متولیان فرهنگی فرصت باقی مانده را به سیاست‌های ایجابی تخصیص بدهند.

محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم ایران در خصوص تشریح عملکردهایی که به بهبود و ارتقاء سطح فرهنگ و عرصه نشر می‌انجامد به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به گمانم سال 94 از باب نشر ویژگی‌ خاصی نداشت جز اینکه ما شاهد کاهش تیراژ کتاب‌های غیردرسی بودیم و متأسفانه این روند لطمه زیادی به عرصه نشر زده است و اقتصاد آن را دچار مشکلات جدی می‌کند.

وی افزود: البته این که ما فکر کنیم در یک مقطع زمانی می‌توانیم مشکلات موجود بر سر راه نشر کتاب را به طور کامل رفع کنیم ،خیلی واقع‌بینانه نیست و اگرچه ایده‌آل ما به حساب می‌آید اما واقع‌بینانه این است که تلاش بکنیم از مشکلات جاری حوزه نشر کم بکنیم و از طرف دیگر برنامه‌های مناسب دراز مدتی را برای این حوزه بیندیشیم.

پرویز اظهار داشت: ما در سالی که گذشت شاهد فعالیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف بودیم و از آن جمله می‌توان به تلاشی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارتقای سطح کتابداران و تبدیل کردن آنها به کتاب‌شناسان و مشاوران آگاه عرصه کتاب و کتابخوانی داشت، اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر روند ارتقای سطح دانش کتابداری در سال‌های آتی هم تداوم داشته باشد و اگر بتوان همکاری وزارت آموزش و پرورش را جلب کرد و با همکاری معاونت تربیتی این وزارتخانه کتاب را بیشتر از گذشته به میان دانش‌آموزان برد، می‌شود امیدوار بود که گام‌های مؤثری برای ارتقاء و گسترش هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی برداشته شود.

سخنگوی انجمن قلم ایران تصریح کرد: در ضوابط نشر تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های سلبی و ایجابی وجود دارند و در دوره های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه‌ها در درون و بیرون وزارتخانه‌ معطوف سیاست‌های سلبی است و توجه کمی به سیاست‌های ایجابی می‌شود.

پرویز افزود: اگر متولیان فرهنگی سال 95 و 96 یا به عبارتی فرصت باقیمانده را به سیاست‌های ایجابی تخصیص بدهند و در اجرای آنها جدیت داشته باشد وضعیت نشر بهتر می‌شود.

وی گفت: در کل به گمانم در سال 94 هم مثل سال‌های قبل ما اخباری که از انتشار کتاب‌های خوب و فعالیت مثبت نویسندگان می‌شنیدیم ارزشمند و امیدوار کننده بود و اسباب خوشحالی را فراهم می‌کرد و خبرهایی که راجع به اوضاع کلی حوزه نشر و مشکلاتی که بر سر انتشار آثار وجود دارد و رونق اندک کتابخوانی اخبار نامناسبی است که اسباب دل مشغولی و ناراحتی دست‌اندرکاران این حوزه را ایجاد می‌کند.

پرویز تصریح کرد: پیام نوروزی من برای اهالی قلم و نشر این است که نوروز و آغاز سال جدید که توأم با حیات مجدد طبیعت است، می‌تواند ذهن همه ما را به این سمت برد که می‌توانیم در زندگی شخصی خودمان هم حیات دوباره پیدا کنیم و حیات دوباره از نگاه بزرگان دین و کسانی که ما به آنها افتخار می‌کنیم این است که از خطاهای گذشته توبه کنیم تا در حیات دوباره مان خدمتگزار مردم باشیم و اقداماتی که انجام می‌دهیم خدمت به مردم و توأم با مهربانی نسبت به دیگران و قدرشناسی نسبت به بزرگان باشد.

سخنگوی انجمن قلم ایران خاطرنشان کرد: به نظر اگر با خودمان عهده و پیمان ببندیم که در سال جدید کارهایی را برای خدمت به مردم انجام بدهیم و برای دیگران طلب خیر کنیم جامعه بهتری را خواهیم داشت و امیدوارم که رسانه‌ها و اهالی آنها نیز با تلاش در اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب هر روز بالنده‌تر از گذشته باشند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار