بخشی در ایران وجود دارد که به طور معمول کمتر کسی به تماشای آن میپردازد: فضای داخلی رنگارنگ و درخشان با طراحی پیچیدهی مساجد این کشور.
این ساختمانها با موزاییکهای زیبا و شیشههای رنگارنگ قاب گرفته شده به سبک معماری غنی و به شکلی هنرمندانه، بسیار حیرتانگیز هستند. جزئیات دقیق این مساجد را میتوان در مجموعه عکسهایی که توسط محمدرضا گنجی، دانشجوی ۲۴ ساله بابلی ثبت شده است، تماشا کرد.
مسجد شیخ لطفالله، اصفهان
مسجد نصیرالملک، شیراز
سقف کاخ چهل ستون، اصفهان
نکتهی باورنکردنی در این مجموعه مهارت بالای این جوان در ثبت تصاویر است؛ او این مهارت را عمدتا به تنهایی و از طریق فیلمهای آموزشی در اینترنت فراگرفته است و باید این نکته را در نظر گرفت که عکسبرداری با کیفیت بالا در مساجد، مشکلات و محدودیتهایی دارد؛ مانند به همراه داشتن تجهیزات و سه پایه که به شدت محدود است.
گنجی میگوید که پروژهی عکاسی از فضای داخلی مساجد و سایر بناهای تاریخی ایران را از سال ۲۰۰۸ آغاز کرده است؛ بعد از الهام گرفتن از تصاویری که او از فضای داخلی اهرام مصر تماشا کرده بود.
کارگاه تعمیر فرش، شیراز
باغ دولت آباد، یزد
گنبد مسجد سید، اصفهان
تجهیزات ممنوعه
محمدرضا گنجی در مصاحبه با CNN میگوید که آن تصاویر که به شکل زیبایی آثار تاریخی مصر را به تصویر کشیده بود، او را بسیار شگفتزده کرده و ایدهی عکاسی از مساجد ایران را به او القا کرده است.
او میگوید که در ابتدا شک داشته است که بتواند تصاویری مشابه آن چه که از اهرام مصر دیده بود، خلق کند. ولی با سفر به سرتاسر ایران شروع به پیدا کردن مساجد قدیمی که برای عکاسی داخلی مناسب باشند، کرده است؛ کاری که از نظر او آسان نبوده.
مسجد وکیل، شیراز
مسجد امام، اصفهان
کاخ هشت بهشت، اصفهان
مسجدشاه امام، اصفهان
در حالی که توریستها اجازهی عکاسی در این فضاها را دارند، استفاده از تجهیزات حرفهای و سهپایه در مساجد ممنوع است و با این اوصاف گنجی این تصاویر متقارن عالی را با کمترین تجهیزات و نور کم، خلق کرده است.
محمدرضا گنجی میگوید که زمان زیادی را صرف کارهای اداری و دریافت مجوز عکاسی از این فضاهای مذهبی کرده است.
از نظر او این کار بسیار دشوارتر از آنچه که به نظر میرسد، است. محمدرضا چندین تلاش ناموفق در این پروژه داشته است.
حمام علیقلی آقا، اصفهان
سقف کاخ عالی قاپو، اصفهان
مسجد جامع، یزد
این عکاس از لنزfisheye و دیگر لنزهای زاویه گسترده و سهپایهی پانوراما یا سراسرنما برای ثبت این عکسها استفاده کرده است. او گاهی چندین تصویر را به طور دیجیتالی به هم متصل کرده است تا ترکیبی از این تصاویر را به دست بیاورد. او اکثر اوقات نیاز داشته که کار خود را از صبح خیلی زود آغاز کند.
کمبود قدردانی
او معمولا صبحها را برای عکاسی در مساجد ترجیح میدهد؛ چون نور در این زمان مناسب است و افراد کمتری در اطراف وجود دارند. در بعداظهر معمولا این مکانها شلوغ هستند و در شب برخی از آنها برای مراسم دعا بسته خواهند بود.
او ترجیح میدهد که از فضای داخلی مساجد با تقارن، ستونهای داخلی و موزاییکهای زیبا با نور مناسب عکاسی کند.
روستای امامزاده حسن، شمال ایران
نصیرالملک از نمای چشمماهی
گنبد مسجد شیخ لطفالله، اصفهان
محمدرضا به عکاسی از بناهای معروف و مهم نیز علاقهمند است و میگوید اگر چه بسیاری از مردم از این مکانهای محبوب عکسبرداری میکنند و تعداد بیشماری عکس از این مکانها در اینترنت موجود است، اما من دوست دارم که باز هم از این بناها عکاسی کنم و آنها را به روش خودم به نمایش بگذارم.
اگر چه او این پروژهی عکاسی را با هدف جلب توجه بینالمللی آغاز کرده بود، اما تا کنون نظر بسیاری در ایران را به خود جلب کرده است.
مسجد نصیرالملک
محمدرضا میگوید که حتی این تصاویر را برای جشنوارههای ملی در ایران هم ارسال کرده است، اما نه تنها کار او دیده و انتخاب نشده است، بلکه متاسفانه هیچ گونه تقدیر و حمایتی از سوی یک سازمان یا دولت دریافت نکرده است.
او با این وجود از این که در حال حاضر تصاویر او در سرتاسر جهان دیده میشود و قادر است که از طریق هنرش، ایران را به جهان نشان دهد، ابراز خوشحالی میکند.
این عکاس جوان امیدوار است که با سفر به دیگر نقاط تاریخی ایران، مجموعه تصاویر خود را کاملتر کند؛ او همچنین سفربه اماکن مذهبی یهودی و مسیحی و عکاسی ازاین مکانهای مقدس را در نظر دارد.
حمام کردشت، جلفا
سقف مسجد نصیرالملک، شیراز
منبع: zoomit
انتهای پیام/