرما(سَعَف) بافته می شود. کلاه حصیری آفتابی، زیر انداز حصیری، باد بزن، سبد نان و خورجین خرما از دیگر صنایع دستی آبادان است که اینها نیز از برگ درخت خرما درست می شود. همچنین از لیف و خوشه (پَنگ) این درخت برای ساختن طناب، قفس یا تور ماهیگیری، زنبیلهای بزرگ حمل خرما و بالابر درخت خرما(فروند) مورد استفاده قرار می گیرد.

شهرستان آبادان مملو از زیباییها، با تنوع فرهنگهای مختلف است .این بندر جنوب غرب ایران همیشه پذیرای مهمان بوده است و هیچکس خاطره خوش حضور در ابادان را از یاد نخواهد برد حتی اگر فقط یک بار به این دیار سفر کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، سفر ، زیبایی ، خاطره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.