لرستان؛

آخوند ابو؛ مکانی تاریخی و زیبا در نزدیکی قلعه فلک افلاک+تصاویر

خانه «آخوند ابو» برجای مانده از دوره قاجار در شهر خرم‌آباد است که سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، آخوندابو در مرکز شهر خرم‎آباد در سایه‌سار ضلع غربی قلعه فلک‏‌ الافلاک  مربوط به دوره قاجار است قرار دارد که این اثر ارزشمند اصیل‌ترین خانه‏‌ شهر خرم‎آباد محسوب می‎شود و در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت‌شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آخوند ابو؛ مکانی تاریخی و زیبا در نزدیکی قلعه فلک افلاک

این خانه در محله قدیمی درب باباطاهر خرم‎آباد واقع‌شده ‌و دارای 730 مترمربع مساحت و درمجموع طبقات 687 مترمربع اعیانی دارد و با پیروی از بیشتر خانه‌های سنتی ایران، از دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌شده است که شامل اتاق‏های سه‌دری، پنج‌دری، هشتی، حیاط یا میان‎سرا است.

آخوند ابو؛ مکانی تاریخی و زیبا در نزدیکی قلعه فلک افلاک

این خانه همانند دیگر خانه‌های سنتی و اصیل ایرانی دارای هشتی است، از عملکردهای هشتی که به‌صورت یک فیلتر یا فضای لابی قبل از ورود به حیاط است، ایجاد مکث و تقسیم فضا و نیز جهت انتظار است.

آخوند ابو؛ مکانی تاریخی و زیبا در نزدیکی قلعه فلک افلاک

برای وارد شدن به فضاهای مختلفی ازجمله فضای مهمانی و اندرونی باید از راهروهای پرپیچ‌وخم که دالان نام دارند، عبور کرد اصل باز نشدن مستقیم در اتاق‌ها به فضای بیرون و داشتن حجاب مناسب به‌خوبی در این خانه پیاده شده است.
انواع تزئینات به‌کار رفته در حیاط، آجرهای خفته راسته، دندان‏‌موشی، گل‏انداز، خفته برگی شکل و انواع طاق‎ها است و زیبایی این فضای داخلی و محوطه حیاط با صدای فواره آب هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

آخوند ابو؛ مکانی تاریخی و زیبا در نزدیکی قلعه فلک افلاک

یکی از ویژگی‌های استثنایی این خانه، داشتن چشم‌انداز مناسب است به‌طوری‌که می‌توان از داخل حیاط قلعه فلک الافلاک ماندگارترین اثر تاریخی لرستان و زیباترین قلعه ایران را مشاهده کرد.

ایام عید نوروزفرصت مناسبی روفراهم کرده  است تاجشنواره های غذا و لباس‌های محلی در این خانه قدیمی برای مسافران و گردشگران نوروزی برگزادمیشه ومردم می تواننداز نزدیک با انواع غذاها و لباس‌های محلی لرستان آشنا شوند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: خانه ، قلعه ، فلک افلاک ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.