سازمان انتقال خون با جمع‌آوری پلاسمای مازاد در خون اهدا کنندگان در امر تولید داروهای مشتق در پلاسما به خودکفایی رسیده که موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز شده است.

پورفتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سیاست‌های راهبردی مرتبط با پالایش پلاسما و صنعت پلاسما توسط وزارت بهداشت تصویب شد و به سازمان غذا و دارو و انتقال خون ابلاغ شده است. بر اساس این سیاست‌ها پالایش پلاسما باید در بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری این بخش صورت گیرد.

وی ظرفیت جمع‌آوری پلاسما را امسال 400 هزار لیتر اعلام کرد و افزود: تاکنون ظرفیت جمع‌آوری پلاسما در کشور 400هزار لیتر است و با ورود مرکز انتقال خون به مرکز جمع‌آوری پلاسما، امیدواریم این ظرفیت در سال آینده به 450 هزار لیتر برسد و تا 600 هزار لیتر هم افزایش یابد. این وضعیت بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی را فراهم می‌کند.

پورفتح‌الله تصریح کرد: تاکنون از 3 کشوری که برای سرمایه‌گذاری در بخش توسعه پالایشگاه‌ها پیش‌قدم شدند دو کشور با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان تأیید شدند و در حال جایابی می‌باشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، ایران را کشوری خودکفا در زمینه تولید داروی مشتق از پلاسما خواند و بیان کرد: ماه گذشته سازمان بهداشت جهانی گزارشی منتشر کرد که طبق آن ایران و برزیل دو کشور مطرح در زمینه خودکفایی در تولید داروهای مشتق از پلاسما معرفی شدند.سازمان انتقال خون ایران به کمک جمع‌آوری پلاسمای مازاد و تبدیل آن به داروی مشتق از پلاسما توانست به این مهم دست پیدا کند.

وی توضیح می‌دهد: از هر 5 واحد گلبول قرمزی که از فرد اهدا کننده به دست می آید تنها یک واحد پلاسمای آن مصرف بیمارستانی دارد و چهار واحد دیگر حذف می‌شود، کشور ما این واحدهای مازاد را جمع‌آوری می کند و به داروی مشتق از پلاسما تبدیل می‌کند. طبق گزارشات این موضوع سبب کاهش هزینه‌های کشور تا 17 میلیون دلار می‌شود و سازمان بهداشت جهانی تأکید می کند در دنیا حدود 90 میلیون اهدا خون صورت می‌گیرد که اگر کشورهای دیگر ایران و برزیل را الگو قرار دهند 9 میلیون لیتر ظرفیت پالایش پلاسما در دنیا ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با این ظرفیت بیماران مبتلا به نقص ایمنی و بیمارانی که دچار اختلال در تنظیم ایمنی شده‌اند، می‌‌توانند به داروهای ارزان‌تر و مناسب‌تر دسترسی داشته باشند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.