برجام حفاظت از پلنگ ایرانی روی پیشخوان دولت

معاون رئیس جمهور از اجرای برجام حفاظت از پلنگ ایرانی برای نخستین بار در سال 95 در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در حاشیه بازدید از پارک ملی تندوره درگز از اجرای برنامه جامع ملی حفاظت از پلنگ ایرانی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این برنامه بسیار جامع و کامل است و با همکاری معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاهیان و محققان تهیه و به مرحله اجرا رسیده است.
معصومه ابتکار افزود: این برنامه علمی و دارای ابعاد و زوایای مختلف نظیر مشارکت بین بخش های مختلف و مشارکت جوامع محلی است و چنین جامعیتی در برنامه حفاظتی از گونه های حیات وحش بی سابقه بوده است.

وی همچنین با تاکید بر اجرای برنامه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که بر اساس پروژه ای از 12 سال پیش اجرایی شده، گفت: این برنامه نیز با همکاری های بین المللی در حال تکمیل است و امسال با قوت اجرا می شود.

معاون رئیس جمهور پرداخت خسارت ناشی از حمله پلنگ و یوزپلنگ به گله های دامداران را از اقدامات مثبت و موثر در پایان سال گذشته دانست و افزود: این امر امسال نیز با قوت ادامه می یابد تا فرهنگ سازی لازم نسبت به اهمیت و ارزش طبیعی گونه های جانوری در جوامع محلی و روستایی توسعه یابد.

ابتکار با اشاره به پارک های ملی، مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی تصریح کرد: در دولت های هفتم و هشتم مطالعات مربوط به مدیریت این مناطق آغاز شد و برای بسیاری از مناطق تحت حفاظت در سراسر کشور برنامه مدیریت بر اساس اصول علمی تدوین شد.

وی گفت: در دولت یازدهم نیز طرح های آماده شده برای استانداران ابلاغ شد که با همکاری دستگاههای مختلف در حال اجرا می باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به عنوان مثال برای پارک ملی تندوره برنامه مدیریت تفرجگاهی از دو سال پیش آغاز شده که هنوز نیاز به کار و تکمیل دارد.

ابتکار گفت: طرح مدیریتی برای سایر مناطق تحت حفاظت نیز به زودی تکمیل و ابلاغ می گردد.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی 41 منطقه با گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند زیرپوشش سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: این استان از استانهای موفق در عرصه حفاظت از محیط زیست است.

انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار