آشنایی با اتلتیکو مادرید؛

الگو برداری پایتخت نشینان از باسک

تیم فوتبال اتلتیکو مادرید به عنوان شاخه فرعی اتلتیک بیلبائو تأسیس شد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این قسمت از معرفی تیم‌های بزرگ فوتبال اروپا با تیم دوم شهر مادرید یعنی اتلتیکو مادرید آشنا می‌شویم.
 
باشگاه اتلتیکو مادرید 9 اکتبر 1939 تاسیس شد. باشگاه اصلی در  26آوریل 1903 به عنوان athletic club de Madrid از سوی 3 دانشجوی باسکی که در مادرید زندگی می‌کردند تأسیس شد.
 
موسسان این باشگاه جدید را به عنوان شاخه فرعی اتلتیک بیلبائو می‌شناختند. آنها از ابتدا با لباس‌های آبی و سفید مانند اتلتیک بیلبائو و بلکبرن را ورزش انگلیس بازی می‌کردند و تا سال 1911 با همین رنگ‌ها بازی می‌کردند. دلیلی که باشگاه این رنگ‌ها را تغییر داد نامشخص است.

بر اساس یک نظریه آن‌ها از لباس‌هایی با نوارهای باریک قرمز و سفید استفاده می‌کردند چون ترکیبی بود که برای تشک‌های خواب استفاده می‌شد.
 
کالدرون افسانه مدیریت در اتلتیکو
 
انریکه آینده در سال 1903 به عنوان نخستین رئیس باشگاه اتلتیکو مادرید انتخاب شد اما وسنته کالدرون با 21 سال ریاست در این باشگاه و کسب چهار قهرمانی لالیگا، چهار قهرمانی در کوپا دل ری (جام حذفی)، یک قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، یک قهرمانی جام در جام اروپا، یک قهرمانی جام بین قاره‌ای و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا بادوام ترین و موفق‌ترین رئیس در طول تاریخ 12 ساله این باشگاه مادریدی است.
 
سساریو گالیندز با 2 قهرمانی لالیگا، 2 قهرمانی جام حذفی، یک سوپر کاپ اسپانیا و انریکه سرزو با یک قهرمانی لالیگا، یک قهرمانی جام حذفی، یک قهرمانی سوپر جام اسپانیا، 2 قهرمانی یورو لیگ، 2 قهرمانی سوپر کاپ اروپا، یک جام اینترتوتو و یک لیگ قهرمانان اروپا از سال 2003 تاکنون از موفق‌ترین مدیران اتلتیکو هستند.
 
آراگونس و سیمئونه مربیان تاریخ ساز
 
در تاریخ 113 ساله اتلتیکو مادرید 71 سرمربی روی نیمکت تشک خواب‌های مادرید نشته‌اند که از میان‌ آن‌ها 25 مربی غیر اسپانیایی هستند.
 
لوئیس آراگونس فقید سرمربی تیم ملی اسپانیا که بالاروف به قهرمانی یورو 2008 رسید با 15 سال حضور روی نیمکت اتلتیکو بادوام‌ترین سرمربی تاریخ باشگاه است. از افتخارات وی می‌توان به یک قهرمانی در لالیگا، سه قهرمانی در کوپال دل ری، یک قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، یک قهرمانی در دسته دوم این کشور و یک قهرمانی در ایبرین کاپ اشاره کرد.

البته دیه گو سیمئونه آرژانتینی سرمربی کنونی اتلتیکو مادرید با یک قهرمانی در لالیگا، یک قهرمانی در یورو لیگ، یک قهرمانی در سوپر کاپ اروپا، یک قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا، یک قهرمانی در کوپا دل ری و یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا از سال‌های 2011 تاکنون موفق‌ترین سرمربی تاریخ سفید و قرمزپوشان مادرید است.
 
القاب
تشک خواب‌ها و قرمز و سفیدها دو لقب مهم تیم فوتبال اتلتیکو مادرید است.
 
ورزشگاه
نخستین ورزشگاه خانگی اتلتیکو مادرید روندا ده والاسس نام داشت اتلتیکو از سال 1923 تا 1966 در ورزشگاه 35 هزار نفری مترو پولتین مادرید، بازی‌های خانگی خود را میزبانی می‌کرد.
 
پس از افتتاح ورزشگاه ویسنته کالدرون در سال  1966دیدارهای اتلتیکو به این ورزشگاه 54990 نفری انتقال یافت.
 
حال پس از پنجاه سال با پایان رقابت‌های فصل 2016- 2015 لالیگا و افتتاح رسمی ورزشگاه لاپئینتا با گنجایش 75 هزار نفر اتلتیکو در این ورزشگاه از حریفان خود میزبانی می‌کند.
 
افتخارات

10 قهرمانی و هشت نایب قهرمانی لالیگا، 10 قهرمانی و هشت نایب قهرمانی جام حذفی اسپانیا، 2 قهرمانی سوپر کاپ این کشور، یک قهرمانی جام اسپانیا، یک قهرمانی ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا، یک قهرمانی لوا دوارته، یک قهرمانی جام در جام اروپا، 2 قهرمانی یورو لیگ، 2 قهرمانی سوپر جام اسپانیا، یک قهرمانی جام انیترتوتو و یک قهرمانی جام بین قاره‌ای و 2 نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا افتخارات اتلتیکو را شامل می‌شود.
 
بیشترین بازی برای آدلاردو

آدلاردو هافبک سابق اتلتیکو بین سال‌های 1959 تا1976، 551 بار برای اتلتیکو به میدان رفت و با همین تعداد بازی آمار بیشترین بازی در تاریخ باشگاه را ثبت کرد.
 
اندریکه سولار با 470 بازی بین سال‌های 1952 تا 1969، توماس رونیونس با 463 بازی بین سال‌های 1984 تا 1996، خوان کارلوس آگیلرا با 454 بازی بین سال‌های 1988 تا 2005 و ایساسیو کالخا بین سال‌های 425 بازی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
آراگونس بالاتر از تورس و آگوئرو لوئیس آراگونس فقید با 173 گل برترین  گلزن تاریخ اتلتیکو محسوب می‌شود.
 
پس از وی آدرین اسکودرو با 169 گل،  پاکو کمپوس با 144 گل، خواکین پیرو با 125 گل و آدلاردو با 113 گل جای گرفته‌اند. جالب این جا است که فرناندو تورس و سرخیو آگوئرو با 101 گل به طور مشترک در رتبه هشتم برترین گلزنان اتلتیکو حضور دارند.
 
نام شرکت plus 500 پس از پایان همکاری دولت آذربایجان با اتلتیکو مادرید به عنوان حامی مالی روی پیراهن این تیم که شرکت نایکی از سال 2001 آن را تولید می‌کند، حک شده است.
 
ستاد بازی‌های اروپایی 2015 در باکو آذربایجان با این باشگاه مادریدی قرار داد داشت که با برگزاری این رقابت‌ها در تابستان 2015 همکاری طرفین پایان یافت.
 
اتلتیکو مادرید با درآمد 187.1 میلیون یورو در رتبه پانزدهم پر درآمدترین باشگاه‌های جهان در سال 2015 جای گرفت.

هم اکنون52درصد سهام این باشگاه در اختیار میگل آنخل خیل مارین قرار دارد. همچنین اندیکو سرزو ریاست باشگاه و شرکت وانگ جیان لین زیر مجموعه گروه واندا چین هر یک مالک 20 درصد سهام باشگاه اتلتیکو مادرید هستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار