ورزش و فعالیت منظم در کنار تغذیه مناسب بهترین راهکار برای حفظ سلامتی در دوران سالمندی است.

  به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  سالمندی فرايندی زيستی است که تمام موجودات زنده ازجمله انسان را در بر مي گيرد . گذشت عمر را نمی توان متوقف کرد، ولی مي توان با به کارگيری روش هاي مناسب، با اختلالات و معلوليت های دوره سالمندی مقابله كرد ، يا آن را به تعويق انداخت . بدين صورت مي توان از عمر طولاني همراه با سلامت و رفاه که همواره آرزوی بشر بوده است، بهره مند شد. 

ورزش در دوران سالمندی
پزشکان معتقدند: انسان از بدو تولد برای رشد و نمو ارگانهای بدن نیاز به تحرک و بالا بردن جریان خون دارد و این امر بصورت گریه کردن، خندیدن و تکاپوی نوزاد در این سن و تحرک و بازیگوشی درکودکی شروع می شود و به ورزش در  دوران بزرگسالی ختم می شود.

هر انسانی برای دور ماندن از بیماریهای داخلی نیازمند رعایت 3 اصل برنامه غذایی صحیح ، تحرک و ورزش مناسب سن و استراحت کافی هست. ورزش های منظم در دوران زندگی انسان بخصوص جوانی نقش بسیار موثری در پیشگیری از سرطانها، دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی ، اسکلتی و... را دارد.اما این دلیل بر ناامیدی نیست و در سنین سالمندی نیز می توان با مشورت پزشکان و زیر نظر مربی تمرینات ورزشی را آغاز کرد.

انتخاب ورزش مناسب
اما باید دانست که هر سنی  ورزش مناسب همان سن را می طلبد و دامنه ضربان قلب برای هر سنی و برای هر ورزش و هدفی نیز متفاوت است.برای مثال شخصی با سن شصت سال مجاز به انجام  ورزشی  که ضربان قلبش از 150 بالاتر رود،نیست و این در حالی است که فردی با سن 20 سال تازه زمانی میتواند ادعا کند ورزش میکند که ضربان قلبش از 125 بالاتر رود.

پس ورزش در دوران کهنسالی و جوانی از لحاظ علم ورزش کاملا متفاوت است. همانطور که می دانید ورزش با توجه به سلامتی که به ارگانها و اندامهای بدن میدهد باعث افزایش طول عمرمی شود. سالمندان می توانند با یک ورزش ساده بنام پیاده روی آن هم در هفته به مدت 130 دقیقه خود را در برابر بیماریهای احتمالی بیمه کنند و اگر دچار دیابت ، چربی خون و.... هستند با این کار سعی در تنظیم این بیماری ها کنند و از حرکات سنگین و ورزشهای سنگین که باعث آسیب در ناحیه ستون فقرات و مفاصلشان می شود جدا خودداری کنند زیرا که آسیب دیدگی در این سن درمانش بسیار کند و برای بیمار عذاب آور است.

اگر در دوران جوانی به فکر سالمندی باشیم و باانجام ورزش های مناسب علاوه برسیستم قلبی عروق ، عضلات بدن در ناحیه های ستون فقرات و مفاصل را نیز تقویت کنیم گامی بلند در مهارو جلوگیری ازبروز آسیبهایی همچون آرتروز و فرسودگی اسکلتی که متاسفانه در سنین بالا بسیار مشاهده می شود، کرده ایم.

با توجه به روند رو به رشد زندگی مکانیکی بروز بیماری و آسیب های سالمندی امری اجتناب ناپذیر است که در واقع تنها با یک برنامه منظم زندگی همچون تغذیه صحیح، ورزش مناسب و استراحت کافی در دوران جوانی بسیار راحت میتوانیم از بروز بیماری های دوران سالمندی جلوگیری کنیم و به جنگ آسیبهای این دوران  برویم.

تغذیه در دوران سالمندی
طبق توصیه پزشکان تغذیه یکی ار مسائلی است که از دوران نوزادی تا سالمندی نقش مهم در سلامت فرد دارد.امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در علم تغذیه صورت گرفته است، بسیار راحت  می توان مسیر رسیدن به سلامتی را طی کرد. تغذیه درهر دوران از زندگی هرم های غذایی خود را می طلبد که در زمان سالمندی باید با توجه به بیماری هایی که فرد سالمند به آن مبتلا هست، تغذیه نیز تغییر کند .

ملاحظات تغذیه ای در سالمندی
سالمندانی که دچار بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون، پوکی استخوان و آرتروز هستند حتما باید بدانند که رژیم غذایی صحیح می تواند در مهار بیماری شان نقش بسزایی داشته باشد . متاسفانه وقتی صحبت از رژیم غذایی میشود همگان به فکر رژیمهای لاغری می افتند اما  رژیم غذایی مناسب تعریفی از یک برنامه منظم غذایی در راه رساندن مواد غذایی لازم برای سلامت ارگانهای بدن و دوری از مصرف مواد غذایی مضر است.

سالمندانی که از پرفشاری خون رنج می برند،منابع سدیمی را باید با دقت مصرف کنند و حتی المقدور ازنمک استفاده نکنند و یا دیابتی ها باید دقت کنند تا قندهای ساده همانند شکر، قند و شیرینی جات مصرف نکنند و قندهای مصنوعی را جایگزین آن کنند. همچنین دقت کنند تا در هفته دو وعده مصرف آبزیان را در برنامه غذایی خود بگنجانند ، زیرا مصرف آبزیان دربیماری های قلبی عروقی و آلزایمر بسیار حائز اهمیت است.

در خصوص اهمیت مصرف لبنیلت و سایر موادی که حاوی کلسیم هستند نیز باید گفت که بدن انسان تا سن 45-50 سالگی دارای یک بانک جمع آوری کلسیم است و از آن سن به بعد در جهت نگهداری منابع استخوانی و جلوگیری از آسیبهای اسکلتی از این بانک تغذیه میکند ، پس قبل از این سنین باید از مواد غذایی کلسیم دار به میزان کافی مصرف کرد. مصرف محصولاتی که حاوی کلسیم هستند و با توجه به میزان دریافت ویتامین دی میتواند بانک کلسیمی بدن را سرمایه دار تر کند تا در زمان کهنسالی با خیال راحتتر به زندگی ادامه دهید.همچنین بهتر است تا از لبنیات کم چرب استفاده کنیم زیرا چربی زیاد در لبنیات باعث اختلال در جذب هر چه بیشتر کلسیم می شود.

همانطور که اشاره شد تغذیه در هر دوره از زندگی  و با توجه به شرایط هر فرد از جمله مبتلا بودن به بیماری های مختلف، متفاوت است اما یک اصل در تغذیه دوران سالمندی مشترک است که پرهیز از غذاهای شور، چرب و شیرین است که برای کم کردن و بهبود علائم فشار خون، حملات قلبی و کاهش قند خون موثر است.همچنین عادت به مصرف میوه ها و سبزیجات تازه نیز باید به این اصل گنجانده شود تا بتوانیم دوران سالمندی خوبی را سپری کنیم.

(طیبه خزاعلی)
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار