موزه ملی ایران، یکی از بزرگترین موزه‌های جهان است که آثاری از دوران‌های مختلف سرزمین‌مان را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  موزه ایران باستان در خیابان امام خمینی (ره) تهران و در مجموعه تاریخی باغ ملی واقع شده است. دولت ایران مأموریت ساخت نخستین موزه ایران را به آندره گدار مهندس معمار فرانسوی که از سال 1308 هجری شمسی در استخدام دولت ایران بود، واگذار کرد.

گدار فرانسوی ساختمان موزه ایران باستان را به سبک معماری ایرانی و سردر ورودی آن را الهام از ایران کسری در شهر تیسفون پایتخت دولت ساسانی طراحی کرده و مراحل ساخت آن را به کمک حاج عباس علی معمار باشی و استاد مراد تبریزی در سال 1314 شمسی آغاز کرد.

عملیات ساخت این موزه که رنگ آجرهای آن نیز به سبک معماری دوره ساسانی قرمز رنگ است پس از دو سال پایان یافته و بالاخره این موزه در سال 1316 هجری شمسی به طور رسمی افتتاح شد.

در ابتدای فعالیت موزه ایران باستان، طبقه اول این موزه به اشیا پیش از اسلام و طبقه دوم پس از اسلام اختصاص داده شده بود. 

اما در سالهای بعد و در نتیجه افزایش حفاری باستان شناسان در نقاط مختلف کشور و افزایش تعداد آثار تاریخی درسال 1375 این موزه به موزه ملی ایران تغییر نام داده و در دو ساختمان مجزا فعالیت‌های خود را از سر گرفت. ساختمان اولیه موزه ایران باستان نامگذاری شد و ساختمان دوم با نام «موزه دوره اسلامی» به آثار بدست آمده پس از ظهور اسلام اختصاص یافت.

امروزه نام موزه ملی ایران که قدمتی 80 ساله دارد، به دلیل حجم، تنوع و کیفیت آثار خود در کنار حوزه‌های بزرگ دنیا قرار دارد. 

در بخش موزه ایران باستان، آثار منحصر به فردی متعلق به دوره پیش از تاریخ و پس از آن وجود دارند. قدیمی‌ترین اشیا این موزه قدمتی حدود یک میلیون تا 12 هزار سال دارند و جدیدترین آنها نیز با بیش از 1500 سال قدمت مربوط به دوره ساسانیان هستند. 

ساختمان موزه دوران اسلامی دارای سه طبقه است، که طبقه اول به برگزاری نمایشگاه‌های موقت اختصاص دارد. در طبقه دوم، نمونه‌هایی از نسخه‌های خطی، نقاشی و خوشنویسی به همراه ابزار نجوم و پزشکی و نیز برخی آثار هنری همچون سفالگری و فلزکاری در معرض نمایش گذاشته شده‌اند. طبقه سوم این موزه نیز شامل اشیایی زیبا است که با توجه به سیرتاریخی و تزیینات معماری ارائه شده‌اند.

موزه ملی ایران، بدون شک گنجینه‌ای ارزشمند و گران‌بها از تاریخ کشورمان را در خود جای داده است که بازدید از آن آشنایی هرچه بیشتر ما با فرهنگ و تاریخ غنی ایران را به همراه دارد. 

موزه ملی ایران در تهران، خیابان امام خمینی ابتدای خیابان سی تیر واقع شده است.

گزارش از زهرا علی اکبرلو





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار