پرنده ‌هما نماد فدراسیون تیراندازی ایران

پرنده هما به دلیل تبحر خاصش در شکار حیوانات برای فدراسیون تیراندازی انتخاب شده است.

پرنده ‌هما نماد فدراسیون تیراندازی ایرانبه گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان برای جلوگیری از انقراض برخی گونه‌های حیوانی در حال انقراض برای هر فدراسیون ورزشی یک حیوان را به عنوان نماد انتخاب کرده است و پرنده هما نیز نماد فدراسیون تیراندازی انتخاب شد. در این جا به برخی ویژگی‌های این پرنده و علت انتخاب هما برای تیراندازی را توضیح می‌دهیم.

هما یا مرغ استخوان خوار نوعی کرکس است که در کوه‌های مرتفع آفریقای جنوبی، اروپا، آسیا از جمله ایران زندگی می‌کند.

هما در تمام طول سال یک جا می‌ماند و هر فصل یک یا دو تخم میگذارد. این پرنده مانند دیگر کرکس‌ها عمدتا لاشه خوار است اما عمده غذای آن را مغز استخوان تشکیل می‌دهد.

هما استخوان‌های بزرگ را از ارتفاع زیاد بر روی سنگ‌ها پرتاب می‌کند تا به قطعات کوچکتر شکسته شود.

گاهی هم از لاک پشت های زنده به همین روش تغذیه می‌کند.

در اسطوره‌های ایران هما جایگاه مهمی دارد و معروف است که سایه‌اش بر سر هر کس بیفتد به سعادت و کامرانی خواهد رسید به همین دلیل به سعادت معروف شده است.

در خرابه‌های تخت جمشید پایتخت هخامنشیان مجسمه‌های سنگی بزرگی از این پرنده زیبا وجود دارد.

هما تنها کرکسی است که سرش پر دارد.

اما درباره علت انتخاب این پرنده گفتگو کردیم با ایرج فروزان دبیر کمیته آموزش فدراسیون تیراندازی و وی گفت: حمایت و حفاظت از محیط زیست وظیفه ملی هر انسان است. بنابر این فدراسیون تیراندازی نیز در راستای تحقق برنامه‌های دفتر محیط زیست وزارت ورزش پرنده هما را به دلیل برخی ویژگی های خاص ظاهری و شکاری‌اش انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: هما در شکار تبحر بسیار بالایی دارد و عملکرد خاصی زمان شکار از خود بروز می‌دهد و به دلیل سرعت شکار این پرنده و تبحر خاص آن، برای تیراندازی انتخاب شده است. علاوه بر این هما پرنده‌ای بسیار زیبا و جذاب است و ویژگی‌های ظاهری متفاوتی با دیگر پرنده‌های نوع خودش دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار