به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک؛ کانال کشتیرانی که آبهای شمالی و جنوبی ایران را به هم متصل می کند، در حال ساخت است. انتظار می رود این پروژه سالهای 2020 تا 2030 میلادی تکمیل شود.
با توجه به کاهش روابط روسیه با ترکیه این پروژه به طور ویژه برای مسکو دارای اهمیت است؛ اما کشورهای اروپایی و جمهوریهای سابق اتحاد جماهیر شوروی نیز از آن بهره خواهند برد.
با این وجود به نظر میرسد این کانال آبی که میتواند جایگزین کانال سوئز شود موجب نگرانی آمریکا شده است.
به گفته "الکسی چیکین،" تحلیلگر اقتصادی، غرب و ترکیه به طور مستقیم یا غیرمستقیم تلاش کردند مانع ساخت این کانال آبی شوند. درحقیقت آمریکا شرکتهایی را که در این پروژه مشارکت داشتند، تحریم کرد.
انتهای پیام/
امیدوارم اگر قرار شد این طرح انجام بشه، قبلش چندتا کار انجام بشه؛ در حین انجام و بعدش هم همینطور.
1- بررسی مضرات و فواید پروژه به طور چشم گیر و نیز بررسی احتمال حوادث و اتفاقات حین انجام و بعد از انجام و...
2- آگاه کردن (اطلاع رسانی مناسب و به موقع) و اطمینان دادن به مردم در تمام مراحل و....
3- دلسوزی و دقت در انجام کار (به فکر پرکردن جیب خود نبودن) و.....
4- و امیدوارم این طرح مثل تولید برق از انرژی هسته ای ، آب شیرین کردن با انرژی هسته ای و احیاء دریاچه ارومیه و ..... نباشد که زمان انجام و پایانشان مشخص نیست.
و......
مطمئنم اگر کمی فکر کنم یا شما فکر کنید یا مسئولین و مهندسین و دانشمندان فکر کنند؛ موارد بسیاری برای در نظر گرفتن پیدا میکنیم که با توجه و دقت بهشون، شاید از انجام این پروژه هیچ ایرانی پشیمان نشود.
متآسفانه دوستان وقت خود را به بطالت صرف می کنند و می گویند که دیگران نمی فهمند یا عامل دشمن هستند. ای دوست عزیز، حیف نیست بیهوده بر سر مسائل نشدنی مجادله می کنید. پیشنهاد ایجاد کانال آبی بین دریای عمان و مازندران یک خواب و خیال بیش نبوده . لطفاً مطالعه کنید سپس به ایراد سخن بپردازید.
لازمه خدمت همه دوستان عرض کنم که اگر و البته اگر این طرح بخواد عملی بشه باید تیم کارشناسی از چند ده رشته تحصیلی روی جوانب این پروژه رویایی کار کنن و اگر به این اجماع رسیدن اونوقت اجرا بشه
کشاورزی، محیط زیست، نظامی و امنیتی، اکوتوریسم، راه و ترابری، راه و شهرسازی، اقتصاد و.... اجرای این پروژه و در پی اون هزینه های اجرا و نگهداری این کانال باید توجیه اقتصادی داشته باشه
تا بحال کانالی به طول بیش از 1000 گیلومتر هیچ جای دنیا حفر نشده و مدلی که برای این پروژه طرح ریزی میشه نظیری در جای دیگه دنیا نداره
توان کشور ایران هم بدون تعصب برای اجرای این پروژه محدوده چ از نظر مهندسی و تکنیکی و چ از بعد مالی و بعد از تمام این موارد باید از نظر سیاسی دید در آینده ممکنه که کشورهای همسایه ما برای بی ارزش کردن این طرح چ راهکارهایی دارن تا ارائه بدن چون ممکنه همین کار موجب بشه که کلا این طرح بیهوده جلوه کنه
این طرح در اجرا شدنش خیلی تردید هست و با مرگ بر آمریکا، ما تو دهن میزنیم برخی از دوستان یا خوشبینی مفرط برخی دیگر از دوستان که این کانالو میزنیمو تو پول شنا میکنیم نمیشه مملکت رو برنامه ریزی کرد
مشکل ما از درون کشوره نه جای دیگه بیایم خودمونو برای فرهنگی مبتنی بر کار و تلاش بی وقفه و تخصص گرایی توام با تعهد آماده کنیم و از تمام ظرفیت های کشور در سراسر جهان با درایت و هوشمندی در تمام عرصه ها استفاده کنیم و با پرهیز از دعوا های بیهوده و بی پایه و اساس توان خودمونو برای رفاه نسل حاضر ( نسل مظلوم و درد کشیده) و آینده بکار بگیریم
فکر این جوون ایرانی که اکثرا تحصیل کرده و دلسوز وطن هستن رو بکار بگیریم و اونجایی که توانشو نداریم هم با پذیرش نقطه ضعف از سایر متخصصین دنیا استفاده کنیم و از این موارد به عنوان کلاس آموزشی برای متخصصین خودمون استفاده کنیم در پناه الطاف الهی مستدام باشید.
دبیر: درجلسه قبل گفتیم که دولت ها ی صده های گذشته به چهار دسته تقسیم میشن:
دانش آموز: آقا ما بگیم، آقا ما بگیم.
دبیر: بگو جانم.
دانش آموز، دسته اول اونهایی که همش از دولتای قبلی انتقاد می کنن، تا عمرشون سر بیاد.
دبیر: مثل کدوم دولت؟
دانش آموز: دولت تتتت ببخشید آقا توک زبونمونه ...
دوباره دانش آموز: دسته دوم دولتهایی هستن که اونقد کار کارشناسی می کنن تا اجلشون سر برسه مثل دولت ... دسته بعدی اونهایی هستن که خیلی خلاقانه خیال پردازی میکنن ودایم قول خیالاتشون رو به مردم میدن مثل ....
واما دسته آخر، که یکی از گونه های نادر هستن؛ دولت های عملگرا واهل اقدام نام دارند مثل دولت هایی که همیشه متهمن!
دبیر: خوب بچه ها چنبارگفتم سر کلاس تاریخ حرف سیاسی نزنین!
مردم خوب! ما باید بدونیم هر وخ از ما بهترون بیان، دیگه ما حق دونستن وفهمیدن وسرک کشیدن ونظر دادن و... نداریم. چرا؟ لابد چون کدخدا تصمیم می گیره. بعضیا جامعه مدنیشون مثل داهاتای قدیم هنوز سنتی عمل میکنن ونظام کدخدایی دارن!
سانین/ این برجامم خودش شده کاسبی واسه بعضیا. قدیما میگفتن کاسبان تحریم، الان باید بگن کاسبان برجام. یه سری شرکتای پیمانکاری وخاکبرداری -احتمالن مال از مابهترون- میشن کاسبای برجام. یا بهتره بگیم کاسبای برجام دو، کاسبای برجام سه، چهار و...
خود برجام کسب وکاری را انداخته، چه جووووور ...
بعدش هر 4 سال که طرح تموم نشد رییس جمهوری بعد میاد دوباره افتتاحش میکنه، اسمشو میذاره برجامی سه باره وهمینطوری ادامه میدیم ...
تا انشالله در دهه های آتی ببینیم به برجام چندباره میرسیم!
اکر بشود و به اتمام برسدخوب است
تمامی سواحل جنوبی رها شده اند.ومردمش،بیکارند از آبی که بود بهره نبردیم نبوده ها پیشکش
بیشماری از مطالب نوشته شده ی بالا را خواندم. آنچه که در تمام مدت قرائتشان در ذهنم نقش بست و قابل انکار هم نیست اینست که گویی چند نفر گرسنه باشند و برای رفع گرسنگی خودشان تصمیم بگیرند تا شخصی بیدست و پا را قربانی کنند و بخورند. وای بر ما !!
بنظرم این طرح با مطالعه تمام جوانب زیست محیطی و اشتغال و اقتصادی و... باید اجرابشه و دیده بشه چه چیزهایی بدست میاریم و چه چیزایی رو از دست میدیم.اگه مطالعه ثابت کرد که اثرات مخربش بیشتر از اثرات خوبش هستش باید دید میشه تا چقدر اثرات مخربشو کم کرد.امیدوارم با سنجش تمامی جوانب و کارهای کارشناسی واقعی نه سرسری اقدامی صورت بگیره.همگی موفق باشین
یا اصلا به افتخار زحمات آقای وزیر خارجه به نام پروژه عظیم کانال دکتر ظریف، نامگذاریش کنن.
احمدی از رفسنجان
چقدر با ادب ونزاکت وبا ظرافت هم نوشته ای. معلومه قلب نازکی هم داری؛ میترسم دلت بشکنه باهات موافق نباشم! موافقم؛ اگه قول بدن حتما عملی میشه، مگه عملی نباشه!
البته همه میدونن که اصولا خیلی از قول ووعده ها عملی نیستن.
اگرنه کدوم مسؤولی هست که ندونه قول الکی دادن، آدمو خراب می کنه.
حقیقتا چقد بدن اونایی که ایییین همه خدماتو نادیده می گیرن.
فکرشو بکنید همین وضع اشتغالو که گفتند 1200000 شغل درست کردن سال گذشته.
ما به دولت تدبیر وامید ایمان داریم، اگه آقای رییس جمهور عزیز تصمیمی بگیرن حتما انجام میدن. همه میدونیم که این دولت بدون کارشناسی تا حالا حرفی نزده ووقتی قولی بدهند حتما عملی میشه.
براشون آرزوی موفقیت داریم برای کارهای بزرگتر.
با درود - احمدی از رفسنجان
خدا وکیلی همه بیکاریم. فک کنم این خبر پر کامنت ترین خبر وای جی سی بشه. تا حالا شده چهارصدوبیست وچنتا.
یکی یه خوابی تعریف کرده، کدخدای دهاتمون هم یک کمی نگران شده.
دیگه این همه کولی بازی نداره که!
میمونیم تا قرنهای آینده ببینیم چیمیشه...
ای کاش زنده باشیم و اجراش رو ببینیم
بعدشم محیط خزر بسته است و دارای گونه های زیستی خاصی هست که در برابر آفات دریاهای آزاد آسیب پذیرند.
و دیگه اینکه آحداث کانالی با این عمق و طول که کشتی بتونه ازش عبور کنه!!!!!!!!
به نظرم اگه بودجه داریم خط ریلی را شمال جنووب را تمام کنیم بهتره. و جاده ابریشمم احیاس کنسم بقیه پیش کش.......... (نظر شخصی بنده)
اگه اینا بکنن و برن جلو قطعا چند تا ریزش کوه و زلزله کلی از کارگران بدبخت رو زیر خال مدفون میکنه
حتما یا چند پل میزنن عوارضی میگیرن
یا با کشتی میبرن که کرایه میگیرن
بازم یه هزینه دیگه به مردم ایران اضافه شد
البته با تمام جوانب کارشناسی
که باید مهندسین خبره نظر بدن.
دریای مازندران 26 متر پایین تر از سطح آب های آزاد است. آیا چنین کانالی موجب نمی شود که سطح این دریاچه بالا بیاید و علاوه بر اکثر شهرهای شمالی ایران ، شهرهای ساحلی چهار کشور دیگر را زیر آب ببرد؟
دوم اینکه آیا این کانال در همه جا روزبار است و یا در بخشی هایی زیر زمین می باشد؟ چرا که وقتی کانال به کوهستان ها می رسد گاه باید تا چند هزار متر عمق بیابد. یک آشنا با این طرح راجع به این دو موضوع توضیح دهد.
خبر بیست وسی؛
هموطنان سلام. شبتون بخیر. امیدوارم نوروز خوبی رو پشت سر گذاشته باشین.
امروز رییس جمهور کشورمون برای صد ویکمین بار رفتند کلنگ افتتاح "طرح بزرگ احداث کانال اتصال دریای خزر به خلیج فارس" موسوم به "طرح ایران شرقی وایران غربی" رو بزنن؛ خوب مبارکه؛ آقای رییس جمهور قول دادن انشالله تا انتهای کار این دولت مردم از آثار وبرکات این کانال عملا بتونن بهره مند بشن، ایشون اضافه کردند، متأسفانه دولت های گذشته همشون فقط حرف زدن، وکارشناسی نشده وعده های توخالی به مردم عزیزمون می دادن، اما من امروز خرسندم که این نوید رو بهتون بدم...
خوب بهتره خودتون ببینید.
باهم توضیحات ایشونو می بینیم ومی شنویم ...
دوستان خوب همتون ضرب وتقسیم بلدین. لطفا حساب کنین فقط چقد عملیات خاکی باید انجام بشه تا این کانالو بزنن؟ چقد پول می خواد؟ چقد زمان می خواد و...؟ من تخصصم عملیات خاکیه. با بزرگترین پروژه های دنیا هم آشنا هستم.
بهتر نیس یک صدم پولشو صرف زیرساخت های اقتصادی کنن وروی تولید خرج کنن. اونوقت از محل بهبود اقتصاد خیلی کارهای عملی وبهتر میشه کرد.
بابا تو این تهرون خودمون تا یه اداره دولتی بیاد نامه نگاری کنه که یه اتاق رنگ بشه، 6 بار رییس عوض میشه؛ آخرشم کار زمین می مونه.
عقلم خوب چیزیه.
از اول تا اخرشو خودم ميكنم براتون ... اخ اگه بدونين چه پولي توشه ...
