«راه‌های اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی» شب گذشته با حضور کارشناسان اقتصادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

قسمت اول/ شکری// حیات و ممات دولت‌ها تولید ناخالص ملی است/ در کشورهای نفت‌خیز به دلیل وجود نفت توجهی به تولید نمی‌شودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «راه‌های اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی» شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمد خوش‌چهره اقتصاددان و استاد دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد خوش چهره استاد دانشگاه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون راه‌های اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در سال 74 از سوی مقام معظم رهبری سیاست‌های بلند مدت بدون اتکای به نفت تبیین شد به طوری که سیاست دولت وقت در این امر متمرکز شد.

وی با اشاره به اینکه اقتصادهای محکم و پویا در دنیا هدف استراتژیک دارند افزود: هدف‌گیری معیار قضاوت در دولت است که چگونه می‌تواند به بهبود سطح زندگی مردم کمک کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از معیارهای قضاوت بهبود سطح زندگی مردم است خاطرنشان کرد: کشورهای نفت‌خیر خلیج فارس منبعی به نام نفت دارند که متاسفانه چشم طمع به این نعمت خدادادی دوختند.

خوش‌چهره با بیان اینکه 98 درصد از تولید ناخالص ملی درآمد دولت‌ها به صورت مالیات باید اخذ شود بیان کرد: حیات و ممات دولت‌ها تولید ناخالص ملی است لذا باید موانع را از سر راه تولید ملی برداشت.

**ضرورت موانع از سر تولید ملی

این استاد دانشگاه افزود: در کشورهای نفت خیر باید تولید به صورت پایدار و مستمر باشد اما به دلیل وجود نفت توجهی به تولید نمی‌شود.

این اقتصاددان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا شعار امسال به اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام‌گذاری شده است گفت: رهبر معظم انقلاب از سال 89 در نام‌گذاری سال‌ها اولویت بر اقتصاد گذاشته است به طوری که ایشان اولویت‌ها و جهت‌گیری نظام را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد یکی از حوزه‌های مهم کشور است گفت: خروجی تلاش‌ها زمانی قابل قبول است که به عمل تبدیل شود.

خوش‌چهره در ادامه به چالش‌های پیش‌روی تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: عدم درک درست و مشترک از مفهوم اقتصاد مقاومتی عدم باور به تحقق اقتصاد مقاومتی و عدم ظرفیت توان اجرای اقتصاد مقاومتی در برخی رده‌ها، سه چالش اساسی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی هستند.

وی خاطرنشان ساخت‌: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد و بینش است که با یک نسخه عملیاتی فرق دارد البته برخی معتقدند اقتصاد مقاومتی یک برنامه عملیاتی است که باید اجرا شود که در پاسخ به آنها باید گفت اقتصاد مقاومتی می‌تواند احساس یک سری عوامل عملیاتی شود و نیز این ظرفیت را دارد که تبدیل به یک مدل و الگو شود و لذا ظرفیتش خیلی بالاتر از این حرف‌ها است.

این اقتصاددان تصریح کرد: به طور مثال در نظام سوسیالیستی، مارکس بحثی به نام مارکسیسم را مطرح کرده که از دل این مکتب نظام سیاسی و اقتصادی برآمده است.

خوش‌چهره یادآور شد: ما نظام جمهوری اسلامی را طراحی کردیم که شعار آن نه شرقی و نه غربی است و چهارچوب‌های آن نیز بر قانون اساسی مشخص شده است و بر این اساس در یک تقابل با دنیای سلطه قرار گرفتیم ضمن اینکه می‌خواهیم با تعامل با جهان باشیم یک تضاد منافع و ایدئولوژیک داریم

وی با بیان اینکه ما اسلام را محتوای نظام جمهوری اسلامی قرار دادیم گفت: بر این اساس ما با کشورهای آمریکا انگلیس و امثالهم که دستشان از منابع کشورمان قطع شده تقابل منافع، تقابل ایدئولوژیک و عقیدتی داریم و بر اساس این مسائل نظام جمهوری اسلامی می‌باید یک نظام اقتصادی که متاثر از ارزش‌ها، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و واقعیت‌ها است با اقتصاد جهانی رابطه داشته باشد.

