تعطیلات نوروز می تواند فرصتی برای باهم بودن و احیای سنت حسنه صله رحم باشد که در طول سال به علت مشغله های کاری به فراموشی سپرده شده است.

بوی با هم بودن وسط سفره عيد/ طعم خوش دید و بازدید و روزهای بی‌تکرار
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشغله های کاری،رواج زندگی ماشینی ونفوذ شبکه های اجتماعی در زندگی بشر باعث شده که ارتباط چهره به چهره و روابط عاطفی در بین افراد و اعضای خانواده ها هر روز کم رنگ تر شود و جای آن را چت های کوتاه وگاه مکالمه های تصویری در شبکه اجتماعی بگیرد.

همین باعث شده است که سنت هایی مانند صله رحم که دین اسلام نیز روی آن تاکید زیادی داشته است به فراموشی سپرده شود و در آینده ای نزدیک حتی بستگان نزدیک نیز یکدیگر را فراموش کرده و حتی با عبور از کنار هم،یکدیگر را به خاطر نیاورند.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی می گوید:تغییر سبک زندگی افراد به علت مسائل وفشار های اقتصادی و دوری اعضای خانواده از یکدیگر و حضور بیشتر در محیط کار،امروز شرایطی به وجود آورده که بر روی ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده تاثیر نامطلوبی گذاشته است واین موضوع حتی بر روی فرهنگ گفت و گوی افراد نیز تاثیر گذاشته است به طوری که بر اساس یک پژوهش میانگین ارتباط عاطفی وکلامی بین اعضای خانواده کمتر از 15 دقیقه در روز شده است .

داوود 35ساله در رابطه با کاهش ارتباط رو در رو بین اعضای خانواده و بستگان می گوید:مشغله کاری وتلاش برای تامین معاش خانواده فرصت با هم بودن و دیدن بستگان را گرفته و حتی پیش آمده که یکی از بستگان نزدیک را فقط سالی یک بار ملاقات کردم.

**نوروز فرصتی برای باهم بودن

تعطیلات نوروز تنها تعطیلات رسمی در کشور است که در آن کلیه مشاغل،ادارات ومدارس همزمان تعطیل هستند و فرصتی را فراهم کرده است تا بتوانیم بخشی کاستی ها در قبال خانوده را در طول سال جبران کنیم.

نوروز فرصتی 14 روزه به دور از هر گونه بهانه تراشی برای نداشتن زمان در بین افراد است ،که شاید بتواند بخشی ازکمبود وقت را در طول سال جبران کند.

مجید 43 ساله و دارای 2 فرزند می گوید:در ایام نوروز با رفتن به منزل بزرگان فامیل حداقل می توانیم همزمان بیشتر بستگانی را که در طول سال موفق به دیدن آنها نشده ایم ملاقات کنیم و هم باعث می شود که بچه ها با اعضای فامیل آشنا شوند.

**پیوند سنت ودین در ایام نوروز و گسترش صله رحم

نوروز این جشن باستانی رابطه و ریشه هایی عمیقی با دین و سازگاری زیادی با نیازهای فطری،معنوی و ذات انسانها دارد که یکی از آنها صله رحم است که دین اسلام نیزروی آن تاکید زیادی دارد که البته این سالها در بین خانواده ها کم رنگ شده است.

امام سجاد در حدیثی از رسول گرامی اسلام نقل می کنند:«هر کس خوش دارد خدا عمر او را داراز کند و روزی اش را توسعه دهد،باید صله رحم کند».

از دیگر آثار صله رحم که به آنها اشاره شده حسن خلق،فراوانی روزی،پاکی اعمال و دفع بلا و آبادی شهرها است که درفرصت تعطیلات نوروز می توان به آن را از نو احیا کرد و به برکاتش دست یافت.

همچنین با افزایش صله رحم در بین خانواده ها باعث می شود مشکلات کوچک خانواده های نوپا که می تواند زمینه مشکلات بزرگ تر در آینده باشد به کمک برزگان فامیل و همفکری آنها همان ابتدا برطرف شود .

در هر حال خانواده ها می توانند شروع سال جدید را فرصتی برای بازنگری کلی در سبک زندگی شان قرار دهند و تلاش کنند از لحظه لحظه زندگی و کنار هم بودن لذت ببرند و در ثبات خانواده ها بکوشند؛ مطمئنا با چنین خانواده هایی که از سلامت روانی واجتماعی برخوردار هستند جامعه نیز از سلامت برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
ما که راه اوفتادیم بریم خونه پدر بزرگ تا سال تحویل پیش بزرگ ترا باشیم سال نو مبارک
آخرین اخبار