این خانه ها بخش مهمی از هویت تاریخی و فرهنگی مردم سمنان را تشکیل می دهند و نماد و یادگار مناسبی از معماری اصیل و بومی این منطقه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،خانه‌های تاریخی متعددی از جمله "تدین، کلانتر، ادب، منشی الاطباء، رنجبران، حاجیان، حاج ناصر ، نائب الصدر" و ... در شهر سمنان وجود دارد که بخش مهمی از بافت تاریخی این شهر را تشکیل داده اند.
 تعدادی از این خانه‌ها با وجود گذر زمان همچنان شکل ظاهر و استحکام خود را حفظ کرده اند و تعدادی نیاز به مرمت و احیا دارند.
این خانه ها بخش مهمی از هویت تاریخی و فرهنگی مردم سمنان را تشکیل می دهند و نماد و یادگار مناسبی از معماری اصیل و بومی این منطقه هستند.
سمنان و خانه‌های تاریخی+عکس

خانه تدين: خانه تدین یا محمدیه از خانه های با ارزش دوره قاجاریه در سمنان است كه شامل دو بخش بیرونی و اندرونی با زیرزمین های زیبا و فضای خاص خدمه، اصطبل و آشپرخانه است.
بخش بیرونی این خانه تاریخی که با یک راهرو به ورودی اصلی بنا متصل می شود، شامل دو اتاق بزرگ، آشپرخانه و زیرزمین می باشد که با سقفهای قوسی و ازاره های زیبا از سنگ و آجر، قسمت تابستان نشین بنا بوده است.
بخش اندرونی نیز خود دارای دو بخش زمستان نشین در قسمت شمالی و تابستان نشین در قسمت جنوبی و بهار خواب های شرقی و غربی است.
در بخش تابستان نشین قسمت اندرونی یک بادگیر بلند و حجیم ساخته شده که در خنک کردن هوا در تابستان های گرم نقش ارزنده ای را دارا بوده است.
خانه تدین در خیابان طالقانی واقع شده است.
سمنان و خانه‌های تاریخی+عکس

خانه كلانتر(رجبی): این خانه که در میدان ابوذر سمنان واقع شده از بناهای باارزش دوره قاجاریه است.
این بنا دارای بادگیر بزرگ و بلند است، نوع بادگیر و طرح آن، این خانه را از دیگر خانه های قدیمی متمایز کرده است.
خانه رجبی برای کلانتر وقت سمنان ساخته شده بود و دارای سه حیاط (اندرونی، بیرونی و مرکزی) بوده است، حیاط مرکزی دارای دو اتاق قرینه و دارای مقرنس کاری است، در سقف بنا طاقهای سنتی دیده می شود، زیرزمین نیز در ضلع شمالی حیاط مرکزی قرار دارد و دارای کف آجرپوش است.
یکی از زیرزمینهای بنا دارای تونلی است که چند خانه و حتی یک قلعه را به هم مربوط می ساخته است، مصالح اصلی این بنا را خشت و گل تشکیل می دهد و نازک کاری آن با گچ انجام گرفته است، این خانه بیشتر جنبه اداری و حکومتی داشته و دارای آب انبار، قراولخانه، اصطبل، اتاق مخصوص خدمه، اتاق های مهمان و اتاق های خانواده کلانتر و بخش های اداری بوده است.

سمنان و خانه‌های تاریخی+عکس

خانه طاهری: این خانه در محله اسفنجان و نزدیک خیابان ابوذر سمنان واقع شده است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد، این خانه که در عرصه بزرگ و اعیانی وسیع تشکیل یافته شامل هشتی، اطاق خادم، آب انبار، بنای بیرونی، بنای اندرونی ، زیرزمین با سقفهای زیبا، بادگیر کوچک که به اطاق و زیرزمین هوای خنک می دهد، ایوان و آشپزخانه می باشد، درهای چوبی این بنا تقریباً سالم هستند و ظرافت کار نجاران آن زمان را یادآور می شود.

سمنان و خانه‌های تاریخی+عکس

خانه ترابی: خانه ترابي يكي از خانه هاي با ارزش بافت تاريخي شهر سمنان است که در سالهای اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان مرمت و احیا شده است، يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد خانه ترابي، وجود ساباط (راهگذر ميان دو خانه كه داراي سقف است) در مقابل اين خانه تاريخي است، زیرا ساباط‌ها(سابات) از ویژگی‌های  منحصر به فرد معماری مناطق گرمسیر و کویری هستند، خانه ترابي در دوره قاجاريه ساخته و در محله كهنه دژ سمنان واقع شده است.

عمارت و باغ امير سمنان : يكي از بناهاي زيباي شهر سمنان عمارت باغ امير مي باشد كه در محله باغ فردوس ، خيابان ميرزا بزرگ شيرازي ، كوچه باغ امير واقع است، اين بنا تقريباً در زمان ساخت خارج از شهر سمنان ساخته شده است بطوري كه خانه بر بلنداي سردر ورودي باغي مصفا و با چشم انداز كارخانه ريسمان ريسي بنا شده است، اين بنا داراي داراي دو نما يكي رو به غرب و ورودي مجموعه و ديگري رو به شرق و رو به باغ است، در تزئينات نما از كاشي هفت رنگ استفاده شده و در كنار اين سردر يك خانه اعياني با دو ايوان رو به جنوب و غرب وجود دارد .
 در نماي اين بنا در روي ايوانها، ستونهايي گچي با تزئينات جالبي به چشم مي خورد كه اين ستونها در داخل چوبي هستند تا سازه سقف را نگه دارند  و تزئينات گچي روي آن به نما جلوه و زيبائي خاصي بخشيده است، متاسفانه باغ اين بنا به كلي نابود شده و بجز درختان حياط جنوبي چيزي باقي نمانده است.

سمنان و خانه‌های تاریخی+عکس

خانه حاج ناصر: خانه تاریخی "حاج ناصر" متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است، این خانه در محله کهن دژ سمنان واقع شده و به دلیل موقعیت خوب و دسترسی آسان از دو خیابان اصلی در محدوده بافت تاریخی، دارا بودن منظر شهری خوب به علت وجود بادگیر و ... حائز اهمیت است.

سمنان و خانه‌های تاریخی+عکس

خانه عبدوس:  این بنا یکی از خانه های قدیمی با ویژگی های خاص معماری ایرانی است که طراحی فضاهای این بنا متناسب با اقلیم گرم و خشک و کویری استان سمنان می باشد و از الگوهای خاص معماری بومی این منطقه از جمله برخورداری از حیاط مرکزی، دالان، پنجره های مشبک، آب انبار، مطبخ، استفاده از طاق های جناقی، زغالدانی، تنور، چال کرسی و ... تبعیت کرده است.
این بنا جزء معدود بناهای باقی مانده در بافت تاریخی سمنان است که بیانگر تحول معماری در دو دوره تاریخی قاجار و پهلوی است که دست مایه هایی از معماری دوران صفوی را در خود جا داده است.

خانه منشی الاطبا: این بنا متعلق به وارثان یکی از اولین اطباء چیره دست سمنان است که در منطقه بازار قدیمی سمنان سکونت داشته و از این رو به لحاظ معنوی برای اهالی منطقه حایز اهمیت است.

از جمله ویژگی های این بنای تاریخی نمای پر کار و شکل سرستون های زیبا و منحصر به فرد، سقف چوبی ایوان ورودی، وجود آب انبار با دریچه هایی برای سرریز آب است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.