مصاحبه تفصیلی؛

ریش و قیچی نمایندگان مجلس دست کیست؟

يکی از چهره‌های مجلس توانسته طی مدت هفت سال حدود 220 نفر از نمایندگان را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، این مرد ریش و قیچی مجلس را هفت سال است که در اختیار دارد و از سرشناس‌ترین نماینده تا چهره‌هایی کمتر شناخته شده مجلس با وی سر و کار دارند.

برای رفتن به دفتر کار وی باید از پله‌های مقابل صحن علنی مجلس یک طبقه به زیرزمین رفت، آنجا دری می‌بینی که بر روی آن نوشته "آرایشگاهی برای نمایندگان مجلس"، وی را برای گفتگویی صمیمی به مکانی غیر از مکان کارش فراخواندیم تا از چالش‌ها و تجربیات حرفه‌ای اش برای ما بگوید.

"علی جوادی" 42 ساله و با قدی نسبتا بلند است  و طبق ضرب المثل معروف "کوزه گر از کوزه شکسته آب مي خورد" وی ظاهری محاسنی نسبتا بلند دارد. هفت سال است که مسئولیت پیرایش نمایندگان مجلس را برعهده گرفته است.

جوادی در ادامه از چندین سال خاطرات و تجربیات با نمایندگان در کسوت آرایشگری وکلای ملت می‌گوید.
   

*ورود به مجلس با امید کارمندی


*باشگاه خبرنگاران جوان: از اینکه وقت گذاشتید تا به سوالات ما پاسخ دهید سپاسگزاریم، لطفا مختصری از زندگی خودتان بگویید؟

جوادی: علی جوادی هستم متولد 1352، 23 سال است که ازدواج کردم و دارای 2 فرزند پسر هستم.


*باشگاه خبرنگاران جوان: پدرتان هم قبل از شما در مجلس مشغول آرایشگری بود؟

جوادی: پدرم آرایشگر نبود اما بازنشسته مجلس از بخش خدمات است و در حال حاضر هم مشغول کار خیاطی برای کارمندان و نمایندگان خانه ملت است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: شما به مدت چند سال است که در اینجا مشغول به کار هستید؟

جوادی: 7 سال است که در مجلس مشغول به کارم، قبل از بنده نیز در مجلس آرایشگر دیگری وجود داشت البته به شکل امروزی نبود که آرایشگری مخصوص برای نمایندگان وجود داشته باشد. پیش از من آقای خضری حضور داشت که اکنون بازنشسته شده است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون شما آرایشگری را تنها مختص نمایندگان انجام می‌دهید و یا اینکه اصلاح کارمندان را نیز قبول می‌کنید؟

جوادی: اکنون آقای خضری که آرایشگر قبلی بود به موتورپل در مجلس رفته و کار اصلاح کارمندان را برعهده دارد و من بیشتر طی 4 سال گذشته در خدمت نمایندگان مجلس بودم .


*باشگاه خبرنگاران جوان: قبل از ورود به مجلس هم کار آرایشگری را انجام می‌دادید؟

جوادی: بله، خارج از مجلس و قبل از ورود هم مشغول حرفه ارایشگری بودم.


*باشگاه خبرنگاران جوان: از چه زمانی خواستید شغل آرایشگری را انتخاب کنید و فکر می کردید روزی آرایشگر نمایندگان در مجلس شوید؟

جوادی: بنده از همان دوران نوجوانی به شغل آرایشگری علاقه داشتم و فکر می‌کردم که روزی برای کار کردن به مجلس بیایم اما نه برای انجام حرفه آرایشگری .


*باشگاه خبرنگاران جوان: از اینکه در مجلس کار آرایشگری را انجام می‌دهید، راضی هستید؟ مبلغ دریافتیتان به چه صورت است، آیا حقوق دریافت می‌کنید؟

جوادی: الحمدالله راضی هستم. بنده حقوقی از مجلس دریافت نمی‌کنم و درآمد بنده تنها از طریق دریافت هزینه اصلاح از نمایندگان مجلس تامین می‌شود، البته در اینجا جا دارد بگویم که از ابتدا به امید کارمند شدن وارد مجلس شدم زیرا طبق رسم مجلس بعد از بازنشستگی هر پدری بعد از 30 سال کار، یکی از فرزندان وی می‌تواند جایگزین پدر شود اما زمانی که به ما رسید نمی‌دانم (با خنده) چه اتفاقی افتاد. اکنون تمام مراحل این امر را گذرانده‌ام اما به دلیل آنکه شغل من آرایشگری است، اعلام می‌کنند که چارت مخصوصی در این زمینه وجود ندارد. به هر حال به همین گونه 7 سال است که در اینجا مشغول به کارم.