اقتصاد مقاومتی ظرفیت تبدیل شدن به مکتب اقتصادی را دارد

 
این اقتصاددان تصریح کرد: ما منابعی در ایران داریم که دنیا به آن احتیاج دارد که متعاقبا ما هم به دنیا احتیاج داریم بنابراین نمی‌خواهیم همانند کره شمالی و برخی کشورها منزوی باشیم اما قائل هستیم که یک فضای دوستانه مطلق با دنیای سلطه نداشته باشیم بنابراین رویکرد و بینش اقتصاد مقاومتی این ظرفیت را دارد که در هر حد یک مکتب اقتصادی مطرح شود.

خوش‌چهره با بیان اینکه توجه به تولید ملی استقلال و کاهش وابستگی عناصر کلیدی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند خاطرنشان ساخت اگر یک نظام در مسائل خود به جمع‌بندی درستی برسد و استقلالش قابل قبول باشد قطعا مردم و فعالین اقتصادی نیز در این راستا قرار می‌گیرد البته باید تاکید کنیم همه عناصری در نظام تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا هستند بازیگران اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند ضمن اینکه احاد مردم و فعالان اقتصادی نیز در کنار آنها قرار دارند.

وی اظهار داشت: زمانی که بیش از شصت درصد ظرفیت‌های تولید ملی در حال تعطیلی هستند اولین اقدام تثبیت وضعیت موجود است که بر این اساس باید عنوان کنم اقتصاد ملی ما نتوانسته ظرفیت‌های خالی که در کشور وجود داشته را تثبیت کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه برای حل معضل اقتصادی کشور دو رویکرد مطرح است گفت: یک رویکرد بر بازسازی مناسبات بیرونی تاکید دارد و رویکرد مقابل نیز این است که ما باید برای حل معضلات اقتصادی مبنا را نگاه به داخل و ظرفیت‌های داخلی بگذاریم.

سیاست‌های تجاری پولی و مالی در راستای تقویت تولید ملی نیست

خوش‌چهره در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های پولی و مالی و تجاری ما در راستای تقویت تولید ملی نبوده است تاکید کرد: برای حل این معضل سیاست‌های پولی باید در جهت تخصیص منابع پولی به بخش تولید قرار گیرد و سیاست‌های مالی نیز کاهش فشارهای مالیاتی بر بخش تولید باشد و سعی شود که فشار مالیات به سمت بخش سوداگری و دلالی برود چرا که حدود 45 تا 50 درصد اقتصاد ما اقتصاد رها شده است و در سیاست‌های تجاری واردات باید کنترل و در چهارچوب تقویت تولید صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
کو گوش شنوا. تا زمانی که مدیران بی سواد و حتی بازنشسته چند شغله در راس کار باشند آش همان آش است و کاسه همان کاسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
اقتصاد بايد رقابت پذير باشد و بس اگر منظور از اقتصاد مقاومتي اين است صحيح است و گرنه اقتصاد غير رقابتي نمي تواند مقاومت داشته باشد شاهد اين مدعا نيز صنعت خودرو كشور است كه اگر مرزها باز شوند و تعرف معقول شود نه چند صد برابر ديگر كشورها صنعت خودرو كشور از هم مي پاشد و خودرو داخلي را حتي با 2 ميليون تومان كسي برنخواهد داشت پس به نظر من منظور رهبري معظم از اقتصاد مقاومتي همان اقتصاد رقابت پذيراست كه اصل نو آوري و بهره وري و دانش بنيان و صادرات محور بودن در آن مستتر است
آخرین اخبار