مردم این دیار از دیر باز برسرسفره های بهاری خود انواع شیرینی جات سالم ومقوی را حاضر می کردند وخاطره خوسمزه های پرانرژی کرمان از ذهن هیچ گردشگری نمی رود یکی از این خوشمزه های مقوی وسالم کلمپه است( به ضم ک و لام وکسره پ)

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، شیرینی کلمپه که در قدیم واز روزگار کهن برسفره شادی های مردم کرمان حاضر بوده است در چند سال اخیر برای خود صنعتی بزرگ ایجاد کرده که گردشگران زیادی را عاشق شیرینی خرمای خود کرده است.

این شیرینی خوشمزه کرمانی متشکل از آرد، روغن جامد یا کره، هل و زنجبیل وخرما وگردو است. در انواع سفارشی آن می توان کلمپه گردویی، کلمپه زعفرانی ، کلمپه گردویی زعفرانی ، کلمپه زعفرانی پسته ای و ...رانام برد که هرکدام طعم خاص خود را دارد.

در قدیم ایام نزدیک به عید در تمام خانه های کرمان کلمپه را می پختند ابتدا خمیر آن توسط مادر خانواده انجام می شد وهر یک از اعضای خانواده کاری را برعهده می گرفت.

ازشکستن گردوتا پاک کردن کنجد وساییدن زغفران تا چرخ کردن خرما برای داخل شیرینی.

بعد از آماده شدن خمیر آن راروی تخته یا پشت سینی باز کرده و خرمای چرخ شده وبازشده را بین آن می گذاشتند وسپس خمیر را گرد کرد و دوباره باز می کردند وبا مهر طرح دار روی آن را شکل می دادند .

کرمان دارای شیرینی های خوشمزه ای است که معروف ترین آن کلمپه وکماج سهن می باشند البته کلمپه در نوع فری و سرخ کردنی پخته می شود انواع آن با آرد برنج آرد گندم وآرد سفید بدون سبوس پخته می شود و در تمام میهمانی ها وهمایش ها جای کلمپه روی سفره ویا میزپذیرایی مردم این دیار است.

تمام گردشگرانی که به کرمان آمده اند خاطره طعم زعفران وگردویی کلمپه هایش را فراموش نخواهند کرد.

شما هم به کرمان بیایید وکلمپه با خود ببرید وتا مدتها سوغات کرمان را در فریزر یخچال خود نگهدارید ونگران خراب شدن آن نباشید کلمپه حتی تا 6ماه در فریزر شما تازه می ماند، امتحان کنید.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: کلمپه ، کرمان ، شیرینی ، مقوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار