حادثه برخورد خودروی پلیس با تیر چراغ برق در تهران و اظهار نظر مقامات مسئول مبنی بر نقص فنی خودروی مورد اشاره،بار دیگر توجهات را به وضعیت معاینه فنی اتومبیل های انتظامی معطوف ساخت.

محسنی/منتشر نشودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،صبح روز گذشته،خبری با مضمون برخورد یک دستگاه خودروی پلیس راهور با تیرچراغ برق حاشیه خیابان و آتش گرفتن و جان باختن سرنشین خودرو بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

بر اساس گزارش واصله،حادثه مذکور در بلوار شقایق رخ داد و متوفی بر اثر آتش گرفتن خودرو و حبس شدن در آن،به دیار حق شتافت.

سردار حسینی،رییس پلیس راهور تهران در تشریح این حادثه در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:حادثه مورد اشاره به علت نقص فنی خودرو و ترکیدگی لاستیک رخ داد و طی آن خودرو با خارج شدن از مسیر،منحرف شده و به تیر چراغ برق برخورد و شعله ور می شود.

** تاملی بر معاینه فنی خودروهای پلیس

بدون شک،حادثه خبر نمی کند و اساسا پیش بینی قطعی آن امری غیر ممکن به نظر می رسد،اما رعایت نکات ایمنی در هر حوزه ای مولفه ای حائز اهمیت به شمار می رود که با لحاظ کردن آن می توان تا حدود بسیاری ضریب ایمنی در قبال حوادث غیر مترقبه را تقویت کرد و از تحمیل خسارات مالی و جانی پیشگیری نمود.

یکی از موارد برجسته و ضروری در حوزه خودرو،معطوف به مبحث معاینه فنی می شود که طی فرآیند نظارتی که بر خودرو لحاظ می شود موارد فنی و ایمنی خودرو مورد بازبینی قرار می گیرد ودر صورت بروز نقصان و خللی، نسبت به رفع آن اقدامات لازم عملیاتی می شود.

این سیکل،دامنه متعددی از ادوات و تجهیزات خودرو اعم از چرخ ها،شیشه خودرو،چراغ ها،وضعیت فنی و...را در بر می گیرد که طبیعتا به نوعی می توان آن را یک چکاپ کامل از سلامت خودرو تلقی کرد.

در طول ماه های گذشته با آلایندگی هایی که هوای تهران با آن مواجه بود،موضوع معاینه فنی داغ تر از گذشته بر سر زبان ها افتاد و حتی سامانه یکپارچه مدنظر قرار گرفته برای آن،از نمونه اقداماتی به شمار می رود که موید توجه مضاعف مسئولان ذیربط به تحقق هر چه مطلوب تر این امر خطیر و جایگاه حائز اهمیت مراکز معاینه فنی در حوزه ناوگان حمل و نقل کشور اعم از شخصی و عمومی است.

چندی پیش،نواب حسینی منش،قائم مقام ستاد معاینه فنی شهر تهران از ماموران پلیس در خواست کرد که خودروی فاقد معاینه فنی را از طریق دوربین های سطح شهر شناسایی کنند.

وی با اشاره به نقش پلیس در مجاب ساختن مالکان وسایل نقلیه در مراجعه به مراکز معاینه فنی،گلایه ای را نیز متوجه پلیس کرد.

حسینی منش با اشاره به کاغذ پاره خواندن برگه معاینه فنی از سوی یکی از مقامات پلیس راهور تهران گفت:معاینه فنی کاغذ پاره نیست،زیرا 18 تست مختلف بر روی آن انجام می شود.

قائم مقام معاینه فنی در انتقادی دیگر از پلیس گفت:یکی از عوامل موفقیت این برنامه(تست معاینه فنی)جدیت پلیس است،اما متاسفانه رئیس پلیس راهور تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی تمام تحقیقات و پژو هش های چند ساله دانشگاه صنعتی شریف را جزوه می خواند و این امر موید این موضوع است که پلیس اعتقادی به معاینه فنی ندارد.

وی با طرح سئوال از پلیس مبنی بر اینکه چند در صد خودروهای آنها(پلیس)معاینه فنی دارند،افزود:هیچکدام از خودروهای پلیس به مراکز معاینه فنی مراجعه نکرده و این نشان دهنده عدم اعتقاد به معاینه فنی است.

البته اظهارات فوق از سوی پلیس بی پاسخ نماند و چندی بعد،سردار تقی مهری عنوان کرد: عدم مراجعه به مراکز معاینه فنی عادی،طبقه بندی هایی است که ستاد کل برای خودروهای نظامی مشخص کرده و نظر قائم مقام معاینه فنی خارج از حیطه وظایف اوست.

وی همچنین عنوان کرده بود که خودروهای پلیس بصورت هفتگی و ماهانه در تعمیرگاه هایی که برای سلامت خودروی نظامی در نظر گرفته می شود بازدید و سلامت خودرو از نظر ظاهری و فنی مورد بررسی قرار می گیرد.

با حادث شدن اتفاق دیروز و آتش گرفتن و جان باختن سرنشین خودروی پلیس و اظهار نظر سردار حسینی در تشریح علت وقوع حادثه مبنی بر نقص فنی ، این سئوال به ذهن متبادر می شود که به راستی ضریب اطمینان معایه فنی خودروهای پلیس به چه میزانی است.

امید آن می رود،مسئولان ذیربط با طراحی ساز و کاری مدون و اصولی نسبت به لحاظ کردن این امر خطیر در حیطه فعالیت خودروهای پلیس،دقت نظر بیشتری اعمال کنند تا مشابه حادثه روز گذشته در آینده تکرار نشود و البته امیدواریم خودروی حادثه دیده از نمونه خودروهایی نبوده باشد که در سنوات گذشته اخباری مبنی بر تردد و حرکت آنها خارج از حوزه استحفاظی تعریف شده و با هدف امور شخصی به گوش می رسید،داستان پلاک قرمزهایی که مدتی در صدر اخبار سرویس های خبرگزاری ها قرار گرفت.

جزییات مرگ دلخراش سرنشین خودرو پلیس در میان شعله های آتش


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
همه ماشینهای پلیسراه ما داغون بودن
هر روز یکیشون خراب بود
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
چرا باید نقص فنی باشه؟؟؟
جواب:وقتی لوازم یدکی ارزون و رده پایین چینی و متفرقه جای لوازم یدکی اروجینال رو میگیره عاقبتش میشه همین.
معاینه فنی...
وقتی خودروی مجری قانون سراغ معاینه فنی نمیذئره از افراد عادی چه انتظاریه؟
سهل انگاری و عدم خرید لوازم اورجینال از طرفی و عدم فرهنگ سازی مناسب از طرف دیگه باعث این مشکلات میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
من واقعا متآسف شدم ، خدا رحمتش کنه
اما من بعید میدونم موضوع ترکیدن لاستیک باشه ، چون افرادی که فنی هستن میدونن یکی از مهمترین مزیت لاستیک های تیوبلس اینکه در بدترین شرایط هم دچار ترکیدگی نمیشن و اگر لاستیک بیش از اندازه مستهلک باشه پنچر میشه ،
من فکر میکنم متاسفانه این پلیس زحمتکش به خاطر کم خوابی از مسیر منحرف شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
خواهشا سرعت غیر مجاز و رانندگی اشتباه افسر پلیس را تقصیر نقص فنی خودرو نیندازید . خودروی بنز المان که دست پلیس است حرف ندارد و بیست است . پراید لگن که نیست که نقص فنی داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
پلیس می بایست بهترین خودرو ها و تجهیزات را در اختیار داشته باشه خداوند شرنشین را بیامرزد و به خانواده اش صبر دهد پیشنهاد من به باشگاه این است گزارشی از تفاوت تجهیزات و امکانات پلیس ایران و بقیه کشورهای هم طراز تهیه کنند
Netherlands
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
خدارحمت کنه راننده خودروی پلیس.خسته نباشیدوخداقوت میگم به همه پرسنل خدوم نیروی انتظامی که امنیت وارامش چه درمرزهای کشوروچه درداخل کشوردرحوزه های ترافیکی وانتظامی رابرای مابه ارمغان می اورندودراین ایام به طورشبانه روزی مشغول انجام وظیفه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
ترکیدن لاستیک وعدم کنترل انهم در خیابانهای شهر تهران !!!!ا ایا سرعت مطمئنه که همیشه مورد تایید پلیس راهور میباشد رعایت گردیده؟