لرستان؛

قلعه مظفری، روایتگرتمدن وقدمت قوم لک+تصاویر

قلعه مظفری یکی از آثار شاخص تاریخی شهرستان سلسله است که هر سال در ایام نوروز دارای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر استان است.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ سلسله نامی همیشه یادآور طراوت و سرسبزی است چرا که این شهرستان حتی در زمستان ها نیز دارای طبیعتی دلفریب است که همیشه گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. 

قلعه مظفری، روایتگرتمدن وقدمت  قوم لک+تصاویر

قلعه مظفری اثر شاخص تاریخی این شهرستان به شمار می رود، قلعه ای که متعلق به اواخر دوره قاجار بوده و توسط یکی از خوانین محلی شهرستان به نام صید مهدی خان حسنوند، ملقب به امیرالعشایر ساخته شده است.

قلعه مظفری(قلا در زبان لکی) به نوعی روایتگر تمدن و قدمت قوم لک است، معماری این اثر شاخص و کم نظیر مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول بوده و در ساخت آن از مصالحی چون آجر، چوب و خشت خام استفاده شده و معماری آن طاق ضربی است.

قلعه مظفری، روایتگرتمدن وقدمت  قوم لک+تصاویر

این بنای تاریخی 750 مترمربع مساحت داشته و در دو طبقه ساخته شده است که مساحت هر طبقه 270 مترمربع و دارای زیربنایی به ابعاد 9 در 30 متر است و حیاط آن نیز ابعادی در حدود 20 در 25 متر دارد.

این بنا با پلان مستطیل و به شکل جنوبی ساخته شده که دارای چهار برج مدور درچهار گوشه آن بوده که اکنون فقط یکی از برج های آن باقی مانده است.

قلعه مظفری، روایتگرتمدن وقدمت  قوم لک+تصاویر

طبقه اول بنا به شیوه معماری سنتی و طبقه دوم با تیر چوبی ساخته شده است که در قسمت شمال‎غربی دارای مقداری تزئینات گچی است.

بخش شاخص بنا برج آن است، این برج با سنگ و آجر احداث شده و نمای کلی بنا نیز به شکل خفته و راسته تزئین شده است.

درگذشته از بخشی از این بنای تاریخی به عنوان دارالحکومه و از بخش دیگر آن به عنوان محلی برای برگزاری مراسمات ملی و مذهبی استفاده شده است به گونه ای که در مناسبت های مذهبی و در ایام مختلف سال از این مکان تاریخی برای روضه خوانی و برگزاری مراسمات عزاداری استفاده شده است.

قلعه مظفری به شماره 4146 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

این اثر تاریخی هر سال دارای بازدید کنندگان بسیاری است و امسال نیز عملیات مرمت آن انجام پذیرفته و باغچه های محوطه آن گلکاری شده است تا بازدید کنندگان از تماشای ان لذت بیشتری برده و عکس های زیبایی نیز به یادگار بگیرند. 

به سلسله که سفر کردید حتما بازدید از این اثر شاخص تاریخی و زیبای شهرستان را نیز در برنامه های خود بگنجانید. 

شهرستان سلسله یکی از شهرستان های استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است.

این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است. 

زبان غالب مردم سلسله لکی است اما گروهی نیز به لری خرم آبادی سخن می گویند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: لرستان ، قلعه مظفری ، قوم ، لک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.