وزارت علوم در این هفته با اخبار بی شماری روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار پرشماری از جمله قبولی بیش از 65 هزار نفر در دوره‌های کارشناسی آموزش مهارتی دانشگاه جامع، اعلام نتایج دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای دانشگاه جامع، ارائه 410 میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان در سال 94، رشد 400 درصدی وام دکتری درسال 94 و ..  روبه رو بوده است.

قبولی بیش از 65 هزار نفر در دوره‌های کارشناسی آموزش مهارتی دانشگاه جامع
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش از قبولی 65 هزار و 80 نفر در دوره مهندسی فناوری و کارشناسی در نظام آموزشی مهارتی دانشگاه جامع خبر داد و گفت: برای پذیرش در دوره مهندسی فناوری و دوره کارشناسی (حرفه‌ای ناپیوسته) در نظام آموزش مهارتی 94 تعداد 70 هزار و 871 نفر ثبت نام کرده‌اند.  

اعلام نتایج دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای دانشگاه جامع 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: برای شرکت در پذیرش دوره کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی تعداد 112 هزار و 176 داوطلب ثبت نام کرد‌ه‌اند.  اسامی معرفی شدگان بعد از ظهر 22 اسفند 94 بر روی سامانه سازمان سنجش قرار گرفت. 

ارائه 410 میلیارد تومان تسهیلات به دانشجویان در سال 94
مهندس یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: صندوق رفاه دانشجویی در سال جاری حدود 380 میلیارد تومان به دانشجویان تسهیلات ارائه کرده است که با ظرفیت سازی و هم افزایی از طریق نهادهای عمومی و دولتی حدود 410 میلیارد تومان به عنوان تسهیلات و یارانه به دانشجویان پرداخت شد و قطعا این روند در سال آینده بهبود می‌یابد.

بودجه دانشگاه آزاد در سال 95 بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان است
فریدون رهنمای رود پشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد گفت: بودجه‌ی مد نظر از نظر منابع و مصارف بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان و از حیث درآمد و هزینه بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان است. 

رشد 400 درصدی وام دکتری در سال 94
مهندس یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: به عنوان مثال در سال جاری در بحث وام ویژه دانشجویان دکتری 400 درصد رشد داشتیم و یک اتفاق مبارک که می‌توانیم برای سال آینده اعلام کنیم این است که در سال 95 به کل دانشجویان دکتری به صورت ماهانه حدود 600 تا 700 هزار تومان تسهیلات می‌دهیم که با یک تنفس، بعد فارغ التحصیلی باز پرداخت آن شروع می‌شود.

جذب سالانه ۱۰۰ نخبه ایرانی از دانشگاه‌های خارجی
محمد فرهادی وزیرعلوم درباره بازگشت حدود ۸۰ نخبه ایرانی به کشور گفت: ما به بنیاد کمک کردیم که آیین نامه‌ای به تصویب برسد که بر مبنای آن سالانه ۱۰۰ نخبه ایرانی که به کشور باز می گردند جذب شوند و براساس اعتباری که سازمان مدیریت اختصاص می‌دهد، به این افراد حقوقی در حد عضو هیات علمی بدون طی مراحل جذب تا یکسال اختصاص می‌یابد.

اجرای آیین نامه دکتری پیوسته برای دانشجویان استعداد درخشان
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم گفت: آیین نامه دکتری پیوسته ابلاغ شده و دانشگاه‌های متقاضی می‌توانند این آیین نامه را برای دانشجویان استعدادهای درخشان خود اجرا کنند. براساس این آیین نامه دانشجویان استعدادهای درخشان می‌توانند از دوره کارشناسی‌، بدون مقطع کارشناسی ارشد به صورت مستقیم وارد مرحله دکتری شوند. این آیین نامه تنها برای دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و باید رشته‌های تحصیلی دانشجویان در مقطع کارشناسی با مقطع دکتری هم راستا و در یک جهت باشد. 

اردیبهشت 95 آخرین فرصت متقاضیان دریافت وام ازدواج دانشگاه آزاد
فرید ذاکر مدیر کل صندوق رفاه و تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس سیاست‌های کلی دانشگاه و پیرو دستورات مقام معظم رهبری از شهریور 93 قرار بر این شد تا وام ازدواج 10 میلیونی ازدواج به دانشجویان دانشگاه آزاد تعلق بگیرد. کلیه متقاضیان دریافت وام 10 میلیونی ازدواج تا 15 اردیبهشت 95 فرصت دارند تا با مراجعه به بانک‌های عامل جهت تشکیل نواقص پرونده خود اقدام نمایند.

20 درصد شهریه دانشجویان آزاد صرف فعالیت های  پژوهشی و عمرانی می‌شود 
فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بدیهی است که شهریه دانشجویان جدید‌الورود سال 1395 تا 15 درصد هم ثابت و هم متغیر افزایش خواهد داشت اما بیش از 80 درصد شهریه دریافتی از دانشجویان به عنوان حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی و 20 درصد صرف فعالیت پژوهشی عمرانی و زیرساختی می‌شود.

