دریاچه نئور در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛این دریاچه با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می‌آورند و عمق متوسط ۵ متر است.

دریاچه نئور که بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان اردبیل است، در بلندی‌های باختری رشته کوه باغرو (تالش) بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی ایجاد شده است.

بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده، ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر خصوصاً در اوقات گرم سال را فراهم کرده است.

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان خشکی زی و آبزی است.

‌دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری است.

نزولات جوی منبع اصلی تامین آب چشمه‌های ورودی و دریاچه است.

در اطراف دریاچه چشمه‌های گسلی فراوانی وجود دارد که دبی آب این چشمه‌ها بر حسب مقادیر نزولات برفی سالیانه و پایداری برف چال‌ها در ایام گرم و موقعیت آنها متفاوت است.

وجود چشمه‌های متعدد حوضه آبریز دریاچه نئور از مهم‌ترین منابع تامین آب دریاچه بشمار می‌رود.

این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین کمان است، هر ساله به میزان اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس‌های موجود در دریاچه‌های رها سازی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، دریاچه ، نئور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.