به‌دنبال کناره‌گیری محمدیوسف نورستانی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات، برخی از نهادهای ناظر بر روند انتخابات می‌گویند که با کناره‌گیری آقای نورستانی بحث اصلاح نظام انتخاباتی به پایان نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدیوسف نورستانی اخیرا پس از مدیریت جنجالی‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۳ خورشیدی، به‌منظور «اعاده ثبات و رفاه اجتماعی مردم»، از راس کمیسیون مستقل انتخابات کنار رفت. اشرف‌غنی، رییس‌جمهور کشور نیز، با ابراز قدردانی از آقای نورستانی، استعفایش را پذیرفته است.
محمدیوسف نورستانی زمانی استعفا داد که در فرمان تقنینی ریاست‌جمهوری در مورد اصلاح نهادهای انتخاباتی روی تغییر اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی تاکید شده است. آقای نورستانی پیش از این‌که کنار زده شود، کناره‌گیری کرد.

محمدیوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا، می‌گوید که تنها با کناره‌گیری آقای نورستانی مشکل انجام اصلاحات انتخاباتی حل نخواهد شد. آقای رشید با اشاره به دیگر اعضای کمیسیون مستقل انتخابات می‌‌افزاید:‌ «توقع و انتظار ما این بود که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی پس از نتیجه مدیریت‌شان که انتخابات را به بحران برد و حکومت در نتیجه توافق سیاسی شکل گرفت، به موقع آمده و از مردم افغانستان معذرت می‌خواستند و به اشتباهات اساسی ضعف‌شان اعتراف کرده کنار می‌رفتند و زمینه را برای اصلاحات هموار می‌ساختند. ولی بدبختانه این گونه نشد و این‌ها (اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی) یکی از عوامل به بن‌بست کشانیدن اصلاحات انتخاباتی بودند. ضمن این‌که همکاری نکردند، بلکه خودشان مانع انجام اصلاحات انتخاباتی هم شدند.»
رییس اجرایی فیفا معتقد است هرچند کناره‌گیری محمدیوسف نورستانی به موقع صورت نگرفت، اما حالا نیز کناره‌گیری وی می‌تواند زمینه را برای آغاز به کار کمیته گزینش فراهم سازد. محمدیوسف رشید گفت: «آقای نورستانی یک فرد و یک عضو بود و دارای یک حق رای بوده است. بنا نمی‌توانیم زیاد خوشبین باشیم که با رفتن آقای نورستانی تمام بحث‌ها حل می‌شود. هنوزهم بحث متباقی اعضا مشخص نیست؛ و هم‌چنین مساله کمیسیون شکایات انتخاباتی چگونه خواهد شد.»

محمدیوسف رشید هم‌چنین برخوردهای فعلی رهبران حکومت وحدت ملی در قبال اصلاحات انتخاباتی را «سوال‌برانگیز» توصیف کرده می‌افزاید، با وجودی‌که فرمانی توسط ریاست‌جمهوری برای آغاز به کار کمیته گزینش صادر شده، اما تاکنون معلوم نیست که کار این کمیته چه زمانی شروع خواهد شد.
رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا، از احتمال معاملات پشت پرده میان رهبران حکومت وحدت ملی و دیگر تصمیم‌گیرندگان در مورد اصلاحات انتخاباتی خبر داده می‌گوید که ممکن به‌جای انجام اصلاحات، «عقب‌گرد» انتخاباتی صورت گیرد. محمدیوسف رشید گفت احتمالا زاویه‌های تاریک انتخابات گذشته در انتخابات آینده سایه بیفگند. آقای رشید گفت: «بحث اصلاحات انتخاباتی با برخوردی مواجه است که احتمالا تلاش می‌شود تا این بحث را دفن بکنند. در ابتدا، زمانی‌که حکومت ایجاد شد، گفتیم که بهترین فرصت از لحاظ زمانی، باور، اندیشه و هم از لحاظ تجارب تلخ انتخابات گذشته، تمام ذهنیت‌ها از جانب مخالف و موافق برای انجام اصلاحات انتخاباتی آماده بودند. اما، بدبختانه حکومت وحدت ملی آن فرصت را به یک تهدید تبدیل کرد؛ تهدیدی که فرمان‌های تقنینی رد می‌شود و روند انتخابات به تعویق انداخته می‌شود و با سرنوشت نامعلومی سردچار می‌گردد.»
در همین‌حال، علی امیری، از اعضای کمیسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی می‌گوید که کناره‌گیری محمدیوسف نورستانی نمی‌تواند راه‌ را برای انجام اصلاحات انتخاباتی باز کند. آقای امیری گفت که رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات توسط اشخاص دیگری مورد استفاده قرار می‌گرفت. وی افزود: «این کناره‌گیری نشان داد که اصلاحات انتخاباتی ضرور است و کم کم آن‌ها (اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی) هم اذعان می‌کنند که انتخابات خراب بوده و اصلاحات انتخابات ضرور است. ولی این‌که این کناره‌گیری حتما راه اصلاحات را باز کند، نمی‌توان با قاطعیت گفت که راه‌ را برای اصلاحات باز می‌کند.»

علی امیری می‌افزاید که جدیت رهبران حکومت وحدت ملی نیز برای انجام اصلاحات انتخاباتی هنوز مشخص نیست و درنظرگیری پیشنهادات کمیسیون ویژه‌ اصلاح نظام انتخاباتی می‌تواند جدیت این رهبران را به اصلاحات انتخاباتی نشان دهد. وی تاکید کرد که تاکنون اقدامات رهبران حکومت وحدت ملی برای انجام اصلاحات انتخاباتی امیدوارکننده نبوده است. آقای امیری می‌گوید: «اراده‌ها برای جلوگیری از اصلاحات انتخاباتی زیادتر از اراده نورستانی است.»
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.