80 درصد هزینه دانشگاه آزاد از شهریه‌ها تأمین می‌شود
فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد گفت: میزان درآمد هزینه این دانشگاه بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان است. با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که توسط دانشگاه انجام شده است 80 درصد درآمد دانشگاه از شهریه دانشجویان و تنها 20 درصد آن از طریق سایر فعالیت‌ها تأمین می‌شود.

افتتاح اولین ساختمان با انرژی صفر در کشور
محمد فرهادی وزیرعلوم با حضور در پژوهشگاه مواد و انرژی کرج اولین ساختمان با انرژی صفر کشور را افتتاح کرد. این پروژه که ساخت آن از سال 91 آغاز شده است اولین ساختمان با انرژی صفر در کشور است و سومین ساختمان با این خصوصیات در خاورمیانه به حساب می آید. این ساختمان از معماری سنتی و مدرن در هم آمیخته شده است و از انرژی‌های تجدید پذیر در آن استفاده می‌شود و رویکرد آن این است که مصرف انرژی در این ساختمان راندمان مثبت داشته باشد یعنی میزان تولید انرژی بیشتر از مصرف انرژی باشد. از ویژگی‌های شاخص این ساختمان می‌توان به استفاده از طراحی غیر فعال خورشیدی و جهت گیری بهینه ساختمان‌، عایق کاری کامل ساختمان و جلوگیری از وجود پنل‌های حرارتی و.. اشاره کرد.

ارائه رفاه کارت دانشجویی به دانشجویان اردیبهشت 95 نهایی می‌شود
مهندس ذوالفقار یزدان‌مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: رفاه کارت دانشجویی یا کارت هوشمند یکپارچه دانشجویی به عنوان پروژه در صندوق رفاه دانشجویان برای ارائه به دانشجویان مشغول به تحصیل در زیرمجموعه های وزارت علوم در حال بررسی است. رفاه کارت دانشجویی حدود 26 نوع خدمت شامل خدمات رفاهی، ورزشی، فرهنگی، تخفیفات دانشجویی، سفر، ویزا کارت، حمل و نقل عمومی و... را ارائه می‌کند و پس از تصویب به دانشجویان همه مقاطع ارائه می‌شود. .

دانشجویان شاهد و ایثارگر در جذب هیات علمی اولویت دارند
حسینی مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان با اشاره به این که دانشجویان شاهد و ایثارگر در اولویت جذب هیات علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم هستند، گفت: جذب هیات علمی در وزارت علوم مکانیزم‌های خاص خود را دارد و این جذب بر اساس نیازهایی که اعلام می‌شود صورت می‌گیرد و افراد پس از ثبت‌نام در سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. با این وجود در جذب اعضای هیات علمی متقاضیان شاهد و ایثارگر جزو اولویت قرار دارند.

ذاکر در خصوص تعداد متقاضیان دریافت این وام افزود: تاکنون تعداد 18 هزار و 632 نفر متقاضی دریافت وام ازدواج بودند که طبق برنامه زمان‌بندی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

اتمام مهلت ثبت نام اعتکاف رجبیه مسجد دانشگاه تهران
محمد عابدی مدیر مسجد دانشگاه تهران گفت: ثبت نام مراسم اعتکاف رجبیه سال 1395 ویژه دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران اتمام رسید و علاقه‌مندان از 15 تا 22 اسفند‌ماه برای ثبت نام در مراسم اعتکاف رجبیه مسجد دانشگاه تهران فرصت داشتند. این مراسم از دوم تا چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

تدابیر دانشگاه آزاد برای اعزام اولی‌های راهیان نور به جای اعزام تکراری‌ها
طه هاشمی معاون دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: باید فرصت رفتن به این سفرها برای همه دانشجویان فراهم شود بنابراین ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا به جای اعزام تکراری‌ها، اعزام اولی‌ها را داشته باشیم، زیرا در حال حاضر ما 1 میلیون و 700 هزار دانشجو داریم، طبیعی است که اعزام تکراری‌ها باید فرصت را در اختیار اعزام اولی‌ها قرار بدهند.

سند توسعه دانش‌بنیان استانی تدوین می‌شود
منصور کبکانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: سند توسعه دانش بنیان استانی برای هر استان با کمک مسئولان اجرایی و روسای دانشگاهها و پارک‌های علم و فناوری تدوین خواهد شد.

تمایل کشورهای اروپایی‌ برای همکاری‌ علمی با ایران
وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: خوشبختانه جهان و خصوصا کشورهای اروپایی برای جایگاه علمی کشورمان منزلت خاصی قائل هستند و مایلند که در همه زمینه‌های علمی با ما همکاری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.