موافقان به تغییر، و بهبود آب و هوای ایران بر اثر ریزشهای ناشی از تبخیر آب کانال و جلوگیری از ادامه روند کویری شدن ایران، کاهش شدید هزینههای ناشی از حمل و نقل داخلی کالا، گسترش شیلات در حاشیه کانال و قابل استفاده کردن بخشهای عظیمی از زمینهای کویری ایران و درآمدهای سرشار ناشی از انتقال نفت، گاز، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها از آسیای میانه به خلیج فارس، اشاره میکنند.
مخالفین نیز به غیر عملی بودن این طرح با توجه به اختلاف سطح آب دریای خزر نسبت به آبهای آزاد، احتمال زیر آب رفتن زمینهای شمال کشور، مشکلات عبور از رشته کوههای البرز، ناتوانی دولت جمهوری اسلامی در اجرای طرحهایی به مراتب کوچکتر از این نظیر اتوبان تهران شمال و گسترش راه آهن و ... اشاره میکنند.
تاریخچه
اولین طرح توسط مهندس هومان فرزاد در سال ۱۳۴۵ نوشته شده که وی این طرح را به سازمان پژوهشهای علمی کشور ارائه داد. بر اساس این طرح باید بین دریای خزر و خلیج فارس دریاچههایی ایجاد شود تا این دو دريا به هم متصل بشوند. در این ارتباط سه نقطه پست در ایران شامل چاله جازموریان، دشت لوت و دیگری هم دشت کویر در نظر گرفته شد.
بر پایه بررسیهای جغرافیائی و زمینشناسی شروع مسیر از خلیج کوچک واقع در خلیج چابهار به سوی شمال آغاز و پس از گذشتن از کنار شهر بم، کویر لوت را گذرانده، از کنار کویر نمک و شهر طبس به سوی شمال عبور نموده در حوالی ۱۳۰ کیلومتری شاهرود به سوی شمال متمایل شده و پس از گذشتن از کنار گرگان به بندر ترکمن در دریای خزر میرسد.
طول آبراه بین ۱۴۶۵ تا ۱۶۰۰ کیلومتر برآورده شدهاست. در طول مسیر باید کانالی به عمق ۵۰۰ متر حفر شود و از آنجائی که سطح دریای خزر نزدیک به ۲۹ متر از سطح دریای آزاد پائینتر است، در بخش کوچکی از مسیر در شمال ایران از الگوی کانال پاناما استفاده شده و تالابهایی ساخته خواهد شد تا از سرازیر شدن آب دريای آزاد به دريای خزر جلوگیری به عمل آید. در همین ناحیه میتوان با نصب توربین، برق مورد نيازسراسر آبراه را تأمین نمود. پهنای آبراه در پائین ۲۵۰ متر و در سطح زمین ۱۰۰۰ متر پیشبینی میشود تا بتواند رفتوآمد دو سویه کشتیهای بزرگ از جمله نفتکشها را امکانپذیر سازد.
واسه حسن ختام مرگ بر آمريکا يادت نره
تو هنوز مفهوم یا علی رو بلد نیستی چطوری در مورد ابر پروژه ها نظر میدی؟
فواید این طرح: اولا از نظر زیست محیط اقلیم گرم و خشک شرق کشور را تغییر میدهد ثانیا کشورهای محصور در خشکی در آسیای میانه و قفقاز و روسیه به وسیله این طرح به آب های آزاد دسترسی پیدا میکنند که این اتفاق درآمد بسیاری را برای کشور ما ایجاد میکند و میتواند وزن ژئوپلیتیکی کشورمان را به شدت افزایش دهد.
کسانیکه میگن این طرح خیال پردازی هست و از این حرفا........ آگاهی ندارند اگر غیر قابل اجرا بود شرکت های آمریکایی در مورد این طرح قبل از انقلاب با ایران همکاری نمیکردند.
انشاالله بعد از اینکه اتوبان تهران شمال ساخته شد اینم ساخته میشه. ولی به هر حال انتقال آب از دریا به سمت کویرهای خشک ایران میتونه روی آب و هوای ایران تأثیر مثبتی بذاره. حالا لزومی نداره این دو تا دریا رو به هم وصل کنیم.
اوووهههههههههههههههه کی میره این همه راهو
پلی که برای این کانال درست بشه با یک باد فرو میپاشه
کاش همان اندازه که خیال میکردیم می اندیشیدیم و همان اندازه که حرف میزدیم عمل میکردیم.
اکو سیستم شمال و کل ایران بر هم میخوره و ایران بعد از 100 سال میشه کویر و مورد نفرین نوادگانمون میشیم