خالقی


*شغلی با پز عالی


*باشگاه خبرنگاران جوان: هزینه‌های دریافتی شما بابت اصلاح صورت و موی نمایندگان آیا کمتر از میزان دریافتی در خارج از مجلس است؟

جوادی: بله، هزینه بسیار کمتری دریافت می کنم. اکنون طبق تعرفه اتحادیه آرایشگران 20 هزار تومان برای اصلاح تنهای موی سر در نظر گرفته شده است و البته اصلاح صورت و شستشو به طور جداگانه محاسبه می‌شود و نرخی که امسال بابت اصلاح موی سر به ما در مجلس داده‌اند 7 هزار تومان است که این رقم حتی سال گذشته 3 هزار تومان بود. البته برخی از نمایندگان هم هستند که مبلغی بالاتر از قیمت اصلاح در مجلس پرداخت می‌کنند زیرا می‌دانند قیمت آرایشگاه‌های بیرون مجلس چگونه است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا هزینه‌های زندگیتان با این میزان دریافتی به راحتی می‌گذرد؟

جوادی: خدا بزرگ است و این پول هم برکت دارد. بنده 17 سال خارج از مجلس مشغول آرایشگری بودم هم در قالب کارگری و هم صاحب مغازه اما پولی که از اینجا دریافت می‌کنم بسیار پربرکت است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تاکنون از نماینده‌ای برای رفع مشکلاتتان درخواست کمک کرده‌اید؟

جوادی: نه، الحمدالله تاکنون درخواستی از نماینده‌ای نداشته‌ام. 


*باشگاه خبرنگاران جوان: بهترین روزتان در مجلس کدام روز بوده است؟

جوادی: حضور در مجلس از بهترین روزهای زندگیم است، نمایندگان و حتی دوستان و آشنایان هم به بنده می‌گویند بزرگترین افتخار تو این است که آرایشگر نماینده‌هایی و چقدر کار تو کلاس دارد اما نمی‌دانند که در داخل این شغل مشکلاتی نیز وجود دارد.


*استرس آرایشگری برای شخصیت‌های مطرح


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا انجام کار آرایشگری در مجلس با همان ذات شاد خود همراه است؟

جوادی: شاید همه فکر کنند که شغل آرایشگری کار شادی است اما در مجلس اینگونه نیست و کمی استرس دارد زیرا تمام مشتریان ما شخصیت‌های مطرحی بوده و نمایندگان هستند که این رفتار و کار را کمی سخت می‌کند.


*باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه فرمودید کار شما دارای مشکلاتی است، می‌توانید اشاره‌ای به این مشکلات داشته باشید؟

جوادی: یکی از مشکلاتی که ما اینجا داریم تعطیلی‌های زیاد مجلس است، تعطیلی که به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخاباتی خود و یا سه روز تعطیلی آخر هفته در مجلس به وجود می‌آید و کار ما تنها 14 الی 15 روز در ماه است. زمانی که به مجلس آمدم پسر بزرگ بنده کلاس اول راهنمایی بود و اکنون پسر کوچکم کلاس هشتم و پسر بزرگم پیش دانشگاهی است، زندگی هزینه دارد اما خدارا شکر تاکنون پول دریافتی‌ام زندگی‌ام برکت داشته است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون شده که از برخورد نماینده‌ای با خودتان در زمان کار ناراحت شوید؟

جوادی: بنده روزی خود را از اهالی خانه ملت بدست می‌آورم، تاکنون این اتفاق افتاده که نماینده‌ای از دست من ناراحت شود مانند شب عید که به دلیل زمان محدود نماینده‌ها به دلیل حضور در صحن یا جلسات تنها می‌توانند در یک مدت زمان کوتاه به آرایشگاه بیایند و این مراجعه گاهی گاهی با شلوغی آرایشگاه مصادف می‌شود و این امر موجب ناراحت برخی از نمایندگان می‌شود.


*باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون نمایندگان از شما نخواسته‌اند که برایشان در زمان نوبت‌دهی پارتی‌بازی کنید؟


جوادی: این امر در آرایشگری مرسوم است و اگر بگویم نه دروغ گفته‌ام .

خالقی

*نماینده‌ای با موهایی پر و خوش حالت؟

*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا نمایندگان زمانی که برای اصلاح مو و یا محاصن خود به شما مراجعه می‌کنند شخصا مدل خاصی را پیشنهاد می‌دهند و یا اینکه شما نظر می‌دهید؟


جوادی: یکی از قسمت‌های راحت کار بنده در مجلس این است که نمایندگان ساده‌زیست هستند و مدل‌های ساده‌ای را برای اصلاح موی سر و یا محاصن خود انتخاب می‌کنند، تاکنون نماینده‌ای مدل خاصی را برای کوتاهی درخواست نکرده البته بنده هم دیگر جنس و مدل موی آنها دستم آمده و می‌شناسم. اکثرا نمایندگان مدل‌های ته ریش، خط ریش و ... ثابتی را انتخاب می‌کنند. در این دوره از مجلس تعدادی نماینده جوان داشتیم که دارای موهای خوب و حالت‌داری بودند مانند محمد دامادی نماینده ساری و میاندرود که موهای بلند و پرپشتی دارد.


*باشگاه خبرنگاران جوان: نمایندگانی که از حجم موی کمتری هم برخوردارند پیش شما می‌آیند؟

جوادی: هیچ فرقی نمی‌کند اکثر نمایندگان به آرایشگاه مجلس می‌آیند.


*باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون این اتفاق افتاده که در زمان اصلاح موی یکی از نمایندگان را خراب کنید؟

جوادی: خیر. تاکنون طی 7 سال حضور در مجلس موی هیچ نماینده و یا کارمندی را خراب نکرده‌ام.


*باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی هر کدام از نمایندگان که از زیر دست شما بلند شده‌اند، کاملا از اصلاح موی سر خود راضی بوده‌اند؟

جوادی: بله از این جهت می‌توانم بگویم راضی‌ بودند زیرا قبل از ورود من به مجلس حدود 6 ماه آرایشگر قبلی اینجا کار می‌کرد و در آن زمان تنها حدود 50 الی 60 نماینده به این آرایشگر مراجعه می‌کردند اما اکنون 220 لوازم اختصاصی آرایشگری با نام خود نمایندگان در آرایشگاه وجود دارد. بنده با ایده خودم و اهمیت به بهداشت، برای هر یک از نمایندگان وسیله شخصی تهیه کردم تا با آن کار اصلاحشان را انجام ‌دهم.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا شما به تنهایی در آرایشگاه مجلس مشغول به کار هستید و یا اینکه شاگرد هم دارید؟

جوادی: بله بنده به تنهایی از ساعت 6:45 دقیقه صبح تا 5 بعد ازظهر کار می‌کنم.


*نماینده‌ای با اصلاح متفاوت محاصن

*باشگاه خبرنگاران جوان: کدام یک از نمایندگان در ورود به آرایشگاه خوش‌ برخوردتر هستند؟

جوادی: تمام نمایندگان خوش‌برخوردند اما کار نمایندگان در مجلس به نحوی است که گاهی نماینده‌ای از جلسه‌ای که در آنجا به دلیل بحث برروی طرح یا لایحه‌ای کمی ناراحت شده با همان ناراحتی به آرایشگاه می‌آید، در این زمان سعی می‌کنم وقتی آن نماینده بر روی صندلی آرایشگری نشست، دست نوازشی به سرش بکشم و آرامش کنم که البته این‌ها جزء رموز آرایشگری است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا نمایندگان در زمان اصلاح با شما درد دل هم می‌کنند؟

جوادی: خیر، درد دل به آن معنا تاکنون پیش نیامده و مسائل خصوصی بیان نشده است. اگرچه معمولا رسم است که می‌گویند از هرچه می‌خواهی سر دربیاوری از آرایشگرها بپرس، اما شرایط اینجا با بیرون متفاوت است.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تاکنون این امر اتفاق افتاده که طی نشست‌ها و یا صحبت‌های نمایندگان در آرایشگاه، شما از برخی اطلاعات در مورد طرح‌ها و یا لوایح مطلع شوید؟

جوادی: این اتفاق کمتر روی می‌دهد زیرا اکثرا نمایندگان زمان زیادی برای نشستن در آرایشگاه را ندارند. گاهی سخنان نمایندگان را می‌شنوم اما با توجه به اینکه در یک محیط سیاسی کار می‌کنم، وظیفه بنده است که رازداری را حفظ کرده و مراقب باشم.


*باشگاه خبرنگاران جوان:
تاکنون این امر اتفاق افتاده که نمایندگان از شما بخواهند به منزلشان برای اصلاح تشریف ببرید؟


جوادی: تنها سرویس آرایشگری را در مجلس ارائه می‌کنم. بنده ساکن کرج بودم اما به دلیل ارائه سرویس بهتر به نمایندگان به تهران مهاجرت کردم چون هم صبح زود در محیط کارم حضور داشته باشم و هم اینکه گاهی اوقات برخی از نمایندگان به دلیل داشتن مصاحبه‌های تصویری، پرواز و بویژه قبل از انتخابات در هر ساعتی از شبانه‌روز با بنده تماس می‌گرفتند. مثلا تماس می‌گرفتند آقای جوادی کجایید، بنده هم می‌گفتم؛ سر شام و بعد آن‌ها از بنده می‌خواستن خودم را به مجلس برسانم تا آن‌ها را برای رفتن به مکان مصاحبه آماده کنم.


*باشگاه خبرنگاران جوان: شما با کدامیک از نمایندگان راحت‌تر هستید؟


جوادی: فرقی نمی‌کند. بنده سعی می‌کنم با تمام نماینده‌ها به یک مدل رفتار کنم. اما برخی از نمایندگان به دلیل داشتن روحیه شوخ‌طبعانه با بنده راحت‌تر رفتار کرده و بگو و بخند می‌کنند مثل  دکتر دستغیب عضو هیئت رئیسه مجلس که روحیه شوخ‌طبعی دارد .


*باشگاه خبرنگاران جوان: کار اصلاح دستغیب را هم خودتان انجام می‌دهید؟

جوادی: بله، ریش دکتر دستغیب مدل خاصی دارد که کار اصلاح آن را بنده انجام می‌دهم .

خالقی

*عضو هیئت رئیسه‌ای با کمترین مراجعه

*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا از هیئت رئیسه هم نزد شما می‌آیند؟


جوادی: بله، ازاعضای هیئت رئیسه آمده‌اند. حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به آرایشگاه مجلس آمده اما باهنر کمتر به آرایشگاه می‌آید.


*باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس مجلس چطور؟ طی این چند سال برای اصلاح نزد شما آمده است؟

جوادی: دکتر لاریجانی به آرایشگاه نمی‌آید بلکه بنده خدمت وی می‌رسم، البته تا یک سال قبل رئیس مجلس آرایشگر خود را داشت اما طی این یکساله بنده افتخار دارم که به دفتر دکتر لاریجانی می‌روم و کار اصلاح را انجام می‌دهم.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا نماینده‌ای برای رنگ کردن مو هم نزد شما می‌آید؟


جوادی: بله تعدادی از نمایندگان هستند که برای رنگ کردن موی سر مراجعه می کنند، حتی یکی از نمایندگان هم به صورت هفتگی برای این امر به آرایشگاه مراجعه می‌کند.


*باشگاه خبرنگاران جوان: نمایندگانی که برای اولین بار به مجلس وارد می‌شوند چگونه از وجود آرایشگاه مطلع می‌شوند؟


جوادی: دوره پیش معاونت اجرایی مجلس برای معرفی آرایشگاه به نمایندگان جدیدالورود زحمت بسیاری کشید البته امسال هم همین رویه را در پیش گرفتند. نمایندگان در ابتدای ورود خود به مجلس باید برای تهیه کتاب مجلس عکس بگیرند لذا عکاسی در کنار آرایشگاه قرار داده شده تا آنها قبل از گرفتن عکس اگر نیاز دارند به آرایشگاه مراجعه کنند و اینگونه طی دفعات ابتدایی آرایشگاه را یاد می‌گیریند.


*باشگاه خبرنگاران جوان: آیا برنامه‌ای برای آرایشگاه در مجلس دهم هم در نظر دارید؟

جوادی: بله، یکی از برنامه‌های بنده برای مجلس دهم آن است که آرایشگاه را مجهزتر کنم.

گفتگو از سارا خالقی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
آقا یکی پول نداره موهاشو کوتاه کنه و یکی هم اینجوری
خدای دمت گرم و خدایا شکرت بابت آرایشگر آفریدنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
ای خدا خیرت بده تو که میتونی تیغ رو اینقدر نزدیک گوششون ببری یکی از گوشاشونو ببر تا گوش ملت رو نبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۵
ساده زیستی نمایندگان منو کشته
آخرین اخبار