عضو ستاد توسعه علوم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با استفاده از فناوری‌های زیستی می‌توان گیاهان دارویی را جهانی کرد.

مجید معنوی عضو ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو  باخبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بحث زیست فناوری به لحاظ بهبود کیفیت، اثر بخشی و بهره برداری ارتباط بسیار نزدیکی با حوزه گیاهان دارویی دارد.
 
وی ادامه داد: با استفاده از گیاهان دارویی پرورشی می‌توان ارقام مناسب تری را در رابطه با گیاهان دارویی که ارزش افزوده بالاتری دارند تولید کرد، اما نباید فراموش کنیم که بخش عمده‌ای از گیاهان دارویی در کشور به صورت بومی و وحشی برداشت می‌شود، اما مورادی که به صورت پرورشی قابل تولید و تکثیر هستند می‌توانند از علم زیست فناوری بهره مند شوند.
 
معنوی عنوان کرد: راه نجات گیاهان دارویی در کشور ما این است که آن را از بحث خام فروشی به محصولات فرآوری شده با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم.
 
وی تاکید کرد: جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی  شرط مقطعی وصل شدن به بازارهای بین المللی و ورود به بازار جهانی است و از همین رو گیاهان دارویی عامل موثری در پیش برد اهداف اقتصاد مقاومتی کشور خواهند بود.
 
معنوی تصریح کرد: عملا بهینه سازی فرآیند رشد کشت و تکثیر گیاهان دارویی به علم زیست فناوری دستخوش تغییر و تاثیر قرار گرفته است و اگر بخواهیم گیاهان دارویی را از منظر بیوتکنولوژی نوین بررسی کنیم موضوعات ریز از دیادی‌ها و کشت بافتی که می‌تواند به تکثیر گیاهان دارویی کمک کند در این مقوله جای دادن می‌شود.
 
 وی در بخش پایانی خاطر نشان کرد: تولید آنتی بادی ها آنتی ژن‌ها، داروهای مختلف و موضوعاتی چون استفاده از فناوری با روش‌های مولکولی در تشخیص بیماری‌های گیاهانی موضوعی مهم در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی است و بسته‌های تشخیصی در این زمینه در نظر گرفته شده است که می‌تواند کمک بسیار زیادی به طب سنتی ما کند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار